data og analyse
Suksessfulle gründere sto i kø for å investere i produktet som ga Snö-investor Magne Uppman gåsehud
Et skarpskodd team med bakgrunn fra McKinsey, BCG og Spacemaker bygger en «digital tvilling av verdensøkonomien».
Kunder innen private equity og investeringsbanker er sultne på kunnskapen som andre ikke har. Som strategikonsulent i McKinsey måtte Gard Rystad ofte sette sammen analyser som det ikke fantes gode nok data til.
For en investor kan det for eksempel være viktig å vite hvor stort markedet for ispinner er, men enda bedre å vite hvor stort er det innenfor en spesifikk nisje, og hvordan utviklingen er i en spesifikk region i Sverige.
– På mange slike spørsmål finnes det ikke strukturerte datasett. Det å få tilgang på god markedsdata, raskt nok og med høy nok kvalitet, er en stor utfordring, sier Rystad.
Som konsulent brukte han gjerne en måned for å sette sammen en rapport, og da kunne det gå med store summer på kjøp av data. Kunne det tenkes at det var marked for en startup?
Economic Mind har utviklet en teknologi som de selv mener er en fundamental innovasjon i hvordan man bygger dataset, de omtaler produktet, i all beskjedenhet, som en «digital tvilling av den virkelige verdensøkonomien».
– Det er veldig ambisiøst, og vi trodde først det ikke skulle være mulig å gjennomføre, men nå ser vi at det er innenfor rekkevidde. Vi har fått til mye av det vi ønsket å oppnå med prototypen vår.
Satte sammen gründerteamet
Etter flere år som konsulent satt Rystad på et betydelig nettverk i bransjen. Gründerteamet, som han tok initiativ til å samle, består nå av hans tidligere klassekamerater fra induøk i Trondheim, Aksel Reiten og Nikolai M. Bratsberg, og tidligere McKinsey-kollega Jens Martin Dahlum.
Med unntak av en seriegründer, er teamet så oppskriftsmessig sammensatt at selv garvede VC-investorer kan komme til å måtte felle en gledeståre. CTO Reiten har også jobbet som konsulent, i BCG, hvor han var sentral i tech-armen Gamma og jobbet med AI og data. Bratsberg var første ansatt i Spacemaker hvor han var selskapet data scientist, etter det var også han i McKinsey. Dahlum som akkurat er tilbake fra ett år med jordomseiling med kjæresten, er den eneste av ex-konsulentene med NHH-utdanning.
Siden oppstarten i november 2023, har de ansatt seks personer til, som også de har til felles at de enten har jobbet som konsulenter, gått på indøk, jobbet i Spacemaker med data science eller kan krysse av alt på listen.
– Hvordan er det å være gründer sammenlignet med konsulentlivet?
– Livet som gründer er annerledes. Man har færre rundt seg, men det er givende å jobbe med noe man har 100 prosent eierskap til. Begge deler er lærerikt og spennende. Vi jobber i stor grad med samme nettverk og miljø. Problemstillingene vi står overfor likner, knyttet til å løse problemer i forbindelse med markedsanalyse. Samtidig er det mer høyt og lavt i arbeidsoppgaver som gründer enn som konsulent. Som gründer har man mange hatter, mens som konsulent blir man støttet av et stort system.
Data på en million selskaper
Akkurat nå har dataløsningen, som selges gjennom abonnement til større kunder, informasjon på en million private og børsnoterte selskaper. Det handler mindre om børskurser og mer om de lange linjene, og informasjon som typisk dukker opp litt lengre ned i notene.
– Dette er ikke kortsiktig børsdata, men strukturert markedsdata som er sentral for strategiske analyser med et lengre perspektiv, som størrelse og vekst i markedet, og kunde- og konkurranselandskapet. Dette er tingene som er vanskeligst å finne.
Selvsagt har de testet løsningen på eget marked. Ifølge løsningen er markedspotensialet på flere titalls milliarder dollar.
– Med alt av data og teknologi som finnes i dag, er ikke dette research som de største investorene tar seg av internt?
– Vi har ikke sett at noen gjør noe lignende i samme skala som oss. Man har trodd at det er umulig fordi det krever så utrolig mye av både kvalitativ og kvantitativ analyse å få ut noe fornuftig i andre enden. Vi hadde selv ikke klart det uten noen viktige teknologiske gjennombrudd innen big data, maskinlæring og semantisk modellering de siste årene.
For ispinne-investorer vil Economic Minds løsning bygge opp en modell av markedet fra bunnen av. Det startet med de mest sentrale selskapene og legger lag på lag med informasjon på fra der til man får et oversiktsbilde.
– Så kalibrerer vi modellen med makrodata på BNP, industridata og ved hjelp av modellens interne konsistens. I sum har vi da brukt mange forskjellige kilder.
– Må dere kjøpe mye data?
– Både ja og nei. IPen ligger ikke i rådataen, men i vår prosessering av dataene og hvordan vi benytter oss av dem. Vi prøver å gjenskape hvordan økonomien fungerer, og da er granularitet sentralt. Modellen er ekstremt detaljert, noe man ofte trenger for å få svar på spørsmålene man har.
– Hvordan sikrer dere at dataene deres ikke spres gjennom at noen laster dem opp i en eller annen AI-løsning?
– Det vil være et brudd med betingelsene våre. Dessuten utvikler vi modellen hele tiden for å ha et bedre produkt. Når det er sagt, har ikke språkmodeller kapasitet til å syntetisere og aggregere opp data. En utfordring med store språkmodeller er at de ikke har noe konsept for dataintegritet. Og til sist er ikke nytten av enkelte datapunkter spesielt stor. Det er først når man aggregerer opp på en fornuftig måte at man får verdi.
Stor presåkornrunde
Nå har Economic Mind lukket en presåkornrunde på hele 30 millioner kroner med en såkalt SLIP-avtale, som innebærer at konvertering til aksjer skjer på et senere tidspunkt.
Inn på eiersiden kommer Snö Ventures, Rystad Energy, Antler og Arkwright X og en rekke svært profilerte navn fra gründermiljøet, som Fredrik Thomassen i Superside, Anders Kvåle i Spacemaker, Henrik Langeland i Enode, Geir Atle Bore i Fundingpartner og Sigbjørn Nome i Ignite Procurement. De ansatte tar også en betydelig del av runden.
– Det er et uvanlig høyt beløp på en så tidlig runde?
– Det gjenspeiler ambisjonene. Hva man kaller runden, er bare semantikk, sier Rystad.
Magne Uppman i Snö forteller at de investerer i Economic Mind fordi det er et sjeldent sterkt gründerteam.
– Og fordi vi ble ekstremt imponerte over produktet de har bygget. Det var høy gåsehudfaktor da vi så demoen for første gang. I tillegg opererer de i veldig stort marked, som ikke blir tilfredsstillende dekket av dagens aktører, og vi tror potensialet for å ta en globalt ledende posisjon er stort. Det er store ambisjoner i selskapet, men vi mener teknologien allerede er i ferd med å leve opp til ambisjonene. Det er tidlig fortsatt, men svært lovende.
Snö har planer om å bruke produktet til eget arbeid med sourcing og markedsanalyser.
– Hvorfor er investorer i Oslo-miljøet så glade i konsulent-startups?
– Det er vanskelig å si på vegne av andre investorer. Men når vi i SNÖ har investert i konsulenter, så er det ikke primært fordi de har vært konsulenter, men fordi vi tror gründerne har personlige egenskaper som gjør at de kan lykkes i en tøff startup-reise. Gard Rystad og teamet har alt som skal til for å bygge den neste store tech-suksessen ut av Norge.