oppkjøp
TheFactory gjennoppliver Angel Challenge og kjøper opp Startup Norways portefølje
24 selskaper får TheFactory på eiersiden, som samtidig vil puste liv i engleinvestor-miljøet i Norge.
The Coring Company, Over Easy Solar, Accountflow, Eduplaytion og 20 andre selskaper får TheFactory inn på eiersiden når hele porteføljen til Startup Norway blir kjøpt opp.
TheFactory, som er kjent for både å gjøre startup-investeringer og som driveren av flere akselerator- og inkubatorprogrammer, sikrer seg samtidig rettighetene til Angel Challenge-koseptet til Startup Norway – et program som har ligget på is siden 2022.
Etter overtakelsen av porteføljen, som stort sett består av små eierandeler, er TheFactory investert i totalt 84 selskaper – fra før i selskaper som Firi, Recharge Health, Palett, Foocus.ai, Runagain, Swipload og en rekke andre.
Daglig leder og gründer av TheFactory, Ingar Bentsen, forteller at hensikten med å sikre seg Angel Challenge-konseptet blant annet handler om å bidra til å blåse liv i engleinvestor-miljøet i Norge, som har dabbet av etter pandemien.
– Vil samle troppene
– Der vi i 2018-2019 var en samlet styrke – med masse samlinger og møter – har vi falt litt fra hverandre. Det er mangel på investorer i Norge, og vi trenger flere som skjønner at det å investere i tidligfase- og unoterte selskaper er smart. Nå går trenden nedover, og da er det på tide at vi gjør noe med det, sier Bentsen.
I en periode der mange møter måtte foregå digitalt, ble det vanskelig å opprettholde det samme miljøet som var bygget opp frem til da, mener han.
Nå, når pandemien for lengst er over, men neppe glemt, er det på tide å ta grep:
– Vi ser en mulighet til å samle troppene, sier Bentsen med et smil.
Frem til det ble satt på pause i 2022, var Angel Challenge et workshopbasert program med mål om å utdanne nye engleinvestorer i investering og førstegangsgründere i å hente investeringer.
I starten gikk alle investorene som deltok inn med et beløp til en førstepremie som bedriftene konkurrerte om. Senere ble konseptet fornyet til å bli mer en slags arena der investorer og startups kunne møtes for å lære.
Bentsen forteller at det fortsatt er usikkert hvordan de skal videreføre konseptet, men at det finnes flere muligheter.
– Jeg tror vi i Norge må stikke fingeren i jorda og si at det ikke er nok investorer. Det er ikke nok fart i gründermiljøet, som vi ser i politiske diskusjoner som foregår. Jeg tror dette kan bli til et bidrag til å få flere investorer opp på banen.
Fra før driver TheFactory altså Gründeracademy sammen med Sparebank 1 Sør-Norge, Validé, VIS og Innoventus Sør. Tidligere år lanserte de også et eget akseleratorprogram for sportsindustrien, nemlig Sportstechacademy.
Klar portefølje-tankegang
TheFactory har opprettet et nytt investeringsselskap og skal samarbeide med flere aktive tidligfaseinvestorer – som Steffen Olsen, Markuz Lindgren, Lars Ingvar Hoff, Eivind Jasund, Morten Kroslid m.fl. – for å forvalte porteføljen.
De har allerede startet dialog med selskapene for å følge dem opp fremover.
– Hva ligger i porteføljen?
– Vi skal ikke legge skjul på at i en portefølje er det både vinnere og tapere. Noen selskaper peker seg ut, mens andre vil falle fra. Vår modell er at minst 40 prosent skal lykkes, men da vet vi også at 60 prosent ikke vil klare seg.
– Det er klassisk porteføljetankegang, påpeker Bentsen.
Han tror de først og fremst vil bidra med støtte inn i de nye selskapene, ettersom det er snakk om små eierandeler.
– Målet vårt er å være en god backer og dele nettverket vi har, sier TheFactory-sjefen.
Startup Norway består
Porteføljen Startup Norway nå selger unna har blitt opparbeidet siden gründerne, Maja Adriaensen og Knut Wien, startet det i 2015.
Siden den gang har de blant annet hatt samarbeid med TheFactory, som selv har deltatt i deres Angel Challenge-program.
– Siden 2015 har jeg hatt glede av å jobbe med nærmere 1000 investorer og 500 startups som har deltatt på Angel Challenge programmene. Og det er fint at TheFactory har muligheten til å fortsette med disse programmene og oppfølging av porteføljen, sier Wien til Shifter.
Bakgrunnen for at de nå selger unna porteføljen og Angel Callenge-prosjektet er at de skal bruke mer på Startup Extreme, skriver selskapet til Shifter.
Mens Angel Challenge altså har vært blant hovedaktivitetene til Startup Norway, er selskapet kanskje. nettopp mest kjent som arrangøren bak den årlige gründerfestivalen i Hemsedal, der store deler av startup-bransjen gjerne deltar.
Selskapet har også tidligere drevet kontorfelleskapet Startup Campus, som ble nedlagt i 2023 etter det gründerne forklarte som strategiendringer, for å fokusere på de områdene de er gode på og som bidrar til lønnsomhet.
Etter det Shifter forsto hadde driften av kontorfelleskapet vært tungrodd etter coronapandemien som ble tett etterfulgt av strømkrisen.
Årsregnskapet for i fjor viser inntekter på 10,9 millioner kroner, med et resultat før skatt på -3,7 millioner kroner. Det er en nedgang fra året før, da Startup Norway hadde inntekter på 17,2 millioner og et så vidt positivt resultat.
Nedleggelsen kom også i kjølevannet av et internt bråk som førte til at styreleder Anita Krohn Traaseth trakk seg umiddelbart, etter uenighet rundt samarbeidet med en domfelt rådgiver og tidligere selskapstopp som ble omtalt i DN.
Før dette hadde Startup Norway i lengre tid forsøkt å hente frisk kapital uten å lykkes.