Spond henter millioner og prises til 250 millioner
Nå har appen nådd 750.000 brukere, og henter 35 millioner.
Ferske regnskapstall for 2019 viser at selskapet doblet omsetningen fra nær ni millioner kroner i 2018 til 17,3 millioner kroner i fjor. Derimot ble det underskudd før skatt på 25,9 millioner kroner i fjor – en økning på nesten syv millioner kroner fra året før.
I juni hentet Spond inn 35 millioner kroner i frisk kapital gjennom en emisjon, og det priset hele selskapet til 250 millioner kroner.
Så sent som høsten 2018 hentet Spond 50 millioner kroner fra investorer som ishockeyspiller Mats Zuccarello, Kahoot-gründer Johan Brand og Ebay-toppsjef Devin Wenig. I tillegg gikk eksisterende investorer som Aksel Lund Svindal og Birger Magnus inn med mer. Den gangen var prisingen 150 millioner kroner.
– Det er veldig spennende at vi har greid å hente inn et betydelig beløp i en krevende tid for samfunnet. Det er hovedsakelig fra eksisterende investorer, men også Blommenholm Industrier som ny investor, operativ direktør Trine Falnes i Spond til DN.
Spond var de første årene bare en app for å organisere treninger. Etter hvert har det blitt et verktøy for å få inntekter, blant annet på cashback ved kjøp av visse varer og tjenester.
Nå har appen nådd 750.000 månedlige brukere i Norge og utlandet – cirka 250.000 flere enn i august i fjor.
Da alt av idrettsarrangementer ble avlyst i corona-krisen, laget Spond en plattform der de 60.000 Spond-gruppene kan oppdrette sin egen nettbutikk, der de kan tjene penger.