student

Sluttet i Vipps for å bli gründer. Skal hindre utenforskap med ny app

– Universitetene "onboarder" den digitalt fødte generasjonen helt analogt, manuelt og på en svært ressurskrevende måte, sier Atcampus-gründeren - med lanseringsklar app i 2023.

Jonathan Mylvaganam jobbet fire år i Vipps, sist som produktsjef. I 2020 etablerte han Atcampus, en app som skal hindre frafall og utenforskap. Gründeren planlegger nå full utrulling av appen i 2023, og minst én seriegründer har allerede investert – Pandemien akselererte ikke bare digitaliseringen hos universitetene, men også anerkjennelsen av psykisk studenthelse og behovet for trivsel ved studiestedet, sier han.
Jonathan Mylvaganam jobbet fire år i Vipps, sist som produktsjef. I 2020 etablerte han Atcampus, en app som skal hindre frafall og utenforskap. Gründeren planlegger nå full utrulling av appen i 2023, og minst én seriegründer har allerede investert – Pandemien akselererte ikke bare digitaliseringen hos universitetene, men også anerkjennelsen av psykisk studenthelse og behovet for trivsel ved studiestedet, sier han.
Publisert

Gründeren omtaler Atcampus som en lavterskel-invitasjonsapp for studenter.

Den skal forenkle jobben med å danne studiegrupper til både faglige og sosiale formål. Appen er primært rettet mot rådville og ensomme førsteårsstudenter - og skal rulles ut i tett samarbeid med universitetene og fadderuken, forteller Jonathan Mylvaganam.

– Våre kunder, utdanningsinstitusjonene, får dermed hjelp med en krevende og viktig utfordring; "onboarding" av nye studenter, frafall og utenforskap, sier han.

Mylvaganam viser til tall fra SHoT-undersøkelsen (studentenes helse- og trivselsundersøkelse), der fire av ti studenter har få eller ingen venner på studiestedet,

– I tillegg blir vi spurt av et av Norges største universitet om innspill til "onboarding"-utfordringene deres. De sier selv at det ikke er løst på en god måte per dags dato, sier gründeren og understreker:

– I en rapport fra NTNU skrives det at “studiestart-prosessen er avgjørende for i hvor stor grad studentene blir værende og gjennomfører studiene", sier han.

– Ventet nesten 20 år med å hoppe ut i det

Gründeren mener timingen for å hjelpe universitetene er perfekt.

– Pandemien akselererte ikke bare digitaliseringen hos universitetene, men også anerkjennelsen av psykisk studenthelse og behovet for trivsel ved studiestedet. I tillegg blir det stadig større fokus og krav på etterlevelse av GDPR hos universitetene.

Han legger til:

– Vi observerer at universitetene "onboarder" den digitalt fødte generasjonen helt analogt, manuelt og på en svært ressurskrevende måte. Det er derimot noen som drister seg og bruker Facebook i onboardingen, i strid med GDPR-krav.

Mylvaganam var sist produktsjef i Vipps, men denne jobben hadde ifølge ham alltid en sluttdato der fremme et sted.

– Jeg skjønte vel i tiårsalderen at jeg ville starte eget selskap en dag, og ventet nesten 20 år med å hoppe ut i det. Etter fire år i Vipps satt jeg igjen med mange rike erfaringer. Jeg var med på en reise fra 20 til 500 ansatte på et tidspunkt - og en brukervekst på to millioner brukere.

Han etablerte Atcampus i 2020, og "bootstrappet" selskapet de første tre månedene.

Teamet består også av Ole Mikkel Sjølie, CTO og medgründer - og Pia Sophie Thorshaug, UX- og UI designer.

Senere har gründeren hentet tre millioner kroner fra investorer, deriblant seriegründer Murshid Ali og Karlander Invest, i tillegg til 700 000 kroner fra Innovasjon Norge.

Sikter mot et globalt milliardmarked

Mylvaganam planlegger nå en større finansieringsrunde i 2023.

– Vi står overfor en kritisk fase de neste månedene og er fortsatt åpne for å ta inn flere investorer dersom de eventuelt kan hjelpe oss med sparring, nettverk og relevant kompetanse, sier Mylvaganam.

– Hvor stort er det potensielle markedet?

– Det finnes over 200 millioner studenter bare på høyere utdanning, og hvis man går lenger ned finnes det over én milliard elever og studenter i verden.

Han hevder utfordringene knyttet til ensomhet, "onboarding" og frafall, er tilsvarende på global basis - og spesielt i UK og USA.

– I Norge finnes det 300 000 studenter, mens det bare i USA finnes over 4000 universiteter og over 20 millioner studenter innenfor høyere utdanning. Etter hvert har vi også lyst til å utforske potensialet for invitasjonsappen vår hos “vanlige folk” og det enorme consumer-markedet, sier gründeren.

– Dette vil være et sterkt bevis på at produktet har livets rett

Selskapet har nylig signert en pilotavtale med fagskolen MedLearn.

– Vi har også løpende dialog med over ti høyskoler og universitet, deriblant de største i landet. Vi mottar både positive og konstruktive tilbakemeldinger som gjør at vi får hensyntatt viktige nyanser. Det er en byråkratisk prosess å inngå avtaler med universitetene og strenge krav om dokumentert effekt.

– Men til tross for byråkratiet ser vi en enorm skalerbarhet, og en oppside som er stor for både studentene og universitetene, og dermed storsamfunnet, sier han.

– Hva blir den største utfordringen fremover?

– Vi må komme oss fra 0 til 1. Vi må få i gang det første “atomic network”, og er avhengig av å få i gang et lite, selvgående og stabilt nettverk med høy tetthet.

– Dette vil være et sterkt bevis på at produktet har livets rett, og ikke minst bevis på fungerende og sterke nettverkseffekter. Om vi effektivt klarer å få i gang det andre, tredje og fjerde nettverket, har vi også bevis på skalerbarheten.

– Det viktigste jeg tar med meg

Med ovennevnte på plass, mener Mylvaganam de vil være godt posisjonert for å lande avtaler med universitetene, hente vekstkapital og skalere internasjonalt.

– Ettersom at vi har et nettverksprodukt, er primærmålet å få i gang det første selvgående nettverket, lande avtaler med universitetene og posisjonere oss for en større kapitalrunde. Skulle gjerne gjort dette sekvensielt, men vi er nødt til å sitte tett på brukerne, iterere raskt, holde prosessen gående med universitetene og prate med investorer – alt på engang for holde god fremdrift og nå målene, sier han.

Fra tiden i Vipps, tar gründeren med særlig seg erfaringer innen storkundesalg, "customer success", partnere, forretningsutvikling - og produktsjef-rollen det siste året.

– Der fikk jeg drillet meg godt på eksperimentering - og å ta både produkter og funksjonalitet fra idé til marked. Det er noe helt annet med fasen 0 til 1 i et større selskap enn i en startup. Likevel en verdifull erfaring for hverdagen min nå.

– Men det viktigste jeg tar med meg, er kanskje mentaliteten om å skape forenkling og begeistring i hverdagen til brukerne, sier Mylvaganam.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS