CEO i Lime, Brad Bao.
CEO i Lime, Brad Bao.

Sparkesykkel-gigant i trøbbel: Sier opp 100 ansatte

Lime stenger i flere byer og trekker seg helt ut av Sør-Amerika i håp om å bli lønnsomme.

Publisert Sist oppdatert

Det amerikanske sparkesykkel-selskapet Lime, som entret det norske markedet i fjor sommer, sier opp 14 prosent av de ansatte.

Til nettavisen Axios sier presidenten i selskapet, Joe Kraus, at de ser lyst på fremtiden, og at planen er å være det første mikromobilitetsselskapet som blir lønnsomme.

Stenger byer med høye dødstall

Samtidig som de kutter ned på antall ansatte, legger Lime ned driften i tolv markeder de selv mener «mikromobilitet har utviklet seg for sakte».

I Europa er det kun den østeriske byen Linz som blir påvirket, og de fleste byene er i Sør- og Nord-Amerika. I USA rammer kuttene Atlanta, Phoenix, San Dieo, og San Antonio. I Sør-Amerika; Bogata, Buenos Aires, Montevideo, Lima, Puerto Vallarta, Rio de Janeiro og Sao Paolo.

To av byene som stenges i USA var blant de største byene, med høyest bruk og antall sparkesykler. Men det var også en by med flere dødsfall knyttet til sparkesykkel-bruk, i tillegg til høy bilbruk.

CEO i Lime, Brad Bao, skriver på selskapets blogg at målet er å bli økonomisk uavhengige, og at de nå ikke ønsker å hente mer penger på nåværende tidspunkt.

Dette til tross for at den amerikanske stor-rivalen Bird nylig hentet tre milliarder. Lime har hentet til sammen syv milliarder kroner siden oppstarten i 2017.

Skylder på sesongen

Lime er ikke den eneste av de store sparkesykkel-selskapene som har blitt nødt til å kutte både ansatte og markeder siden oppstarten for tre år siden.

Konkurrenten Bird har det siste året stengt driften i 38 byer, samtidig som de har lansert i 36 nye. Lime har på samme tid lansert i 69 nye markeder.

Også den tyske konkurrenten Circ har hatt en trøblete høst. De ble nødt til å kutte ti prosent av staben i november, selv om de så langt ikke har gått ut av markeder.

Gründer Lucasz Gadowski forklarte den gang til Techchrunch at nedskjæringene skyldtes den nye sparkesykkelmodellen Circ Kaizer, som kommer med utskiftbare batterier, og derfor ikke trenger å hentes inn for å lades.

Han la også skylden på vintersesongen.

– Dette er en sesongbasert virksomhet, vi har færre brukere om vinteren enn vi har om sommeren. Om vinteren kan du forvente 50 prosent færre turer sammenlignet med sommeren. Men det kan endre seg i fremtiden, sa han.

Flere nøkkelpersoner borte

Circ ønsket ikke å gå ut med hvor de ansatte ble kuttet, men Breakit melder denne uken at selskapet kuttet flere ansatte i Stockholm før vintersesongen.

Norden-sjef Emil Åkesson fortalte til Shifter før jul at han fratrådte sin stilling.

– Selskapet er i en omstilling og retningen gjør at jeg ikke passer inn i rollen. Det var ikke det jeg meldte meg på da jeg tok denne jobben, sier han til Breakit fredag.

Han er heller ikke den eneste som ikke lenger er i nøkkelroller i staben. Nylig ble det kjent at selskapets finansdirektør og to medgründere enten sa opp eller fått sparken.

Circ er for tiden operative i 40 europeiske byer, inkludert Oslo, så vel som i De forente arabiske emirater.

I Oslo var det før vinteren fem aktører i Oslo: Circ, Lime, Voi, Tier, og norske Zvipp. Sistnevnte er den eneste aktøren som ikke har kjørt vintersesong i Oslo, mens de andre har vært operative, men med et lavere antall sparkesykler enn vanlig.