Saas og internasjonalisering

Svensk SaaS-yndling «legger krutt på» satsingen i Norge

Jenny Borg og Modular Finance har sikret seg 5o kunder i Norge siden starten i 2021.

Jenny Borg er head of operations i Modular Finance og leder satsingen i Norge.
Publisert Sist oppdatert

Flere av de ledende SaaS-selskapene globalt har økende andel av omsetningen utenfor hjemmemarkedet. Hubspot hadde 44 prosent av omsetningen utenfor USA i 2021, opp fra 22 prosent i 2014. Salesforce sin internasjonale omsetning er nå på 34 prosent.

Mens Salesscreen har lykkes med å etablere seg i USA, er det satsing i Norden som er melkeruten for norske SaaS-selskaper.

Men hvordan ser det ut for svenske selskaper som etablerer seg i Norge?

Tålmodig svenske griper det norske markedet fra Stockholm

– Vi har en tålmodig tilnærming til internasjonalisering. Vi skal være nær kunden og bygge ekspansjon gjennom å få gode referansekunder og steg for steg.

Det sier Jenny Borg som er driftsdirektør i det svenske fintech-selskapet Modular Finance som nylig ble omtalt som et av Sveriges mest lønnsomme SaaS-selskaper.

Modular Finance tilbyr en rekke dataløsninger innen investor relations rettet mot børsnoterte selskaper, bank og finans.

Borg er blant annet ansvarlig for ekspansjonen i Norge som hun styrer fra Stockholms-kontoret.

– Jeg bruker mye tid på å snakke med norske selskaper og forstå deres behov, sier hun.

Tips for å lykkes med ekspansjon i utlandet

  1. Start planlegging for internasjonal vekst før du faktisk trenger det. Få kontroll på flere språk, åpne kontorer i utlandet. Internasjonal vekst krever endringsledelse. Systemer, prosesser og folk i organisasjonen må med for at det skal fungere.

  2. Ansett kulturell og lingvistisk mangfold tidlig. Skal du til for eksemepel Korea - sørg for å ha noen som snakker språket for forstår kulturen

  3. Internasjonal suksess er bygget på en solid forretningsmodell hjemme. Sørg for å bygge en kultur med autonomi slik at det er lettere for ledelsen å rette oppmerksomheten utenlands.

  4. Ta det ett steg av gangen - gå sakte frem - ikke prøv å gjøre alt på en gang. Ikke åpne seks kontorer samtidig eller forsøk å tilby 25 språk på første forsøk. Start med noe enkelt. Fungerer det å ha et salgsteam i Norge som retter seg mot kunder i andre land?

  5. Internasjonal vekst må forankres på toppen.

Språk og kultur-barrierer merker hun ingenting til.

– Det norske markedet har mye felles med de andre nordiske markedene, men det er noen viktige forskjeller også.

For et selskap som leverer APIer på aksjeeierskap er det viktig å sette seg inn i lokalt regelverk og tekniske løsninger som er spesielle for markedet. For eksempel skiller Norge seg fra naboene i bruken av Verdipapirsentralen (VPS).

– Hvert marked er unikt. Men det hjelper oss mye at regelverkene ser nokså like ut. Norge er ikke EU-medlem, men dere tar inn mange av EU-reglene i deres regelverk, og det gjør det enklere.

Borg forteller at Modular Finance har kommet dit at det kjenner seg trygge på at produktene deres er godt tilpasset det norske markedet og at det er på tide å «legge på mer krutt» i satsingen. Men egne kontorer i Norge er foreløpig unødvendig.

– Til nå har vi ingen planer om å etablere oss fysisk i Norge, men vi vokser raskt og kan ikke utelukke det, sier hun.

Satsingen i Norge startet for alvor i 2021, og Modular Finance har kapret 50 norske kunder til nå.

– Er det dyrt å satse i Norge?

– Man må gjøre mye research og bruke mye tid på å være synlig og prate med kunder uansett hvilket marked man går inn i. Men når man først har gjort den investeringen, så opplever jeg ikke at det er dyrere i Norge enn i andre nordiske land. Selvsagt koster det å bli kjent når man er helt ny i et marked, de første 20 kundene krever mer arbeid enn de neste 50. Og så tror jeg man skal være ydmyk overfor at en satsingen utenfor Norden vil kreve mer.

Ga opp satsingen i Tyskland

Scrive har ambisjon om å bli det ledende e-signeringsselskapet i Europa i konkurranse med amerikanske giganter som Adobe og Docusign.

Selskapet har gjort det bra i de nordiske landene med en samlet årlig gjentakende omsetning (ARR) på 200 millioner svenske kroner - opp 70 prosent fra året før.

I en artikkel i Breakit forklarer leder Viktor Wrede at modellen som fungerte i Skandinavia ikke ga samme resultat i Tyskland.

Ett problem var at det tyske markedet ikke var like digitalt modent. Bare tre måneder etter at satsingen ble sparket igang dro de inn årene. Kostnadene for å hente inn nye kunder var for høye. Planene om å opprette et eget kontor med over 20 ansatte i Tyskland ble lagt på is.

Nå vil de satse på blant annet de baltiske landene.

Det kan det være gode grunner for. I et intervju med Shifter sier partner i Inventure Lauri Kokkila at en viktig årsak til Wolts suksess var nettopp at de valgte å satse i Baltikum og Øst-Europa før de gikk til det store tyske markedet og møtte den tøffe konkurransen der.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*