Nomono sikret 25,5 millioner kroner og dobbel verdivurdering i overtegnet emisjon
Tidligere Huddly-sjef Jonas Rinde har sikret finansiering for å ta første produkt fra hans nye lydstartup til marked.
Eksisterende og nye investorer satser 25,5 millioner kroner på Nomono. Oppstartsselskapet under tidligere Huddly-sjef Jonas Rindes ledelse utvikler program- og maskinvare som skal senke terskelen for å lage gode lyd-produkter.
Trondheim-startupen skulle egentlig hente 20 millioner kroner, men emisjonen ble overtegnet. Fra før er flere kjente investorer inne på eiersiden gjennom en presåkornsrunde som ble gjennomført i fjor. Flere av disse har nå fulgt opp sine investeringer.
I tillegg har Skyfall Ventures og svenske Spintop Ventures kjøpt seg inn. Sistnevnte har lenge sondert terrenget i det norske oppstartslandskapet og har kjenninger som Oneflow i porteføljen, men debuterer med dette som investor i et selskap med hovedsete her til lands.
– Teamet har virkelig kompetanse i verdensklasse, selskapet rider på sterke markedstrender, og produktforslaget har et potensial til å «disrupte» arbeidsflyten ved opptak og den endelige lydopplevelsen, sier partner Sami Niemi i Spintop Ventures, som også går inn i Nomono-styret, i en pressemelding.
– De har gjort mange suksessrike tech-investeringer i Sverige, og har god track-record. Dessuten har nesten alle partnerne bakgrunn i tech, i tillegg til finans. De har erfaring med å bygge selskap, sier Rinde om det svenske venturefondet.
Dobler prisen
Ifølge Nomono er verdivurderingen av selskapet doblet i denne emisjonen, sammenlignet med presåkornrunden i november 2019. De avslører ikke hva det betyr i absolutte tall, men med utgangspunkt i fjorårets Investinor-investering på to millioner kroner, som ga en eierandel på 8,4 prosent, indikerer det en prising på omkring 50 millioner kroner.
– Dette gir oss en tykk nok lommebok til å fortsette i full fart, vokse vårt verdensklasse-team og få første produkt til markedet, sier Rinde.
Ny runde neste år
Gründeren forteller det første produktet til selskapet skal nå markedet i løpet av andre halvår 2021. Deretter planlegger selskapet å gjennomføre en serie A-runde på omkring det dobbelte av hva de nå har hentet.
– Det er alltid en balanse; du vil ikke hente for lite, men heller ikke for mye med tanke på utvanning, sier Rinde.
Selskapet opplyser at forsknings- og utviklingsarbeidet foregår i høyt tempo både innen maskinvare og programvare, og at de nærmer seg en prototype som skal testes de neste månedene. NRK, DNB, reklamefilmbyrået Process Films, Den norske filmskolen og Anton Berg - den svenske radiodokumentaristene bak «true crime»-suksessen Spår, er blant deres pilotkunder.