rekruttering
Investorene flokker til startup som lokker passive kandidater til jobbsøk
Vouch gjør plass til en lang rekke kjente gründere i sin to år gamle startup - som allerede drar inn millioner på å belønne gode kandidat-anbefalinger.
To år gamle Vouch samlet før sommeren seks millioner kroner fra en lang rekke startup-profiler og andre næringslivstopper, inkludert et oppstartslån fra Innovasjon Norge.
Pengene ble hentet via SLIP-kontrakter, og blant kjente navn på aksjonærlista står Ingar Østby (Northzone-gründer), Eirik Rime (Tise-gründer), Sigbjørn Nome (Ignite-gründer), gjengen i Skyfall Ventures og Sprint Consulting, Lars Aglen (Milrab-gründer), Fredrik Gulowsen (Nyby-gründer), Thomas Øybø (Stokke Industrier), Christian Holm Nilsen, Morten Ameln (Firesafe) og Marie Ameln (Fjong og Seniorsupport).
– Mange av disse har allerede vært gjennom lignende reiser som den vi skal ut på nå, så disse vil være kjemperessurser for oss fremover, sier Håkon Høgetveit.
Han står bak teknologiselskapet som belønner gode kandidatanbefalinger.
– Jeg elsker å bygge team, organisasjon og produkt, og selv om vi ikke denne gangen har store budsjetter i ryggen, handler det jo om akkurat det samme; å utvikle noe fra null og ingenting, sier Vouch-sjefen.
– Under ti prosent søker aktivt
Høgetveit var i 2020 med å bygge Aker-eide Aize, et softwareselskap som i dag har over 200 ansatte og flere av verdens største energiselskaper på kundelisten.
Parallelt jobbet konsulentselskapet Sprint med den digitale plattformen som senere ble døpt det engelske navnet for nettopp «å gå god» (for noen). Gjennom anbefalinger fasiliterer de for at selskaper enklere kan engasjere sine ansatte, alumni og kunder i jakten på den rette jobbkandidaten.
Dersom tipset fører til en ansettelse, utløser det en belønning til tipseren og et suksessgebyr til Vouch.
Minst syv av ti arbeidstakere er nemlig åpne for nye muligheter, men under ti prosent søker aktivt, forteller Høgetveit, som i 2022 ble koblet på prosjektet som medgründer og daglig leder.
Teamet består i tillegg av teknolog David Liu, som sist jobbet i Cognite, designerne Erle Drejer og Paul Nylund, i tillegg til flere ressurser på salg og kundestøtte.
– I Aize var vi også først bare seks ansatte, og jeg satt jo den gang og kjente på akkurat de samme smertene som mange gjør i en rekrutteringsprosess, sier Høgetveit.
– Jeg har hatt stor effekt av å ansatte via nettverk og belønning, men det var stort sett en tungvint prosess. Du skal helst ha én brukerreise for tipseren og en annen brukerreise for kandidaten, og i tillegg skal du håndtere utbetalinger og ha full oversikt over prosessen, sier han.
Tjente 2,3 millioner i debutåret
Problemet til selskaper på jakt etter talenter, er på sin side å få tilgang på kandidater som ikke aktivt søker jobb, og i sum var dette et problem verdt å løse på fulltid, konkluderte Høgetveit.
– Det kan ofte også være lettere å takke ja til en prat om en stilling hvis forespørselen kommer fra en du kjenner, fremfor å stå med lua i hånda og søke jobb på den tradisjonelle måten, sier han.
Vouch viet omtrent hele fjoråret til å validere ovennevnte hypoteser, men dro samtidig inn både kunder og inntekter på en foreløpig MVP (minimum viable product).
Når selskapet nå ruller ut et fullstendig produkt utviklet for internasjonal skalering, består kundelisten allerede av selskaper som Sopra Steria, EY og PwC på den ene siden - og Ignite, Appfarm og Firi på den andre, forteller Høgetveit.
Vouch hadde i fjor inntekter på 2,3 millioner kroner, viser regnskapet for debutåret.
– Langt ifra ferdig med å etablere oss
Både hodejegere og Finn, og alt i mellom, er ifølge ham indirekte konkurrenter til plattformen, men førstnevnte gruppe er også kunder av dem.
– Hodejegere trenger også å få tak i kandidater på en bedre måte, og måten er gjerne å bruke sitt eget nettverk for å aktivere tips, sier Høgetveit.
Det finnes også tjenester som gjør noe lignende Vouch, men det eksisterer ikke et produkt som på samme måte har utviklet et ende-til-ende verktøy for å ansatte via nettverk - og ikke minst intensivere det, hevder han.
– Selv om vi har hatt en ok vekst her hjemme, er vi langt ifra ferdig med å etablere oss i Norge. Målet er likevel å validere det samme problemet i utlandet, så vi jobber nå aktivt med salg og potensielle partnerskap, sier Høgetveit.
Ambisjonen er ifølge ham å bli internasjonal i løpet av noen år, og sommerens kapital burde holde i cirka halvannet år.
– Vi bygger jo ikke dette under en «bonanza-tid» på rekruttering
Nylig omtalte Shifter en nyansettelse i Junior Consulting, som rekrutterer studenter fra NTNU. Tidligere Storebrand-topp Gustav Gorecki avslørte også i august at Fetchr, hans nye startup, skal bli en AI-drevet hodejeger-tjeneste. Samtidig har året gitt nyheter om oppbud i «AI-rekruttereren» Aijob, som i 2022 hentet kapital på Folkeinvest, og i fjor måtte Wa.Works og Poption, begge startups bak teknologidrevet rekruttering, legge ned.
På samme tid hentet imidlertid rekrutteringsgründerne bak Fairsight 20 millioner kroner i en investeringsrunde ledet av Skyfall Ventures, Sondo Capital og Futurum Ventures.
– Vi bygger jo ikke dette under en «bonanza-tid» på rekruttering, men det er i hvert fall et veldig godt tidspunkt for å bygge produkt - og så være klare til alle «trøkker» på igjen. Vi erfarer en bedring i anmarsj nå, sier Høgetveit.