Daglig leder i Artapluss Tobias Kvaslerud og daglig leder i det nye selskaper Skjold.ai Tom Mygland

Startup-fabrikken er mette på restauranter, nå vil de la «crowden» finansiere konsepter i nye bransjer

Men Artapluss holder Folkinvest og Dealflow på armlengdes avstand.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har ved flere anledninger skrevet om Stavanger-baserte Artapluss. I likhet med Askeladden & Co, ruller startup-studioet ut selskaper, prosjekter og konsepter innenfor flere bransjer, løpende.

Til nå har det vært primært restauranter, om det er pizza, poké eller alt på en gang via ghost kitchen-konseptet Food Familiy.

– Vi bygger selskaper som tar udekkede markedsposisjoner hvor vi kan skalere raskt, sammen med dyktige daglig ledere og team. De kommende månedene vil vi styrke teamet i Artapluss og rulle ut flere satsinger i nye bransjer, sier daglig leder i Artapluss, Tobias Kvaslerud.

Han forteller at Artapluss har vært igjennom er treårig læringsprosess med de første lanseringene. Nå sitter de med mye erfaring og kunnskap rundt hva som skal til for å få et selskap til å fly raskt.

Med dette vil selskapet nå gå inn i en ny fase, hvor flere folk skal ansettes for å rigge Artapluss til å virkelig ta steget til å bli et stort startup-studio med landsdekkende nedslagsfelt, også utenfor restaurant-scenen.

Satser på datasikkerhet for små bedrifter

Det nyeste tilskuddet under Artapluss-paraplyen er data-sikkerhetsselskapet Skjold.ai.

Kort fortalt tilbyr Skjold.ai en løsning til små og mellomstore virksomheter i Norge for å beskytte seg mot datakriminalitet og -svindel.

Ifølge Kvaslerud har markedet for datasikkerhet eksplodert fordi det er svært lønnsomt å utøve datakriminalitet.

– I dag utgjør datakriminalitet cirka én prosent av BNP, og er voksende. «Cyber threats» er vurdert i toppledersurveys utført PwC (Kvasleruds tidligere arbeidsgiver, red.anm.), som den aller største trusselen en virksomhets eksistens, sier han.

Tom Mygland er hentet inn som daglig leder i det nye selskapet. Han har seks års fartstid i Schibsted, og var sentralt i utviklingen av tech-plattformen til Morgenlevering.

– Hvorfor skal man betale for Skjold? Kommer man ikke langt med virusprogram og sunn fornuft? E-post-leverandører har jo også gode systemer for å sile ut «shady» mails i ansattes innboks?

– Til tross for at de fleste nettbrukere har sunn fornuft og epost-leverandører har bygget inn sikkerhetsmekanismer, så utsettes stadig flere for datakriminalitet og nettsvindel, sier Mygland.

– Dette skyldes blant annet at svindlerne tar i bruk stadig mer utspekulerte metoder, ny teknologi og nye kanaler (f.eks. SMS) for å lure ofrene. Med Skjold.ai aktivert får man et beskyttende lag for all sin nett-trafikk, uavhengig av hvilken nettleser, epostklient og nettverk man benytter. Dette vil redusere risikoen for å bli utsatt for denne typen kriminalitet, sier han.

– En enkelt tjeneste

Skjold.ai er en plattform som bygger på de samme prinsippene som brukes av de store datasikkerhets-aktørene, forteller han. Artapluss har derimot hatt laserfokus på én målgruppe: små- og mellomstore bedrifter.

Mykland sier programvare skal være lett tilgjengelig, enkel å bruke og krever ingen teknisk kompetanse.

De har også lagt seg på et rimeligere prisnivå.

– Dette er en enkelt tjeneste som man enkelt kjører på PC og mobil, og får beskyttelse for mange trusler, som nettfisking og svindel. I plattformen kjører vi løsninger som stopper kjente trusler og vil stoppe deg fra å gå inn på tvilsomme nettsider og lenker, sier Mykland.

Skjold.ai har vært i utvikling i over et år. Produktet er ferdig utviklet og har flere pilotkunder, men ingen betalende kunder. Mygland forteller at målet er tusen brukere innen utgangen av 2020.

Han forteller at det er få aktører på markedet som har et produkt som retter seg mot segmentet de satser på.

SMB-er har også behov for datasikkerhet, men produktene på markedet er ofte dyre, kompliserte og har funksjoner som kanskje ikke er like relevant for små bedrifter.

Kvaslerud i Artapluss vil ikke si hvor mye som er investert i Skjold, men sier det er et «betydelig» .

Skal finansieres av folket

Nå som produktet er ferdig, skal det jobber for å gjøre det kjent i markedet. I motsetning til andre Artapluss-selskaper, skal Skjold.ai oppkapitaliseres videre gjennom en folkefinanseringskampanje.

Artapluss holder seg derimot unna startup-Norges favoritter, Dealflow og Folkeinveset. De styrere hele kampanjen selv.

– Vi har lyst til å ha eierskap til prosessen. Vi snakker ikke ned de vanlige plattformene for folkefinansiering, men vi ønsker å eie prosessen og ha en direkte relasjon med investorene, sier Kvaslerud.

Han sier Artapluss ser på finansieringsmåten som et mulig alternativ også for flere selskaper de har på blokken. Hadde Skjold.ai vært et engagstilfelle, ville de nok gått for de etablerte aktørene.

Læringsutbytte ved å styre det hele selv, mener han er gull verdt. Om Skjold.ais kampanje er suksessfull, vil de mest sannsynlig gjøre det igjen.

Målet er å hente minst to millioner kroner.

Fire konsepter til neste år

– Da vi startet Artapluss, var bransje og konsept det første vi arbeidet med. Tilfeldigheter, tilgjengelighet og ikke minst vurdert spennende markedsmuligheter ledet oss tungt inn i restaurantbransjen, forteller Tobias Kvaslerud.

Nå sier han at Artapluss er tilfredse med eksponeringen mot resturantbransjen. Fremover jobber han med å skalere kjerneorganisasjonen, og teller snart syv fulltidsansatte.

– Dette gir oss muligheten til å ikke bare støtte restaurantkonseptene mer og bedre, men også realisere konseptene som har vært på blokken siden før vi åpnet vårt første restaurantkonsept. Skjold.ai er først ut, men vi har, og jobber med, å ansette flere daglig ledere til våre neste fire konsepter som vil kapitaliseres opp i vinter, og lanseres i 2022, sier han.