Fintech

Svensken Vipps bør frykte - som mener et kjøp av vaffel med brunost på Sjusjøen viser hvorfor

Med kontoen full av cash vil Johan Strand i Zimpler rydde opp i betaling over landegrensene. Nå toger han inn i Norge.

Vipps-utfordreren Johan Strand har sansen for Norge og vafler, men ikke betalingsmulighetene.
Vipps-utfordreren Johan Strand har sansen for Norge og vafler, men ikke betalingsmulighetene.
Publisert

– I fjor var jeg på Sjusjøen og skulle kjøpe vaffel med brunost i en liten bu. De tok bare Vipps eller cash, og jeg hadde ingen av delene. Heldigvis lot de meg handle på krita og jeg kunne komme tilbake neste dag med penger. I fremtiden kunne de ha tatt seg betalt ved hjelp av Zimpler, sier Zimpler-sjef Johan Strand.

Den svenske fintech-toppen møter Shifter på videocall fra enkle feriekår i Nord-Sverige – et solcellepanel på taket holder liv i laptopen på hytta som verken har innlagt strøm eller vann. Norgesvennen bruker sine vanskeligheter med å kjøpe vaffel med brunost i den norske fjellheimen som eksempel på hvor kronglete det er med grensekryssende betalinger fra konto til konto mellom nordiske land. Når Zimpler nå lanserer i Norge, er det nettopp denne floken de vil løse opp i. Og det tar Johan Strand veldig gjerne et avbrekk fra avbrekket for å snakke om.

Grenseløst

Selskapet bygger nå ut en nordisk løsning for umiddelbar betaling over grensen. Fra før er Zimpler til stede i det finske markedet, mens Norge nå er neste land ut, før resten av Norden står for tur for det raskt voksende fintech-selskapet. Når alt er bundet sammen, blir det bokstavelig talt grensesprengende hvor mye raskere betalinger fra konto til konto mellom nordiske venner vil bli i forhold til i dag.

Man kan få skrevet ut medisiner fra legen og hente de på apoteket med en gang, mens det kan ta opptil tre dager å overføre penger til en kompis i et annet land, sier Strand.

Hjemme i Sverige er Klarna, Trustly og Brite pekt ut som de største konkurrentene, i tillegg til Swish. Her i Norge er det selvfølgelig Vipps som er den de har merket seg.

Zimpler-sjefen sammenligner markedsposisjonen til Vipps med den Swish har i Sverige. Han ser på det som gode nyheter, og mener dette viser at folk liker å betale med penger de har på bankkonto, og ikke gå omveien via faktura eller kredittkort. I tillegg mangler den norske fintech-giganten noe det svenske vekstselskapet har, nettopp de grensekryssende betalingene fra konto til konto på et blunk.

Spår Vipps-stopp

Når det er sagt, så ser Johan Strand på Zimpler som et supplement til Vipps og Swish, ikke nødvendigvis en konkurrent i denne omgang. Løsningen kobles til kassaløsningen til selger gjennom et API, uten at kjøper trenger å forholde seg til at de skal ha en egen app. Han mener det er dette som er fremtiden.

– Om tre til fire år vil man ikke velge hvilket betalingsselskap man bruker. Det som betyr noe er om man vil betale med kredittkort, faktura eller konto, ikke om det er Svisj eller Vipps.

Han erkjenner at det er flere andre aktører er i gang med å effektivisere grensekryssende betalingsløsninger – også bankene selv. Shifter har tidligere omtalt P27-initiativet, som er et samarbeidsprosjekt mellom flere av Nordens største banker for mer effektiv betaling på tvers av landegrensene. Strand hevder at Zimpler har et forsprang på de andre, og dessuten at B2B-kundene kan berike tjenesten med såkalt «know your customer»-informasjon, som viser om pengene kommer fra tvilsomme kilder involvert i svindel, hvitvasking eller annen økonomisk kriminalitet.

– Konkurranse er naturlig og bra, og vi ønsker det velkommen, konstaterer Strand.

Den norske satsingen

Lanseringen i det norske markedet betyr at selskapet nå opererer i åtte land, og planen er å fortsette å vokse utover dette.

I det norske markedet vil selskapet særlig konsentrere seg om segmentene e-handel, reiselivsbransjen og finansielle tjenester der umiddelbare og sikre betalinger er avgjørende. Lanseringen i Norge skjer sammen med Scandinavian Travel Group og plattformen Travelize, som selskapet allerede samarbeider med i Sverige og Finland.

Selskapet anser Norge som et viktig marked, i og med at det er et av de europeiske landene der man bruker internettbetalinger mest. Hele 99 prosent har tilgang til internett, og 1,3 millioner personer bruker nettbank og håndterer betalingene sine via internett eller mobilen hver dag.

Alle transaksjoner som utføres med Zimpler, verifiseres med norsk BankID for å sikre brukerens identitet.

Norgeskjenneren

– Det virker jo som du selv har et ganske nært forhold til Norge, det er vel en fordel når du ruller ut her?

– Da jeg studerte, jobbet jeg i Oslo vær sommer og jeg har fortsatt mange venner der. Min første jobb var å selge kredittkort på flyplassen på Gardermoen. Da ble jeg tvunget til å lære meg å forstå alle dialekter i Norge.

39-åringen var dessuten en lovende orienteringsløper i sin ungdom, og på de store løpene var det alltid noen norske konkurrenter å slå eller bli slått av. Selv er han opprinnelig fra den sterke o-byen Uppsala, som denne uken arrangerer verdens største orienteringsløp O-Ringen med 20.000 deltagere, deriblant mange nordmenn. Strand var også med å starte Stockholms Brantaste opp Hammarbybacken (3,3 kilometer med 255 stigning), etter inspirasjon av Oslos Bratteste opp Wyller (2,7 km lang med 407 meter stigning), som ble gründet av noen av hans norske orienteringsbekjente.

– Jeg tror det er nyttig å kjenne kulturen og menneskene når du går inn i et nytt marked. Norge og Sverige er like på mange måter, men det er også viktige nyanser når du skal rulle ut et produkt som vårt, påpeker Strand.

Finansielle muskler

Mens mange fintech-selskaper har fått et tøft år. Storebroren Klarna fikk som kjent verdivurderingen barbert kraftig, samtidig som selskapet varslet om nedbemanninger. Tallene til Zimpler vil antagelig få mange av vårens hardt prøvede gründere til å sukke av misunnelse.

Selskapet hadde i fjor en økning i omsetningen på 134 prosent og transaksjonsøkning på 176 prosent sammenlignet med året før. Antall nyansatte økte i samme periode med over 200 prosent, og bare siden begynnelsen av 2022 har selskapet ansatt ytterligere 59 nye medarbeidere.

– Vi lever i en usikker tid der mange fintech-selskaper og andre aktører reduserer og strammer inn virksomheten sin. Selv har vi fortsatt sterk vekst og har ingen planer om å bremse ekspansjonen – tvert imot ser vi på nye markeder og planlegger å utvide virksomheten i den kommende perioden. Vi regner med at vi fortsatt må ansette i gjennomsnitt ti nye medarbeidere hver måned for å kunne fortsette å vokse og ekspandere etter planen. Vi regner også med å skaffe de fleste kundene i Norge før årets slutt, sier Zimpler-sjef Strand.

Det er også sterke finansielle profiler som backer det svenske selskapet når de nå går inn i Norge. Den kjente businessfamilien Ax:son Johnsons investeringsselskap Nordstjernan ledet an i en emisjonsrunde nå i mars.

– Nordstjernans investering gjør at vi kan beholde vårt momentum samtidig som vi utvikler nye produkter og ekspanderar til nye sektorer og markeder, sa Zimpler-sjef Johan Strand til Breakit den gangen.

Nå er han altså i gang.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS