Carl Christensen, Håvard Haukland og Anders Kvåle i Spacemaker.

Spacemaker-gründerne vil bruke penger fra salget til å backe morgendagens helter

Etter åtte uker med videomøter la amerikanske Autodesk milliarder på bordet for Spacemaker. Nå varsler gründerne at det kan komme norske startups til gode på mer enn én måte.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg håper de halvannen milliard kronene som går tilbake til ansatte, gründere og investorer, vil materialisere seg i positive effekter for andre norske startups fremover. Calle, Håvard og jeg er iallfall klar til å backe morgendagens helter, selv om vi ikke har en ferdigtygd plan ennå, sier medgründer og arbeidende styreformann Anders Kvåle i Spacemaker.

Denne uken ble det kjent at han og de andre gründerne Carl "Calle"Christensen og Håvard Haukland cashet inn 270 millioner kroner hver etter at Spacemaker ble solgt til amerikanske Autodesk. Foruten dette solgte andre ansatte aksjer for nærmere 500 millioner kroner.

Pushet fra Autodesk

Selskapet hentet i fjor en større runde fra Atomico og Northzone, men har holdt jevnlig kontakt med kapitalmarkedet, med tanke på en fremtidig stor-runde. Riktignok har flere industrielle aktører meldt sin interesse underveis, men planen var egentlig å fortsette ventureløpet.

– Men Autodesk pushet så mye på VCene våre, at vi endte med å si ja til et ytterst uforpliktende møte i våres, forteller medgründer og arbeidende styreformann Anders Kvåle.

Det som først bare var en anledning til å lære av storselskapet bak noen av de viktigste verktøyene innenfor bygg og eiendom, ble på kort tid noe mer.

- Vi ble utrolig overrasket over en slik vennlighet, nysgjerrighet og ydmykhet fra en stor amerikansk gigant, sier Kvåle.

Korona-tilpasset

Grunnet den pågående pandemien ble prosessen 100 prosent digital - gründerne har ikke møtt en eneste representant for Autodesk fysisk. De er selv overrasket over hvor uproblematisk dette har vært.

- Vi følte virkelig at vi ble kjent og fikk en personlig relasjon, selv over Zoom og meldinger. Kanskje har vi også fått muligheten til å møte langt flere i selskapet enn i en “normal” situasjon. Vi opplever at vi har møtt en stor mengde og bredde av utrolig fine folk, med en gjennomgående sterk og positiv kultur som føles veldig kompatibel med vår, sier medgründer og CEO Håvard Haukland.

Etter sommerferien spurte Autodesk om Spacemaker-gründerne var interessert i et strukturelt partnerskap og et potensielt oppkjøp. De siste seks til åtte ukene har den innledende dialogen gått over i en intensiv prosess, som altså endte med at amerikanerne kjøpte det norske selskapet for 240 millioner dollar.

Impact-drevet

– Er dere helt sikre på at det var riktig å selge selskapet nå. Dere har jo vært på god vei til å utvikle dette til noe kjempestort på egen hånd?

– Vi startet med ideen og ønsket om å endre verden. Vi skjønte at vi måtte bygge et stort selskap med mange ansatte for å få det til. Vi måtte endre en bransje fundamentalt, og alle der må jobbe annerledes. Dette kunne vi klart selv, men det ville tatt lang tid og kreve mye ressurser. Autodesk har apparatet som må til, mener medgründer og CTO Carl «Calle» Christensen.

Autodesk har et enormt distribusjonsnett i bransjen, samtidig som de har sammenfallende tanker med Spacemaker om det som må til.

– På fem til ti år kan vi gjøre mye mer impact, være inne i mange flere byggeprosjekter i en mye større andel av verdens byer enn hvis vi skulle gjort dette selv. Det gjorde oss begeistra. Så dette var et utrolig godt alternativ, sier medgründer og CEO Håvard Haukland.

Gründerne forblir i selskapet når Spacemaker blir en del av Autodesk.

– Vi har forpliktet oss til å bli i minimum tre år, men det er uproblematisk. Vi har uansett et langt perspektiv for dette prosjektet, sier Haukland, og legger til:

- Vi har et ekstremt pragmatisk forhold til hva en exit er, det er ikke drivkraften vår.

Blir i Oslo

Spacemaker har i dag ansatte i flere land, men hovedkontoret ligger i Oslo. Det vil det fortsette å gjøre.

– Spacemaker skal fortsette å være Spacemaker. Vi bygger teamet og miljøet her, sier Christensen.

Han viser til at det de har laget ikke finnes før, det er et såkalt «green field» for både Autodesk og andre giganter. Christensen mener at Spacemaker gjennom oppkjøpet kan bli en toneangivende global aktør når byggebransjen skal gjennom den fjerde digitale revolusjon

– Målet er å definere standarden for hvordan man planlegger byggeprosjekter, påpeker Christensen.

En hyggelig melding

Gründerne understreker at Spacemaker vil fortsette å være hovedfokuset. CEO og medgründer Håvard Haukeland beskriver kjøpet som en «hyggelig melding til startup-økosystemet i Norge». Det viser at man evner å lage komplekse teknologiprodukter i verdensklasse.

- Dette viser at vi har gode forutsetninger for å unnfange slike konsepter i Norge. Vi har mye kompetanse fra olje og gass og andre industrier, der folk nå har lyst til å være med å gjøre en positiv forskjell. I dette tilfelle å øke bo-kvaliteten i nye byggeprosjekter.