Daglig leder og medgründer i Carrot, tidligere WasteIQ, Tore Totland.

Startupen godtok full overhaling av merkevaren da de fikk Norselab på eiersiden

Etter å ha vurdert «100-150 navn» har søppelselskapet WasteIQ funnet sitt nye selv.

Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet WasteIQ, som overvåker og samler inn data om kretsløpet til avfall, bytter navn til Carrot.

Startupen står bak teknologi som, ved å strukturere data fra sensorer og kontrollsystemer, kan spore ressurser gjennom hele verdikjeden, og resirkulering belønnes på nye måter.

I Bergen kommune kjører selskapet for eksempel et prosjekt hvor de kommunale avgiftene knyttet til avfallshåndtering justeres i henhold til hvor mye og hva som kastes, og hvor godt det sorteres. Teknologien skal også sørge for at kaffegrut som nå går i søppelbøtta, i stedet gjenbrukes for å produsere eksempelvis sopp.

Målet på sikt er ifølge selskapet å strukturere og sammenstille data som gir oversikt over hvordan en ressurs kan bli mer sirkulær - og forhindre at verdier går tapt som avfall. I tillegg til Bergen har selskapet blant andre Thon på kundelista. Mer gulrot og mindre pisk er løsningen, mener de, derav det nye navnet.

– Vi er født og oppvokst i avfallsbransjen, og har sett en verdimulighet der. Men etter hvert som vi jobber, ser vi at den verdien er mye bredere og gjelder flere enn vi først trodde. Det er sluttbrukeren, de som står hjemme på kjøkkenet, vi må nå, sier daglig leder og medgründer Tore Totland i Carrot.

Mellom markeder

Navnet er toppen av kransekaka. Hele identiteten til selskapet, både visuelt og i kommunikasjonen utad, endres.

Norselab, investeringsselskapet som har satset en halv milliard kroner på 16 startups i løpet av halvannet år, tar på seg ansvaret for omveltningen. Faktisk var dette en del av avtalen da Norselab gikk inn på eiersiden på starten av året. Norslab gjorde tidligere i år samme øvelse med håndverkerplattformen Svenn. Dette er en del av strategien til investeringsselskapet.

– Merkevaren vil fremstå som annerledes og utradisjonell i B2B-setting. Det ligner mer på et forbrukerprodukt. Men selskapet må mobilisere meg og deg og alle andre for at B2B-kundene skal få optimal effekt. Derfor har vi bygget en merkevare som snakker til folk, sier Maria de Perlinghi, Chief Communications & Sustainability Officer i Norselab.

Hun har jobbet sammen med merkevarebyrået Heydays for å lande den nye profilen. Gjennom prosessen ble opptil 150 navn vurdert, og rundt 15 var på en short list.

– Det var uklart hvilken type aktør selskapet var - driver de med avfallshåndtering, avfallsinfrastruktur eller smartbins? De kunne til tider bli sett på som en konkurrent til aktører i økosystemet. Men i bunnen er Carrot et selskap som kobler økosystemet sammen, og som samarbeider med alle typer aktører for å samle og sammenstille data om ressurser som kan gå tilbake til kretsløpet, sier de Perlinghi.

Vanskelig prosess

Rebrandingen har vært en krevende prosess for en ingeniør som Totland.

– Hvis man er helt rasjonell i en slik prosess, har jeg skjønt, så ender man med at ting i beste fall blir ørlite bedre enn før. Waste Resources Inc var for eksempel et forslag.

– Å være åpen nok og tørre å definere den kategorien vi bygger nå, har vært det vanskeligste. Det har ikke vært noen andre i denne kategorien, og vi fikk en del rasjonelle navneforslag. Så da vi kom tilbake med Carrot, som egentlig ikke sier så mye om hva vi driver med, tenkte nok resten av organisasjonen av vi var gale.

Nå har teamet blitt vant med navnet og liker det, ifølge Carrot-sjefen.

De Perlinghi i Norselab mener at et navn som beskriver virksomheten presist, har flere utfordringer.

– Da kan merkevaren bli utdatert. Retningsendringer blir vanskelig, sier hun.

Utlandet på radaren

Carrot er nå godt posisjonert for internasjonal vekst, mener både medgründer Totland og de Perlinghi i medeier Norslab. Selskapet har vurdert markedspotensialet globalt, og skal relativt raskt sette i gang internasjonalisering - uten at de avslører en konkret tidslinje.

– Vi må nok bevise litt mer i Norge før vi går ut. Så vi må bruke litt mer tid her. Men utlandet er definitivt på radaren, sier Totland.

– Avfall er et mye større problem alle andre steder. Det er ikke så godt kjent, men Norge er faktisk verdensledende på avfallshåndtering.

– Så tanken er at lykkes dere her, lykkes dere hvor som helst?

– Det stemmer.

Rekrutterer fra Spacemaker

I fjor omsatte WasteIQ for 3,5 millioner kroner og fikk et underskudd på en knapp million. Hvordan selskapet ligger an så langt i år, vil de ikke kommentere.

Fremover er ambisjonen å bli en standard for både byer og næringsbygg, og målsetningen er fem nye kommunale kunder og et tyvetalls innen næringseiendom.

I innsalget kan Carrot vise til solide resultater fra eksisterende kunder. For eksempel har sorteringsgraden på Vestkanten Storsenter i Bergen økt fra 54 prosent til over 70 prosent. Bergensområdets interkommunale renovasjonsselskap (BIR), som også var med å utvikle systemet og står som medeier, rapporterer om ni prosent reduksjon i restavfall etter at systemet ble tatt i bruk. Det har også spart selskapet for opptil to årsverk, og både tømmekostnader og transportlengde er redusert betydelig.

For å nå vekstmålene fremover, står en rask utvidelse av staben, som i dag teller 14, på agendaen. Allerede har selskapet rekruttert leder for forretningsutvikling i Spacemaker, Hilde Kristin Njøten. Hun skal styrke arbeidet med visualisering av data og innsikt. I tillegg er Tine Charlotte Holm hentet fra Oslo Market Solutions