Digitalsjef Marius Haavestad, daglig leder Kai Robin Ree og markedsføringssjef og Jan Haavestad, i Linework.

Stjerne-samarbeid for norsk tattoo-startup: Skal levere teknologi til Post Malone, Lebron James og Drakes favorittstudio

Linework har landet en avtale med et av USAs mest anerkjente tatoveringsstudio, 10k Foxes, som har dekorert kjente navn som Drake og Post Malone.

Publisert Sist oppdatert

Shifter har tidligere skrevet om Linework, startupen med mål om å tilby et digitalt system for tatovører, som lar hver enkelt artist sømløst drive business fra studioer verden over.

Når man går inn i et tattoveringsstudio, er tatovørene stort sett selvstendig næringsdrivende, som leier plass hos studioet på kort eller mellomlang sikt. Alt av betaling, regnskap, booking og kundebehandling gjøres dobbelt både av artist og studio selv. Dette fører til mye dobbeltarbeid, ifølge medgründer og daglig leder i Linework, Kai Ree.

Han fortalte til Shifter på sensommeren at de hadde planer om å gå live i USA, som første marked.

Nå har de fått på plass en samarbeidsavtale med det velrennomerte studioet 10 Thousand Foxes Tattoo.

Det er en kjede med flere studioer i USA, i tillegg til studioer i Sør Korea, Japan og Spania.

Studioet har blant andre LeBron James, Post Malone og Drake på kundelisten.

– De skalerer virksomhetene sine i marsjfart og er avhengig av Linework for å kunne enklere håndtere administrasjon i utvidelse av kjedevirksomhet. For Linework betyr det at vi har en av de største, kanskje den tyngste aktøren som kunde allerede i testfasen og det gir oss et fortrinn i videre skalering, sier Ree.

– Vi kommer til å slippe inn flere studioer trinnvis nå i test fase før vi åpner opp Q1 2022, sier Ree.

7,7 millioner i frisk kapital

Linework har fått hjelp til utviklingen gjennom en såkalt «sweat for equity»-modell fra konsulent-selskapet Techpros.

Techpros har spyttet inn det største beløpet i den nyeste emisjonen, som ble lukket nylig på 7,7 millioner kroner.

Ree forteller at pengene skal gå til utvikling, markedsføring og alt driftsrelatert til neste emisjon.

Neste store emisjon er planlagt høst 2022, forteller han.

- Vi har også fått kommersialiseringsstøtte fra Innovasjon Norge. De har også tilbudt oss ressurser fra mentorprogrammet sitt. Vi har fått god hjelp fra Åse Bailey i Nordic Innovation House, Palo Alto. Dialogen med Innovasjon Norge har vært nyttig og lærerik, sier Ree.

Bransje som skriker etter innovasjon

Tatoveringsbransjen kjennetegnes av mange frilansarbeidere, og tatovørene, eller «artister» som de gjerne kalles, er ofte selvstendig næringsdrivende. Ytterst få er fast ansatt. Selv om de fleste jobber i et studio, fungerer studioet som en arbeidsplass hver og en artist bruker sporadisk.

Stort gjennomtrekk av artister er en kjensgjerning. Hver og en har sin egen kalender og egne systemer for booking, betaling og generell kundehåndtering.

Gjennom Linework vil både artist og studio bruke samme system—kalender, booking, betaling, skatter og avgifter, alt vil synkroniseres automatisk. Ved betalinger vil riktig cut automatisk gå til studioet og artist. Når en artist bruker et annet studio, vil appen automatisk synkroniseres.