netthandel
Studentgründerne gikk fra betong til butikk, da kom den første kunden
Den første bedriften til Christian Nagell-Erichsen og Magnus Skjærpe Midttun ble lagt ned etter et halvt år. Ett og et halvt år senere har de opprettet et nytt selskap og fått både investorer og inntekter.
Med et brennende ønske om å bli gründere kunne ikke de engasjerte NTNU-studentene, på entreprenørskolen sitte og vente på at god ide kom gratis. De måtte ta saken i egne hender. Nå har gründerne laget en digital løsning, som sørger for at nettbutikker enkelt kan kutte kostnader og klimautslipp i returprosessen for eksempel ved tollrefusjon.
Tok saken i egne hender
– Vi startet først med å utvikle en sensor som skulle måle fuktinnhold i betong, men vi måtte legge ned denne ideen etter dårlig markedsfeedback, forteller Midttun.
Selv om første forsøk ikke var en suksess, valgte studentgründerne å ikke gi opp. De begynte å kontakte aktører i netthandlerbransjen og kartla hvilke utfordringer som lå der.
– Vi spurte om hvor problemet lå, og hvorfor dette var et problem. I vårt tilfelle viste det seg at utfordringen handlet om data, som vi har mye kompetanse i på NTNU, forteller CEO Nagell-Erichsen.
Spørre først, lage etterpå
De to fulgte læreboka bedre enn de fleste eldre gründere. Fremfor å lage et produkt for å så finne etterspørselen, undersøkte de etterspørselen før de så lagde produktet.
– Det er veldig motiverende å vite at det er en kunde som vil kjøpe produktet ditt hvis du faktisk lykkes med å lage det, forteller Nagell-Erichseen.
Deretter begynte de å se etter mulige teknologier som kunne løse disse utfordringene, samt kartla om det er et marked for denne typen løsninger.
– Vi begynte å syreteste, altså gjøre markedsundersøkelser, og teste potensiale til flere caser, og var gjennom mye rart før vi klarte å sniffe opp denne ideen, sier Nagell-Erichsen.
Vinn-vinn
Sammen med sin første kunde, Care of Carl, en nettbutikk for herreklær, la de en plan.
– Det har vært mange møter rundt problemet og hvordan vi kan løse det. Så ideen ble formet etter kundes behov. Vi visste bare at det var et problem med returkostnader, men ikke hva det faktisk var, forteller gründerne.
Samarbeidet har vært gunstig for begge parter.
– Vi har samarbeidet tett med teamet i Skypass det siste året. Care of Carl ønsker å ha de beste løsningene for returvarer, så det passet oss godt å inngå en avtale med Skypass. De har en teknologi med stort potensiale i netthandel, mener Peter Karlsson, CFO i Care of Carl.
En lærdom
Etter å ha måtte lagt ned det første prosjekt hadde Nagell-Erichsen og Midttuen lært litt om hvorfor de fleste startups ikke klarer seg. Derfor var markedsundersøkelser i tillegg til samarbeid med potensielle kunder, eksperter innen teknologi og netthandel, essensielt i startfasen til Skypass.
– Det er viktig at tallene fra markedsundersøkelsen din viser at det er et stort eller kraftig voksende marked for løsningen din, sier Nagell-Erichsen.
Skypass er de første og eneste som leverer tollrefusjon som en del av tjenesten. OG gründerne peker på at netthandlermarkedet har vokst 30 prosent i 2021, noe som øker behovet for deres løsning.
Helthjem-samarbeidet
Videre har startup-en nå inngått et samarbeid med Helthjem for å levere en sammensetning av returtjenester til nettbutikkene.
– Helthjem er innovative i markedet og jobber med nye løsninger for nettbutikkene, som gjør at vi ser dem som en god match, sier Nagell-Erichsen
Helthjem forteller selv at de er spent på samarbeidet.
– Returvarer er en stor utfordring for nettbutikker. Skypass bidrar med automatisering av en prosess som i dag er krevende for nettbutikkene, og det synes vi er spennende å være med å tilby, sier Anne Kathrine Guttormsen, Chief Operations Manager i Helthjem.
Har hentet 3 millioner
Skypass signerte Care of Carl som sin først kunde. Gjennom deres avtale, som varer ut 2022 vil kunden motta over 1 million kroner i tollrefusjon. Skypass har fått inn 3 millioner norske kroner fra investorer.
De hentet 1,5 millioner fra Simula Innovation, 500 000 fra Blommenholm industrier og 1 million fra Spike Venture. Selskapet verdsettes til 20 millioner etter investeringer.
– Vi er veldig fornøyde med investorene vi har fått med da de utfyller hverandre bra og bidrar med viktig kompetanse, forteller Nagell-Erichsen
– Denne investeringsrunden handler om å få penger til å rekruttere flere til Skypass, og møte den etterspørselen som er i markedet til flere kunder, sier Midttun.
Videre planlegger selskapet å flytte kontorer fra Trondheim til Oslo, for å komme nærmere nye mulige kunder.
Entrepenørskolens tilnærming
Gründerene av Skypass hoppet inn i en bransje de hadde tilsynelatende lite kunnskap om. Men ved hjelp av sin første samarbeidspartener Care of Carl, klarte de å forme ideen og løsningen.
Dette er ikke en uvanlig tilnærming for studenter ved NTNUs Entreprenørskole. Gjennom det første halvåret skal studentene gå inn i en rekke bransjer som de ikke har noe forhold til.
– Dette bidrar til at de starter å opparbeide seg domenekunnskap som gjør at de kan løse konkrete utfordringer i en rekke bransjer. Vi ønsker rett og slett at de tar tak i utfordringer som de i utgangspunktet ikke har forutsetninger for å løse, forteller Roger Sørheim, professor ved Entrepenørskolen.
Mulighetsstudier
Gründerne bak Skypass er et godt eksempel på noen som har brukt mulighetsstudier. Dersom en finner et problem med markedsbehov, er det ikke lang vei til løsningen.
– Det å være en del av et studentøkosystem på NTNU hjelper også veldig, det finnes nesten alltid noen på og rundt NTNU som kan bidra til kunnskap og praktisk problemløsning. Det betyr også at antall potensielle ideer de kan ta tak i, øker enormt, forteller Sørheim videre.
Studentene ved NTNU sin entrepenørskole må ta fag som “Entreprenørielle muligheter og markedsundersøkelser”. En del av læringsutbyttet her er kunnskap om teoretiske perspektiver som kan anvendes til å se, skape og utvikle muligheter. I tillegg til kunnskap om hvordan initiere og gjennomføre en prosess som utvikler disse mulighetene. Slike fag skal gjøre en bedre rustet for å hoppe inn i ukjente bransjer.
- Teamet bak Skypass har jobbet hardt og målrettet for å bygge en god plattform for en vekstbedrift. De viser at studenter ved å skaffe seg domenekunnskap kan gå inn i bransjer hvor de ikke har kunnskap på forhånd, mener Sørheim.