CEO Lars Syse Christiansen og CPO Mathias Haddal Hovet i lagerselskapet Wanda.

Startupen Wanda får tilgang på 300.000 Obos-medlemmer

Partnerskap blir en viktig del av vekststrategien til lagerstartupen.

Publisert

I to runder har Norges største boligbygger, Obos, skutt penger inn i den unge lagerstartupen Wanda.space, gründet av Lars Syse Christiansen (ex-Otovo) og Mathias Haddal Hovet (ex-Heydays) i 2020.

Konseptet går ut på å bruke overskuddsareal i eksempelvis sentrale næringslokaler til lagerformål. Brukere av tjenesten betaler per ting lagret, og ikke et visst antall kubikkmeter. Wanda.space både henter og leverer det som lagres. I sommer rapporterte selskapet om over 3000 gjennomførte bestillinger i Oslo og Stavanger.

Nå jekker Obos opp samarbeidet med oppstartsselskapet, og setter det samtidig på sin største prøve hittil. Mer enn 300.000 medlemmer av boligbyggerlaget bosatt i Oslo, Akershus, Stavanger og Sandnes får tilbud om ekstra lagringsplass gjennom tjenesten.

– Medlemmene velger selv hvilke ting som skal oppbevares og hvor lenge. Tjenesten er enkel å bruke - du kan begynne med å sende en boks for å frigjøre litt plass, og alt blir selvfølgelig både hentet og levert på døren, sier daglig leder i Wanda, Lars Syse Christiansen.

Flere partnerskap på vei

Ifølge partene er det for tidlig å si hva denne avtalen betyr for Wanda, målt i kroner og øre.

– Annet enn at det selvfølgelig har stor verdi for oss å både samarbeide med og få ut vår tjeneste til en aktør som Obos, sier Syse Christiansen.

Wanda er, som Shifter skrev i vår, inne i en eksperimentell fase der både nye produkter og markeder testes ut. Partnerskapsavtaler som den med Obos, kommer selskapet til å satse mer på fremover.

– Det kommer flere slike avtaler fremover. Vi har utviklet en logistikkplattform som egner seg bra til å tilknytte seg partnere, så det blir er en viktig del av vår vekststrategi, sier Syse Christiansen.

Midt i blinken

Direktør for medlemsvirksomhet i Obos, Clarisse Aase Ovrum, understreker at innovasjonsarbeid bør handle om å utvikle tjenester som skaper reell verdi for brukerne.

– Og vi håper og tror at mange vil benytte seg av muligheten til å få tilgang til litt ekstra bodplass gjennom den digitale løsningen. Vi jobber hele tiden med å finne nye og nyttige tilbud, og har tro på at dette vil være midt i blinken for mange, sier hun.