Edtech
Skooler-gründerne hentet 13 millioner kroner til ny edtech-startup
Ny, norsk startup satser tungt i det etter hvert svært trange læringsteknologi-markedet.
Inspirert av suksessen til mobilspillet Pokemon Go og tempoet i norsk læringsteknologi, har gründerduoen Lars Gunnar Fledsberg og Tor Ove Henriksen etablert selskapet Wittario, som blant annet benytter GPS- og AR-teknologi (augmentet reality/utvidet virkelighet, journ.anm.) til å formidle læring utendørs.
Fledsberg og Henriksen er ingen hvem som helst innen norsk læringsteknologi. De har også Skooler i gründerskolesekken, et selskap som legger til rette for hybride klasserom. Tjenesten er tatt i bruk av flere tusen skoler verden over, og Viking Venture er blant dem som har satset flere titalls millioner kroner på konseptet.
Med Wittario vil tospannet sørge for å kombinere god pedagogikk med fysisk aktivitet utendørs. Fledsberg er daglig leder, mens Henriksen trer inn i styret. I løpet av 2019 og 2020 hentet selskapet omtrent 4 millioner kroner, blant annet fra tidligfasefondet MTI Startup. I tillegg har selskapet fått innovasjonstilskudd på 3,6 millioner kroner og lån på til sammen 4,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge.
Det har gitt god brukervekst, og selskapet opplyser nå at mer enn 700 virksomheter har begynt å ta i bruk appen deres, hvorav 600 er skoler. Ifølge fjorårets regnskap ble det omsatt for halvannen million i selskapet, mens resultatet ble et underskudd på 1,3 millioner kroner.
I sommer gikk Wittario igjen ut på pengejakt. Nå er kassa fylt med ytterligere 13 millioner kroner i en overtegnet emisjon.
– Det var et investeringsselskap som viste interesse for hele posten, men vi sa nei, forteller daglig leder Fledsberg.
Marked og salg
I stedet fikk en del eksisterende investorer kjøpe seg opp, deriblant MTI, denne gangen med deres nyetablerte vekstfond. Tidligere Carnegie-topp, investor og milliardær Edvin Austbø er en annen eksisterende investor som har kjøpt seg opp.
Fledsberg vil ikke kommentere prisingen på selskapet i den ferske investeringsrunden, men ifølge en artikkel i Moss Avis i sommer tok gründerne utgangspunkt i en verdivurdering på 50 millioner kroner.
Rundt halvparten av den friske kapitalen skal brukes på produktutvikling, forteller gründer Fledsberg, mens resten skal gå til å å finansiere eksisterende stab samt utvide bemanningen på markedsføring og salg.
– I utgangspunktet skal pengene holde frem til vi er cash-positive, med mindre noe uforutsett skjer sier Fledsberg.
Pedagogikk i bevegelse
På papiret har Wittario eksistert siden 2019, eller iallfall selskapets organisasjonsnummer. Det er fordi gründerne brukte et hylleselskap uten økonomisk aktivitet, som de eide sammen.
I appen kan man velge mellom 400 ferdige spill, eller bygge egne. For eksempel kan man lage tradisjonelle rutespill, der en lærer eller leder plasserer digitale poster på et kart. Brukerne av appen leter seg frem til postene, hvor de må gjennom ulike oppgaver eller får servert informasjon. Det mest brukte er et distansespill, hvor appen teller ned antall meter spilleren må gå for å komme til neste post.
Ved disse postene kan brukeren møte syv ulike typer oppgaver, deriblant foto, flervalg, samt sortering eller rangering av digitale objekter gjennom AR. Resultatene vises i lærerens eller lederens webgrensesnitt, og de kan avgi sin evaluering.
Selv om teknologien er kjent, har det ikke vært bare-bare å få appen til å funke som den skal.
– GPS-presisjon, og det å få AR-objekter til å dukke opp på riktig måte, er utvalgte ting som har vært utfordrende, sier Fledsberg.
Konverterer store kunder
De fleste av de 700 aktørene som har kastet seg på, er såkalte trial-kunder. Det vil si ikke-betalende.
– Måten å gjøre forretning på, er som for alle innen edtech. Det gjelder å konvertere trials til abonnenter, sier Fledsberg.
Skole-segmentet holder de derimot delvis åpent med ett gratis abonnement og ett de tar betalt for. Der satser de på volum. Det er i bedriftsmarkedet mesteparten av salgsinntektene skal hentes, og ifølge gründeren er responsen svært god:
– Ekspertene sier at fem prosent konvertering er bra. Vi ligger på 21 prosent.
Blant de som har latt seg overbevise er Storebrand, Caverion, Norske Skog Saugbruks, Fauna Eiendom, og Coca-Cola Europacific Partners.
– Det er trangt i edtech-markedet. Hvordan skal dere skille dere ut?
– Sånn vi ser det, er det to dimensjoner i markedet for mobile læringsspill-aktører; i hvor stor grad har du fokus på bevegelse, og det andre - hvor godt pedagogisk er læringsverktøyet? Vi mener selv at ingen andre skårer høyt på begge.
Jakter viraleffekt
Erfaringene fra Skooler blir også svært viktige, mener Fledsberg. Han gründet og ledet selskapet frem til 2016. Siden har han jobbet som frilanser, frem til han gikk helt og fullt for Wittario-konseptet i 2019. Kompanjong Tor Ove Henriksen er fortsatt daglig leder i Skooler, og styremedlem i Wittario.
– Forståelsen for utdanningsteknologi generelt og spesielt i skolemarkedet, blir viktig.
– Og så er det hvordan et norske Saas-selskap kan gå internasjonalt, og hvordan skalere internasjonalt. Vi har gått på noen smeller som vi har lært av.
Han vil ikke si noe mer spesifikt om Skooler-erfaringene, men peker generelt på hvor viktig det er å «gå ut i riktig marked til riktig tid».
– Man må gjøre god research først, og så gjøre testmarkedsføring før man går hardt inn.
Wittarios planer for internasjonal ekspansjon er ikke helt spikret ennå, men det pågår en prosess, forteller Fledsberg.
– Planen er å gå ut i skolemarkedet først, og da bruke Skooler som en av våre forhandlere i skolemarkedet. Vi vil selge Wittario der Skooler har fotfeste.
– Så går vi ut i bedriftsmarkedet når vi har fått salget til å gå viralt her i Norge. Vi har allerede fått til det i skolemarkedet. Med viralt, mener jeg at kunder bestiller uten at vi har snakket med dem.