Gründer og daglig leder Christian Ruud og markedsansvarlig Monica Reif i Soundpark
Gründer og daglig leder Christian Ruud og markedsansvarlig Monica Reif i Soundpark

Songpark vant Creative Tech Hunt: – Fantastisk!

Ved å kombinerer software og hardware, vil gründeren bak Songpark revolusjonere musikk-samarbeid over internett.

Publisert

– Det er herlig å få anerkjennelse for noe vi har jobbet hardt med å få til, sier gründer og daglig leder av Songpark, Christian Ruud.

For sjette året på rad ble Creative Tech Hunt arrangert. Denne gangen ble det en heldigital konkurranse hvor gründere fra hele landet pitchet ideer og bedrifter digitalt. Vinneren ble Oslo-bedriften Songpark.

Selskapet, som ble startet i april 2018,utvikler hardware og software for å knytte musikere sammen og la dem spille og synge sammen over internett.

– Hardwaren som vi leverer neste år, gjør det mulig å spille sammen «real time», over lange avstander og uten forsinkelser, sier Ruud.

Hardware og software

Kombinasjonen av 20 års arbeidserfaring med IT-infrastruktur og 30 år som musiker, kommer godt med når Ruud og de fire andre i Songpark vil erobre det globale markedet av rundt 250 millioner musikere.

– Dette er et produkt musikere har drømt om siden internett ble født. Mange har forsøk, men alle har gjort det kun gjennom software. Publikum har ikke tatt det godt i mot fordi det ikke har vært raskt nok. Derfor lager vi et produkt som er både software og hardware. Det er enkelt å bruke, raskt og gir følelsen av at man sitter i sammen rom, sier Ruud.

Songpark lar alle opprette en profil gratis. Der registrerer man seg med instrument, sjanger og nivå, og kan så finne andre man kan spille sammen med.

Som vinnere av Creative Tech Hunt får firerbanden i Soundpark en startpakke på folkefinansiering av aksjer, rådvingstimer fra advokatfirmaet SANDS.

Fjorårets vinner ble kjøpt av Snap

Creative Business Cup er verdens største pitchekonkurranse for kreative startups. I den globale finalen konkurrerer startups fra mer enn 50 land.

657 Oslo er nasjonal partner og vert for Creative Business Cup i Norge – og arrangerer regionsfinaler i samarbeid med gründerhubene Work-Work i Trondheim, Innovation Dock i Stavanger, Bergen Works i Bergen, Blender Collective i Fredrikstad og Flow i Tromsø.

Blant de tidligere vinnerne er blant andre skitech-startupen Think Outside fra 2018 og kreativplattformen Graphiq som vant i 2017.

Snap-oppkjøpte Voisey gikk til topps i fjorårets konkurranse.

– Det er veldig stilig og vi er veldig glad på deres vegne, sier Ruud som sier målet med Songpark er å skape et nytt norsk industrieventyr.