Mat

Snart kan det hende du får maten på døra fra en slik liten dingseboms

Foodora tester ut en ny type levering på Fornebu. – Robotene kommer, sier daglig leder Prashant Søegaard. 

Foodora-sjef, Prashaant Søegaard, demonstrerer hvordan matlevering kan foregå med robot.
Fremtidsrettet: Foodora-sjef, Prashant Søegaard, demonstrerer hvordan matlevering kan foregå med robot.
Publisert Sist oppdatert

Robotene har lenge vært spådd å ta over mange av oppgavene vi mennesker utfører, blant annet portrettert i en lang rekke filmer. 

Matlevering: Roboten er utstyrt med en boks som kan oppbevare mat og andre dagligvarer.

Selv om visjoner om robotenes verdensherredømme fortsatt kan virke fjernt, har flere store globale aktører og tech-giganter satset milliardbeløp på robotteknologi de siste årene – deriblant i det norske tech-selskapet 1x. 

En annen som har troen på og vil satse mer på robotteknologi for å forenkle menneskelige oppgaver, er matleveranseselskapet Foodora. 

– Robotene kommer til Norge. Vi har ambisjoner om å lansere så fort vi kan, sa daglig leder Prashant Søegaard, da han onsdag ettermiddag kunne vise frem «fremtidens matlevering» med roboten Cartken Model C på Fornebu i Bærum kommune.

Bakpå i Norge

«Fremtiden er her» var det lett å tenke mens den lille hjuldrevne dingsen utstyrt med kjøleboks kjørte i gangtempo bortover plassen utenfor Fornebusenteret, der flere nysgjerrige stoppet opp. 

–  En av grunnene til at vi gjør det her på Fornebu er at forholdene er ganske optimale. Bærum kommune er fremtidsrettede og har en «smart city»-tenkning. Kjøpesenteret har blant annet mulighet for tredjepartsintegrering i parkeringssenteret. I tillegg er det mye bebyggelse i kort avstand og brede veier, sa Søegaard. 

Samtidig mener Foodora-sjefen, som tok over ledelsen tidligere i år, at Norge ligger bakpå når det kommer til robotisering sammenlignet med andre land. 

Man trenger nemlig ikke å dra lengre enn til Finland der dagligvarekjeden S-Group allerede har gjennomført 150.000 dagligvareleveranser med roboter, og planlegger utvidelse, påpekte han. 

Foodora-sjef, Prashant Søegaard, demonstrerer hvordan matlevering kan foregå med robot.
Foodora-sjef, Prashant Søegaard, demonstrerer hvordan matlevering kan foregå med robot.

Samtidig planlegger Foodora kommersiell drift med roboter og droner i Sverige i fjerde kvartal i år. 

Nå vil Søegaard, som har bakgrunn fra Google og Meta, derfor også melde Norge på kappløpet.

– Man kan si vi ligger litt bakpå sammenlignet med våre nordiske venner, men i verdenssammenheng er vi fortsatt ganske innovative. Vi er teknisk frempå på mange måter og jeg tror et land som Norge, der det bygges mye infrastruktur for sykler og gangveier, passer godt for roboter. 

Startskuddet gikk altså av på Fornebu der de nå har begynt testingen som skal til før de kan lansere i Norge. Lanseringen i Sverige vil også bidra med kunnskap. 

– Vi har mange hos oss som tror på innovasjon og utfordrer hva som er mulig. Vi var først i Norge på matlevering med bud, som har tiårsjubileum neste år. Dette er heller ikke lengre et storbyfenomen og vi tester ny teknologi hele tiden.

I fjor sommer var det også snakk om at roboten «Dora» snart kunne levere mat for Foodora i Oslo. 

Har troa

– Fornebu er jo også stedet der man begynte å teste selvkjørende busser, og det har ikke blitt så mange av dem ennå akkurat. Hvorfor har du troen på denne roboten?

– Det er forskjellige utfordringer med å transportere mennesker over lengre strekninger med selvkjørende buss. Fly kan være på autopilot, mens man samtidig har pilotene med. Det er litt på samme måte med denne vil fungere, siden det fortsatt er noen som sitter med kontrollen og passer på, svarte Foodora-sjefen. 

Roboten utenfor Fornebu S i Bærum kommune.

Han påpekte videre at det er mindre risiko med selvkjørende levering av mat sammenlignet med transportering av mennesker. 

–I Finland har man som sagt allerede hatt 150.000 leveringer og i Sverige skal det lanseres snart, så det er ikke så langt unna teoretisk sett. 

Roboten som nå testes ut skal også kunne kjøre om vinteren. Den er utstyrt med ti kameraer og kunstig intelligens, som gjør at den kan være selvkjørende ved at den registrerer omgivelsene. 

Ikke slutten for sykkelbudene

Søegaard kunne imidlertid forsikre om at dette ikke kommer til å gjøre sykkelbudene arbeidsledige med det første. 

– Roboter kommer ikke til å bli det eneste fremkomstmiddelet, men det kommer til å gi oss et ekstra ben å stå på. Det vil gjøre det mulig å levere på visse typer strekninger der det er mer effektivt enn andre. Ved sånne steder som det her er roboter kanskje det mest optimale, sa han. 

– Vi har fortsatt 300 bud som vi søker til i september som vi ikke har funnet ennå, så det er fortsatt en stor etterspørsel etter dem. Men dette kan gi oss muligheter til å være på steder der vi ikke er i dag og levere mer effektivt. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.