industri

Statkraft Venture «all in» i moderne industrieventyr innen karbon-nøytrale sykkeldekk

Retyre tar spranget fra sykkeldekk med glidelås til «vanlige dekk» med lavt karbonavtrykk. 

Sykkeldekk-gründer Paul Magne Amundsen

Under radaren har startupen Retyre, mest kjent kjent for sine avtagbare sykkeldekk med glidelås, posisjonert seg for en oppskalering i industriell skala innen dekkproduksjon.

Nå går startupen over til masseproduksjon av «vanlige dekk», og entrer med det et globalt marked for bærekraftige løsninger. 

– Vi tar med oss 10 års erfaring fra utvikling av spesialiserte produksjonslinjer inn i automatisert dekkproduksjon i global skala, forteller CEO og gründer, Paul Magne Amundsen.

Retyre lanserer nå bærekraftige dekk for flere ulike mikromobilitetskjøretøy. Gründeren forteller om overveldende respons og et stort behov for nye og bærekraftige løsninger i dekkbransjen.

Kombinerer avanserte teknologier 

Retyre kan være i ferd med å endre på måten dekk lages. Med ny fabrikk i Ski er målet å gjøre noe dekkindustrien ikke har klart på 100 år - å endre produksjonsteknologien fra manuell vulkanisering til automatisert sprøytestøping.

Selskapet hevder å ha en automatisert teknologi som krever betydelig mindre plass og arbeidskraft enn konkurrentenes oppsett. Produksjonsmetoden er patentert og integrerer flere teknologier fra andre industrier inn dekkproduksjonen.

– Vi gjør det mulig å bytte ut gummi med bærekraftige, gjenbrukbare materialer og samarbeider med ledende aktører innen en rekke materialtyper. Dekkbransjen har lenge forsøkt å bli mer bærekraftig, men har ikke lykkes med å finne løsninger som kan skaleres. Resultatet er da at mer enn fire milliarder dekk ligger i søppelhauger verden over, forteller Amundsen. 

– Teknologien vår gjør at vi kan etablere lønnsom sirkulærøkonomi for dekk.

Først med karbon-nøytralt dekk

På verdens største sykkelmesse, Eurobike, lanserte Retyre i år det som sies å være det første null-utslippsdekk noensinne. Produktet er laget av gjenbrukte materialer fra plastavfall, fiskenett og skuddsikre vester, som sammen oppnår svært lave utslippstall. Totalen går ned til null når alger inkluderes i materialmiksen. Algene har negativt utslipp grunnet karbonfangst, og hentes opp for å rense ferskvann. 

Fabrikken i Ski er snart klar for full kapasitet.

Dekket er ment som et case-study på hva selskapets produksjonsverktøyer kan bruke av materialer. Men selskapets produktportefølje ellers har en utslippsreduksjon på opptil 80 prosent sammenlignet med vanlige dekk. 

– Hele vår produktportefølje er bærekraftig, hvert eneste produkt, og alle våre kunder får grundig LCA-dokumentasjon. Det viktige for oss er at vi ikke gjemmer oss bak initiativer som ikke er skalerbare. Vi selger dekk som konkurrerer på pris, men utkonkurrerer på bærekraft. Det måtte ny produksjonsteknologi til for å få det til, sier Amundsen. 

Rigger seg for industriproduksjon

Det skal ikke stå på kapitalen. Etter at Statkaft Ventures kom inn som aksjonær i selskapet i 2022, står nå den offentlig eide aktøren som hovedaksjonæren bak en ambisjon om å gjøre Retyre til en global markedsleder. 

I fjor ledet Statkraft Ventures en større og ikke-annonsert runde i selskapet på 80 millioner kroner.

Etter det Shifter erfarer er planen nå å hente et konvertibelt lån før selskapet gjør seg klar for sin såkalte serie A-runde hvor målet er å hente 200 millioner til en verdsettelse rundt milliarden.

For å komme dit har Retyre det siste halvåret hentet inn nye krefter til toppledelsen med bakgrunn fra Goodyear Tires og Schwalbe som står bak salget av større sykkelmerker som Giant og Trek. 

Og i disse dager skal Adam Chassin, som tidligere har vært leder for global vekst i Amazon hvor han rapporterte til Jeff Bezos, og som også har hatt en sentral rolle i Uber, komme inn i styret. Han får følge av Odd Even Bustnes som har ledet Teslas ekspansjon i Europa. 

Store kunder i pipeline

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Selskapet har allerede sikret en liste med kunder som skal motta bærekraftige dekk over de neste årene. Først ut er kjente merkevarer som Frog Bikes og Thule, som skal få sine dekk fra Retyres nye fabrikk i Ski som nærmer seg full drift i år. 

Selskapet planlegger å offentliggjøre flere store kunder i tiden fremover. Etter det Shifter erfarer, skal noen av verdens største retailere ha vist interesse for dekkene.

Omsetningen endte i fjor på 7,7 millioner kroner, med minus 13,5 millioner kroner i resultat før skatt. Men så langt i år ligger gjentakende inntekter på 30 millioner og ledelsen sikter mot 70 innen utgangen av året.

Retyre-dekk på en barnesykkel.

– Utviklingen det siste året har vært formidabel. Vi har opparbeidet en stor ordrereserve og vil måtte raskt skalere opp produksjonen for å levere på dette etter at vi igangsetter produksjon her ute på Ski i Q4, sier Amundsen som er fornøyd med timingen.

Først når fabrikken i Ski er i full drift vil det bli større klarhet i hvor lønnsom produksjonen kan bli.

– Fokuset på bærekraft er økende, og forventningene til leverandører på levering av lavutslipps-produkter og vise til gjenbruk er betydelige. Vi jobber beinhardt for å møte den høye etterspørselen, og gleder oss over å kunne lede den grønne transformasjonen i industrien, sier han.

Vil utvide til tre kontinenter

Planen er å utvide produksjonen til flere områder og markeder. Amundsen vil ha produksjon i tre kontinenter allerede neste år.

Retyre lanserer karbon-nøytralt dekk.

– Vi er allerede i gang med flere prosesser i Europa, USA og Asia. En ny, tradisjonell dekkfabrikk med tilsvarende kapasitet som en Retyre’s mikrofabrikker, ville krevd flere år med planlegging og store investeringer. 

Han forklarer at Retyre har en lang rekke signerte kontrakter og en pipeline preget av store, internasjonale aktører som påvirker plasseringen av mikrofabrikkene. 

– Vi ser at det er forskjeller på tvers av kontinentene. I Europa preger nye reguleringer og bærekraftsrapportering mange av de store aktørene. I USA ser vi at mulighetene til å få dekk som er «Made in the USA», er noe som engasjerer, sier han.