Noen lyktes og noen falt fra: Slik går det med alle vinnerne av «100 Pitches» i dag
13 startups har vunnet siden start. Men hva skjedde etter seieren? Shifter har fulgt opp vinnerne, som har opplevd alt fra suksesshistorier til utfordrende tider.
Konkurransen har vært et fast innslag under Oslo Innovation Week i en årrekke, og tilsammen har trolig tusenvis av startups deltatt siden start i 2015.
Konkurransen har vært et fast innslag under Oslo Innovation Week i en årrekke, og tilsammen har trolig tusenvis av startups deltatt siden start i 2015.
Totalt 13 selskaper har gått til topps – inkludert fem vinnere fra den digitale kåringen under pandemiåret 2020.
Nå har Shifter gjort et dypdykk for å se hvordan det har gått med startupene etter triumfen.
Under konkurransen fortalte Kauhanen engasjert om Commu – en markedsplass hvor brukere kan be om og tilby hjelp til andre i sitt nærområde, som for eksempel i nabolaget.
Ett år etter seieren forteller Kauhanen at mye har skjedd.
Annonse
Antallet brukere har doblet seg til 100.000, og over 25.000 har gjennomført tjenester via appen – alt fra hundepass til eldreomsorg og frivillig arbeid.
– 100 Pitches var en viktig milepæl for oss. Siden har vi vunnet flere andre priser, som Silicon Vikings pitch-konkurransen. Det ga oss selvtillit i at vi gjør det riktige, og at Commu kan løse de største sosiale utfordringene i vår tid, forteller Commu-gründeren til Shifter.
Annonse
Nå er selskapet i ferd med å lansere i Sverige og Estland gjennom et EU Interreg-program, og i Honduras i samarbeid med landets største universitet.
De har også inngått samarbeid med flere aktører som Siemens, samt større dagligvarekjeder i Finland.
Så glad ble svenske Christoffer Connée i Klimato da han vant 100Pitches i 2022.Per-Ivar Nikolaisen
Det var gründer Christoffer Connée som foran publikum forklarte hvor mange vegetarburgere man kan spise, før man har bidratt til like store klimautslipp som en kjøttburger.
Selskapet jobber nettopp med å hjelpe spisesteder med å beregne klimautslippene fra maten de serverer.
Stockholms-bedriften har også kontorer i London, mens de i Norge har kantinegiganten Sodhexo og burgerkjeden Døgnvill på kundelista – blant flere.
– En milepæl som er verdt å nevne, er at vi har hjulpet kundene våre i matindustrien med å redusere utslippene sine med 15 prosent i gjennomsnitt, forteller Klimato-gründeren til Shifter.
Seieren bidro til en stor opptur for han og teamet. I tillegg kom pengene godt med i en tid med stram likviditet, forteller han videre.
Året etter hentet Stockholm-selskapet inn 4,2 millioner euro i en ny investeringsrunde ledet av Global Cleantech Capital.
De er nå i gang med en global ekspansjonsstrategi og vurderer ny kapitalinnhenting i løpet av 2025 for å fremskynde prosessen.
Modulize ble etablert i 2020, av de tre gründerne Lucas Carstens, Olav Ljosland og Håkon Kalbakk. Sistnevnte har fått ny jobb.Foto: PI Labs
Selskapet ble etablert i 2020 av Lucas Carstens, Olav Ljosland og Håkon Kalbakk, som møttes gjennom Antler-programmet.
De hadde som mål å gjøre byggenæringen grønnere ved å produsere ferdiglagde moduler på fabrikk, som åpner for mer automatisering og robotisering av dagens manuelle arbeidsoppgaver.
Tidligere i år kunne Modulize imidlertid melde at deler av driften var satt på vent, på grunn av byggekrisen som har rammet hele bransjen de siste årene.
Fem år etter «100 Pitches»-seieren er det med andre ord ikke stille fra oppstarten.
Stavøstrand (sønn) påpeker at også de, som alle startups, har hatt deres opp- og nedturer, men at de nå er verdensledende på deres segment.
– Vi har vært nær å gå tom for kapital en del ganger etterhvert, så det har vært stort når man har klart å lande det. Den mest krevende av alt var kanskje da vi måtte forhandle mellom fire co-leads for å komme i mål. Det gikk på hengende håret, sier han.
Gründeren vil likevel peke på pitche-seieren som blant de viktigste milepælene for han:
– Jeg slet noe fryktelig med å få det til, ettersom jeg ikke har evnen til å lære tekst utenat. Jeg har hatt flere katastrofale sceneopptredener både før og etter, men den gangen gikk det heldigvis bra.
Å få inn Axopar som investor i fjor er en annen milepæl han trekker frem, i tillegg til integrasjonen med Vita Power.
Årsregnskapet for 2023 viste 20,1 millioner kroner i inntekter, med et negativt resultat før skatt på 53 millioner.
Manolin tilbyr avanserte AI-drevne datainformasjonløsninger som fremmer bærekraftig fiskeoppdrett gjennom prediktive modeller, innsikt i sanntid og varslingssystemer, slik at bønder kan håndtere fiskehelse og forutsi sykdommer før de sprer seg.
Selskapet ble grunnlagt samme år som de vant konkurransen, av amerikanerne John Costantino og Tony Chen. Australske Natalie Brennan har også vært med i teamet nesten fra start.
Natalie Brennan i Manolin vant 100 Pitches i 2018.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Høsten 2020 hentet de åtte millioner kroner fra Silicon Valley-baserte Boost VC, tidligfasefondet Hatch og Innovasjon Norge.
I 2022 annonserte gründerne at de planla å hente ytterligere fire millioner amerikanske dollar i vekstkapital, ifølge Finansavisen.
En stund etter Shifter fulgte opp selskapet, er de fortsatt aktive. Costantino bekrefter at både oppmerksomheten og premiepengene etter seieren i 2018, betydde mye.
– Det bekreftet at vi var på rett vei, og pengene var til stor hjelp på det tidspunktet, sier han.
En viktig milepæl ble nådd i fjor da selskapet for første gang kunne vise til lønnsomhet.
Årsregnskapet for den norske virksomheten viser inntekter på 1,1 millioner kroner, med et resultat før skatt på 516.000 kroner. Selskapet er et datterselskap av et Delaware-registrert foretak.
– En annen viktig utvikling er at vi har rundt 30 prosent av oppdretterne i lakseindustrien på vår plattform, og dette tallet øker jevnt.
Manolin har siden også samarbeidet med en rekke kunder både på oppdretts- og leverandørsiden.
Noe av arbeidet inkluderer samarbeid med Hofseth og Cargill for å forbedre ørretproduksjonen gjennom en datadrevet lusestrategi. Costantino understreker at selskapet har samlet inn mye verdifull data, som tidligere har vært utilgjengelig for bransjen.
Selv om Norge forblir sentralt for Manolin, er selskapet i ferd med å utvide strategisk inn i nye markeder.
Choooses kjerneprodukt gjør det mulig for selskaper å utvikle og drive sine programmer for drivstoff med lavere karbonutslipp. Kundene inkluderer British Airways, Air Canada, Alaska Airlines, Flexport og Amex GBT.
Chooose tok seieren i 2017.Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Gründer og daværende daglig leder, Andreas Slettvoll, kunne da fortelle at verdsettelsen av selskapet var vesentlig høyere enn forrige runde i 2023, som verdsatte selskapet til rundt én milliard kroner.
Slettvoll ga seg som toppsjef i mars, og overlot lederstolen til Joseph Beaudin, som hadde vært aktiv i gründer-teamet siden 2019.
– Chooose har endret seg mye siden 2017 – en av de mest merkbare endringene er at vi har gått fra å fokusere på B2C til B2B – og vi vil fortsette å utvikle oss ettersom vi opererer i et nytt, voksende marked, sier Beaudin til Shifter og fortsetter:
– Vår grunnleggende tilnærming forblir den samme: Opprettholde et fremragende team, lytte til kundene, og utvikle programvare som muliggjør positiv klimapåvirkning i sektorer der det er vanskelig å redusere utslipp.
Blant andre som har investert er Shell Ventures, amerikanske Vinyl, Brødrene Jensen, Bryn Invest, Wiski Capital, Singapores statlige pensjonsfond Temasek, Ashton Kutcher-tilknyttede Soundwaves Holding, Tripadvisor-grunnlegger Stephen Kaufer, og Paul English, grunnlegger av Kayak.com.
Home Control (2016)
Selv om det kanskje ikke føles så lenge siden, begynner det å bli en god stund siden 2016, da det som da het Home Control ble den andre vinneren av 100 Pitches.
Den gang var det Home Control-gründer Yngar Pettersen som presenterte selskapets software- og hardware-løsninger for smarte hjem fra scenen, som førte til pris på 300.000 kroner.
I 2017 kom Eltek Holding, med tidligere Eltek-topp Morten Agelli i spissen, inn på eiersiden i selskapet.
I 2021 ble Home Control videre en del av Heimgard Technologies, sammen med Ping Communication og Jensen of Scandinavia, som en del av Agellis satsing på smarthus.
I tillegg til ny eierstruktur har også produktfokuset endret seg en del siden, kan nåværende daglig leder Trond Hovin og Og kommersiell leder i Norden, Erik Syverinsen, fortelle.
– Det fusjonerte selskapet tar smarthusteknologien ut via bredbåndsrutere og wifi-produkter til bredbåndsaktører i Norden, Europa og Latin-Amerika, forteller Hovin.
Han påpeker at mange selskaper som har jobbet med smarthusteknologi har slitt med å klare å kapitalisere på investeringene, fordi betalingsviljen har vært liten hos sluttkundene.
Selskapet har derfor valgt å fokusere på smarte enkeltprodukter til huset, som de mener markedet er veldig modent for nå, for eksempel smarte dørlåser.
Selskapet har derfor valgt å fokusere på å levere tjenester produsert av plattformen og enkeltprodukter til huset, som de mener markedet er veldig modent for nå – for eksempel smarte dørlåser, kostnadseffektiv alarm og strømstyring.
Hovin peker blant annet på at siden fiberutbyggingen i Norge begynner å bli ferdig, kommer operatørene til å få behov til å legge inn nye tjenester som de kan tjene på.
Hovind peker blant annet på at siden fiberutbyggingen i Norge begynner å bli ferdig, og når nettene åpner vil konkurransen øke blant fiberoperatørene. Dette gjør at de vil få behov til å legge inn nye tjenester som de kan øke omsetningen.
– Frem til nå har vi vært et utviklingsprosjekt som det har blitt investert tung i. Vi har bygget en veldig solid kompetanse på hvordan du skal integrere smarthus-delen inn i vanlige nettverkskomponenter og bredbåndsrutere, sier Syverinsen og legger til:
– Nå går vi inn i en fase der vi skal kapitalisere og vi tror markedet er i ferd med å modnes. Vi har allerede flere bredbåndsoperatører som er i gang, sier Syverinsen.
Helt tilbake i 2015 – før Shifter ble etablert og hadde muligheten til å være til stede – var det healthtech-startupen Skin Analytics som gikk av med seieren i Oslo.
Det London-baserte selskapet ble etablert av Neil Daly i 2012 og har utviklet en teknologiløsning som hjelper brukere med å oppdage føflekkreft.
I 2020 rapporterte TechCrunch at selskapet hadde samlet inn fire millioner euro i en serie-A-finansieringsrunde, ledet av Hoxton Ventures, Nesta og Mustard Seed Ventures.
Tidligere i år rapporterte flere internasjonale helsenettsteder at Det Nasjonale Helsevesenet (NHS) i Storbritannia finansierer testing av Skin Analytics' kunstig intelligens-løsning ved ni sykehusregioner. AI-løsningen er også tatt i bruk i flere andre helseregioner.
2020-vinnerne
Under pandemiåret 2020 måtte stort sett hele programmet under Oslo Innovation Week foregå digitalt. Som et resultat av det ble også 100 Pitches litt annerledes.
Likevel deltok rekordmange det året, skrev Oslo Business Region.
Istedenfor å kåre én vinner, konkurrerte selskapene innenfor fem kategorier: Hav – støttet av DNB Bergen, Helse – støttet av Norway Health Tech, Energi – støttet av Techstars Energy, Likestilling – støttet av Plan Norge og Smarte byer – støttet av U4SCC.
Det ble kåret én vinne per kategori.
Metapod (hav)
Sunnmørs-selskapet Metapod skulle produsere proteinrikt insektsmel av gresshopper og sirisser som fôr til oppdrettssindustrien.
I 2020 inngikk de en storavtale med oppdrettsaktøren Salmon Group. Planene var med det å starte fabrikk i Ålesund og produsere tonnevis av produktet.
Den avtalte leveransen ble imidlertid ikke noe av, og oppdrettsgruppen kansellerte avtalen.
I en pressemelding ble det opplyst om at det industrielle volumet som avtalen bygget på, ikke kunne realiseres.
Før avtalen ble kansellert skrev også iLaks om at Metapod ikke hadde fått tillatelse til å bruke gresshopper til fôr, etter et EU-regelverk.
Daglig leder Sveinung Henden kan bekrefte at prosjektet etter dette har blitt stoppet, og at de nå jobber med andre ting.
Material Mapper (smarte byer)
Selskapet som ble plukket ut som vinneren i kategorien smarte byer, Material Mapper, ble etablert i 2020 av Ieva Sibilla Strupule og Sondre Støyva – begge med erfaring fra flere startups tidligere.
Material Mapper har mottatt 600.000 kroner i oppstartstilskudd fra Innovasjon Norge.
Strupule forteller til Shifter at 100 Pitches seieren ble viktig for selskapet, som senere fikk priser fra Startup Extreme og European Housing Awards.
– Suksessen ga drivkraft til veksten vår, noe som gjorde det mulig for oss å utvide teamet, sikre finansiering og etablere et kundegrunnlag basert på abonnement fra ulike bransjer, sier hun.
Gründerne som har vært gjennom det norske Antler-programmet, har også tidligere mottatt midler og oppmerksomhet i forbindelse med at de tok tredjeplassen i den globale Hack the crisis-konkurransen med 15.000 deltakere.
Årsresultatet for 2023 er foreløpig ikke tilgjengelig ennå, men i 2022 hadde selskapet inntekter til 115.000 kroner. Resultatet før skatt var -6,2 millioner. Det var en nedgang i inntekter fra 1,1 millioner i 2021.
Citispotter (likestilling)
Citispotter ble etablert i 2019 av Pallav Sethiya og Dushyant Sethiya, og har utviklet skrive-plattformen Upcopy.ai
Selskapet er lokalisert ved Cambridge i Storbritannia, og har blant annet mottatt finansiering fra Essex University.
Bulbitech (helse)
Helse-oppstarten BulbiTech (tidligere Heads) holder til i Trondheim og ble etablert i 2015.
Selskapet produserer både software og hardware for profesjonelle øyehelse-aktører som kan avsløre en rekke alvorlige sykdommer.
I 2020 skrev Adressa at medtech-bedriften jobbet med å hente 40 millioner kroner, som etter kapitalutvidelsen ville gi Bulbitech en verdsettelse til 160 millioner kroner.
Bransjenettstedet Medwatch skrev videre i 2023 at selskapet igjen skulle hente 150 millioner kroner og at de var i gang med studier for klinisk validering.
Årsresultatet for samme året viser inntekter på 8,4 millioner, med et negativt resultat før skatt på 4,8 millioner.
Selskapet har mottatt litt i overkant av 13 millioner kroner i støtte og lån av Innovasjon Norge.
Daglig leder Bård Dalhøi kan fortelle at status nå er at selskapet har fullført fem av syv valideringstudier ved OUS, som har ført til flere interessante funn.
I løpet av høsten ferdigstiller selskapet de siste dokumentene og vitenskapelige rapportene for å oppnå MDR-godkjenning (Medical Device Regulation), en viktig milepæl som vil oppgradere CE-merkingen til klasse IIa. Godkjenningen, som forventes i løpet av 2025, vil åpne dørene for kommersielt salg, forteller han videre.
Selskapet er nå også i gang med å styrke programvare- og salgsavdelingene. De har inngått samarbeid med Vision Engineering Ltd i London, som produserer maskinvaren som brukes i studiene deres, samt bistår i videreutvikling av nye produkter.
Bulbitech har solgt utstyr til omtrent 20 sykehus og universitetsklinikker, og flere kommersielle klinikker står også på ordrelisten. Når den endelige godkjenningen er på plass, forventes salget å øke betydelig.
AC Biode (energi)
Ifølge nettsiden til cleantech-oppstarten AC Biode utvikler selskapet batterisystemer som bruker vekselstrøm for å lagre energi.
I tillegg utvikler de kjemikalier som kan gjenvinne plastavfall og gjøre det om til nyttige materialer. Selskapet har kontorer i Luxembourg, Japan og Storbritannia.
Selskapet ble etablert i 2019, og Tadashi Kubo er en av gründerne.