Nordic API Gateway-gründer og toppsjef, Rune Mai.

Slik planlegger Nordic API Gateway å gape over hele Europa: – Du kan ikke bare «skate» deg gjennom markedene

Det danske fintech-selskapet planlegger å bli størst i Europa. Det innebærer blant annet å forbli «liten og kvikk».

Publisert Sist oppdatert

Nordic API Gateway hentet i forrige uke 54 millioner kroner fra DNB og Danske Bank, en finansieringsrunde også omtalt som «det første steget i en større strategi for å bli en ledende «open banking»-aktør i Europa», ifølge gründer Rune Mai.

Det danske selskapet er i dag tilstede i Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, UK, Østerrike, Irland, Polen, Tyskland, Estonia, Litauen og Latvia.

Nordic API Gateway

  • Ble lansert i 2018, og er en av de ledende «open banking»-plattformene i Norden - som tilbyr en infrastruktur-løsning for banker og andre fintech-aktører.
  • Plattformen gjør det blant annet mulig å koble eksterne bank-kontoer til den nettbanken du bruker mest.
  • Dette ble et krav fra 15. september i fjor i forbindelse med implementeringen av PSD2 (EUs bankdirektiv som tvinger banker til å åpne kundedata for konkurrenter).

Nå er planen i første omgang «å modne API-et» i en rekke av de ovennevnte landene utenfor Norden. Deretter venter nye markeder som Frankrike og Luxembourg.

Deadline: sommeren 2021.

– Vi har startet utrullingen med eksisterende kunder, og videre velger vi de markedene der vi opplever etterspørsel fra nye kunder, sier Mai og legger til:

– På den måten sørger vi for at vi ikke bare «skater» oss gjennom ulike markeder, men vi legger «rails» på hvert sted og tester dem underveis.

Marked for marked

Han kaller det selskapets «deep-rooted growth strategy», den samme strategien som lå til grunn da de nordiske landene sto øverst på agendaen, deriblant Norge.

DNB er en av kundene som har utviklet deres relativt nye oversikts- og betalingsløsning på tvers av bankkonti i samarbeid med Nordic API Gateway.

– Nordic API Gateway jobber med de tekniske integrasjonene til de over hundre bankene som aggregeres. Vi legger deretter opp en og en når vi ser at løsningen er bra nok, uttalte Nicolai Rygh, teknologidirektør i DNB, til Shifter tidligere i år.

– Med vekststrategien «marked for marked», lar vi de ulike markedene få tid til å modne sine API-er til et nivå der kundene våre kan lansere med full markedsdekning, forklarer Mai nå og legger til:

– Jeg tror en dypt forankret vekststrategi er avgjørende for en vellykket ekspansjon, sier han - uten å legge skjul på at det venter utfordringer.

– EU består av 27 selvstendige land, hvilket betyr at vi må tilpasse og forstå de mange ulike, lokale markedsdynamikkene, som for eksempel betalingslover og ulike lokale funksjonsbehov fra sted til sted, sier Mai.

Ansette lokalt

Gründeren mener nøkkelen ligger i å være i tett dialog med lokale partnere, og gjentar; «ikke bare "skate" seg fra marked til marked».

Selskapet ønsker også å utvide teamet med lokalt stasjonerte representanter. I dag har danskene base i København. Det vil innebære å gå fra 50 til 80 ansatte mot slutten av året - og toppen 140 om noen år, forteller gründeren.

– Det høres kanskje ikke så mye ut, men jeg alltid ment at om du vil gjøre noe effektivt, må du være liten og kvikk, sier han.

Nordic API Gateway anser i dag amerikanske Plaid og Truelayer, britiske Yapily, spanske Salt Egde og svenske Tink som de største konkurrentene i det europeiske landskapet.

Norske Neonomics og Nets opererer også i samme «open banking»-segment.

Se liste over aktører innen «PSD2 & Open Banking API Aggregators».

Nordic API Gateway hevder likevel de skiller seg ut ved å fokusere på bedriftskontoer som den eneste aktøren - i tillegg til betaling fra konto til konto.

– Selskapets DNA

Corona-situasjonen har ifølge Mai ikke rokket nevneverdig ved selskapets drift. Han opplever imidlertid at situasjonen har gjort kundesamtalene enda mer effektive, fordi selskapet har spart tid ved ikke å gjøre forhåndssalget fysisk.

– Dette har spart oss for en del reiseaktivitet, og det er en læring vi vil ta med oss på den andre siden av corona-utbruddet, sier Mai - og understreker:

– Helt siden vi grunnla selskapet, har det alltid vært en del av vårt DNA at vi kan jobbe hvor som helst, når som helst.

Han viser blant annet til at de ser på kontoret på samme måte som kafeer og coworking-spaces, med en «kom og gå som du vil»-mentalitet.

– For oss er virtuelle møter like vanlig som fysiske møter. Så vi fortsetter samtalene med banker, fintechs og andre på tvers av Europa, fullt remote.

Startup i startupen

Selskapet står i tillegg til «open banking»-plattformen, bak appen Spiir, som ble lansert på det norske markedet i fjor.

Mai har tidligere forklart at appens formål er å gjøre privatøkonomi både morsomt og lett forståelig ved å «automatisere det å bli økonomisk oppmerksom».

Han uttalte i et intervju med Shifter i fjor at det var en utfordring å balansere jobben mot både forbruker- og bedriftsmarkedet, men nå anser ikke gründeren seg lenger som en eier av Spiir-merkevaren.

– I dag jobbet Spiir-teamet som et selvstendig selskap, og jeg har gradvis slakket tøylene. Du kan si at Spiir fungerer som en startup i startupen, med et lite, men fullt dedikert team, sier Mai.

Appen har de siste månedene begynt å se løpende inntekter fra nylanserte Spiir Treats, der selskapet har fått om bord et par lokale danske partnere. Tjenesten gir betalende brukere eksklusive tilbud på produkter og tjenester som for eksempel forsikring eller et mat-abonnement.

– Det er en modell vi ønsker å utvide til Norge når den er ferdig testet i det danske markedet, sier Mai.

– Hva er det viktigste du har lært så langt?

– Skal du bygge en skalerbar bedrift, handler alt om å bygge en organisasjon som er bedre enn deg. Min største læring har definitivt vært å plukke ut det riktige teamet, som jobber sammen for å «utkonkurrere» gründerne, sier Mai.

Han fortsetter:

– Jeg har samlet et lite, men «kick ass» team som jobber selvstendig og energisk med å skape den neste generasjonen av finansielle tjenester - med like mye lidenskap for det som jeg har.