Last mile

Studentprosjektet som ble «logistikkens Tetris» verdsatt til 100 millioner

OmniMod skjønte at de hadde utviklet et programmeringsspråk for logistikk da de fikk Element Logic inn på eiersiden.

Fra venstre: Sander Hustad Engevik, Bo Willem Woelfert, Tobias Drage Roti, Bjørn Brodtkorb, Seva Karpov, Marius Nordrik
Publisert

Student-gründerne i OmniMod har utviklet et logistikksystem som skal effektivisere jobben med å få pakker inn og ut fra lager og distribusjonen av dem.

– I teorien kan brukere av systemet droppe alt manuelt arbeid og øke effektiviteten drastisk. Det åpner for døgnåpen operasjon, sier gründer Tobias Drage Roti.

Etter å ha fått Element Logic inn på eiersiden, skal det nå kjøres i gang en kommersiell pilot..

Tetris for pakkeflyt

Det kan minne om en avansert versjon av spillet Tetris. Pakker kommer seilende inn på bånd som kan sende dem i alle retninger. En AI-trent algoritme flytter på eksisterende kasser slik at pakken plasseres akkurat der hvor den bør stå for å oppta minst mulig plass og raskest mulig kan sendes videre.

Kjerneproduktet er todimensjonale transportbånd som kan kobles sammen i nærmest uendelige store nett. Modulene kan sortere pakker slik at de kommer inn i riktig pakkeflyt mer effektivt enn systemene som finnes i dag. Systemet kan også sekvensiere pakkeflyten, det er logistikk-terminologi for jobben med å plassere pakkene sist på sjåførens rute innerst i bilen. I moderne transportsystemer fordeles pakkeflyten på en rekke delområder og derfra til sjåfører på faste ruter.

Det mest effektive er å sørge for at pakkene som skal først ut, går sist inn i budbilen, men i praksis overlates gjerne denne jobben til sjåførene som manuelt laster sin egen bil.

Det finnes lignende løsninger, såkalte omnidirectional conveyor belts, men ifølge gründerne er ingen like elegante.

– Vårt system kan både sortere og sekvensiere effektivt, og det finnes praktisk talt ikke på markedet i dag, sier Drage Roti.

Han forteller at de store distributørene bruker egne systemer for sortering og at disse kan være svært store, sorteringsløsninger kan ta opp plassen til flere gymsaler, og de er så kostbare at de ikke lønner seg for mindre aktører.

– Det er en AI-komponent i dette som trenes opp til det kunden trenger, enten det er lagring av pakker, konsolidering av pakker hvor flere varer fra en bestilling puttes i samme eske, eller pallifisering hvor varer hentes fra et hovedlager og sendes til et mindre lokalt lager, sier han.

Han poengterer at det er programvaren som kjører systemet og som gjør det mulig å sette sammen moduler som står for «magien» i systemet.

Pappa var seriegründer

Drage Roti kommer fra en gründerfamilie. Pappa og engleinvestor Jarle Kristien Roti var seriegründer, og Tobias forteller at han alltid så for seg et liv som gründer gjennom oppveksten.

Som student innen robotikk og kybernetikk ved NTNU så han for seg at han skulle lage den første elsykkelen som ikke kunne stjeles. Han fikk testet ideen sin på den erfarne investor-gründeren Peter Tang Thomsen som ble milliardær da han i sin tid solgte Cosignor og har vært en venn av familien i en årrekke.

– Han var helt uinteressert i elsykler, men ga meg innføring i logistikk i stedet, sier Drage Roti.

Thomsen ga den unge gründerspiren en Aha-opplevelse ved å gi ham et detaljert foredrag om sorteringsløsningene som den gangen var markedsledende.

– Jeg tenkte umiddelbart at det der kommer til å bli gjort bedre med AI og robotikk.

Han dro hjem med noe å tenke på. Den «utstjelbare» elsykkelen fikk vente.

Møtte medgünder på kjærestens 25-årsdag

På 25-årsdagen til kjæresten kom han i prat med studiekompis Seva Karpov. Det var ikke spesielt populært på hjemmebane at de to stengte seg inne i en kjeller for å snakke fag akkurat mens alle andre feiret, men i løpet av kvelden hadde de konseptualisert Omnimod.

Resultatet ble at den påbegynte masteroppgaven om ElectroBike ble byttet ut med den første prototypen til selskapet som ble etablert i 2020.

Deretter søkte han NTNUs entreprenørskole hvor han møtte den siste i kjerneteamet, Sander Engevik, som er den i gruppen med økonomibakgrunn.

Peter Tang Thomsen må ha vært imponert. I hvert fall satte han teamet raskt i kontakt med Element Logic, verdens første og største Autostore-partner. Her fikk studentene gjennomføre sin første store pilot sommeren 2021.

– Dette var flinke folk som virkelig brenner for logistikk. Fra dag en sparret vi om hvordan løsningen vår kan tas i bruk. Vi innså gjennom disse samtalene at systemet er universelt, sier Drage Roti.

– Vi har ikke laget en enkel applikasjon for å løse et konkret problem, men et slags automasjons-programmeringspråk som kan brukes til å løse mange forskjellige problemer innenfor logistikk.

Element Logic ble nok også imponert. I sommer gikk de inn med 15 millioner kroner i selskapet. Etter emisjonen sitter gründerne med 81 prosent av aksjene. Element Logic har 15 prosent, og Pappa Roti eier 4 prosent etter å ha kommet inn i januar 2021 som den første investoren.

Sikter først på distributørene

I første omgang er det de store distributørene av varer som utgjør det unge selskapets marked. Men Drage Roti ser også for seg at større vareforhandlere som kanskje allerede har investert i et Autostore-system, vil kunne hente ut effektivitetsgevinster.

– Jeg tror vi kan få til ganske utrolige ting med et Autostore-system pluss en robotarm og Omnimod, sier han. – I teorien kan du droppe alt av manuelt arbeid og øke effektiviteten mange ganger.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*