Tibber-gründeren mener norske myndigheter burde ryddet opp i Easee-saken
Edgeir Aksnes er kritisk til at svenskene har fått lede an i spørsmålet om Easees ladere er trygge, og ber om en avklaring fra norske myndigheter snarest. Han frykter at saken kan føre til at Norge mister forspranget i ladeindustrien,
Etter
at Elsäkerhetsverket la ned salgsforbud mot Easees lader i begynnelsen av mars, har det vært usikkert hva Nasjonal kommunikasjonsmyndighet her i Norge ville foreta seg. Før påske varslet de imidlertid at de kom til å gå gjennom dokumentene i svenskenes sak
mot det norske ladeboksselskapet. Parallelt vil de også undersøke fem til seks
andre ladere. Nkom opplyste at rapporten om Easee kan være klar allerede i mai,
men at det også kan ta lenger tid å gå gjennom det omfattende materialet.
Annonse
Strømstartupen Tibber har solgt en lang rekke
Easee-ladere via sin nettbutikk, og selskapet har derfor fått flere hundre
henvendelser fra kunder som har lurt på hva de nå skal gjøre. Tibber-gründer
Edgeir Aksnes ber nå om at Nkom får opp farten. I stedet for å bruke tid og
krefter på å teste andre ladere bør de ha fullt fokus på å løse Easee-saken.
– Dette er en spesifikk situasjon,
og det er ekstremt viktig at kundene får klarhet i hva som er ok, at Nkom løser
opp i det som er et stort vakuum av usikkerhet, sier Aksnes til Shifter.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Etterlyser action
Annonse
Aksnes synes det er
oppsiktsvekkende at det er svenskene med Elsäkerhetsverket som har tatt
lederrollen i arbeidet rundt sikkerheten i ladebokser. Han mener at norske Nkom skulle
kommet på banen før.
– Det overrasker meg at svenskene
leder an i denne avsjekken. Her burde Nkom vært i samarbeidsmodus tidligere, og
satt fart på avklaringene overfor forbrukere, elektrikere og leverandører. Nå
råder i stedet forvirring.
Tibber-gründeren viser til at Norge
er det landet i verden med høyest konsentrasjon av elbilladere, med en raskt
voksende industri av leverandører til dette økosystemet.
– Selskapene her er i verdensklasse
på de tekniske løsningene, ikke bare Easee, men flere andre i den samme
klubben. Myndighetene våre kunne vært ledende på tvers av Europa innen hva som
er trygt og sikkert. Når det har så mye å si for arbeidsplasser og økonomiske
muligheter her i landet, må iallfall Nkom ta et tydelig ansvar nå for at det
blir fortgang og ryddighet i en sak som denne.
Annonse
Og hver dag teller, både for
industrien, Easee og forbrukerne, kan det se ut som.
– Nkom må ikke begynne med andre
ting som gjør at dette arbeidet tar lengre tid, men jobbe fokusert på
Easee-saken, mener Aksnes.
Nkom skulle ha ligget først i løypa i
forståelsen av innovasjon og standarder, ifølge Tibber-gründeren.
Annonse
– Jeg skal ikke begi meg inn i
tolkningene av standardene. Det er imidlertid et dilemma for oss som forbrukere
at produktet på den ene siden ikke er ansett som så farlig at det tilsier et
bruksforbud, men at det på den andre siden har fått et salgsforbud.
Aksnes har oppfattet det som at
konklusjonen i Sverige vil bli stående i hele EU og EØS hvis den ikke motsies
av myndigheter i andre land.
– Derfor er jobben til Nkom
fryktelig viktig. De må gå gjennom det samme materialet som Elsäkerhetsverket,
men de må gjøre sine egne vurderinger. Slik det er nå, etterlater man en stor
del av markedet i limbo.
Frykter konsekvensene
Tibber-sjefen mener vi ikke må ta
for gitt det fortrinnet Norge har opparbeidet seg innenfor elbiler, når andre
land som Sverige og Tyskland nå kommer for fullt etter oss. Han frykter at Easee-saken kan bli et stort tilbakeslag for hele bransjen her i Norge.
– Insentiver fra politikerne har
gjort at Norge har fått en kjempefordel innen elbillading. Det er sjelden vi
har slike konkurransefortrinn på global basis, da må vi sørge for å ha det også
fremover i tid.
Aksnes mener vi fortsatt har et
forsprang.
– Men denne saken er et faresignal.
For hvorfor har ikke myndighetene tatt dette ansvaret tidligere, spør han.
Nkom påpeker overfor Shifter at de var ute med en uttalelse samme dag som de
fikk vite om avgjørelsen i Sverige, og at de har fulgt opp i flere saker.
– Aksnes mener at norske
myndigheter med Nkom burde hatt en lederrolle på området, ikke vente på andre.
Hvorfor har ikke dette skjedd?
– Ladebokser for elbiler har
vært fokus hos oss over noe tid, men når vi skal vurdere hvilke produkter det
skal føres tilsyn med så er det flere forhold som vurderes, deriblant
rapportering om hendelser som kan medføre fare for liv og helse, opplyser
avdelingsdirektør John-Eivind Velure i spektrumsavdelingen
i Nkom.
Han påpeker at det ikke foreligger
slike rapporteringer på ladebokser i Norge.
– Det gjør det derimot på
smartplugger som brukes av mange blant annet for å styre strømforbruket. Derfor
har tilsyn av denne produktkategorien blitt prioritert foran ladebokser for
elbiler. Likevel er det slik at fordi elbilmarkedet vokser, og antall
ladebokser til hjemmebruk øker, stod ladebokser på vår tilsynsplan for 2023.
«Produsentens ansvar»
– Vil dere gjøre noen tiltak på lengre sikt for å
ta den lederrollen Tibber-gründeren etterlyser?
– Som
ansvarlig myndighet er vi ikke opptatt av posisjonering, men av at produktene
som produsenter plasserer på markedet er trygge og at det foreligger god
dokumentasjon. Det er, og vil alltid være, produsentens ansvar å sørge for
dette, understreker Velure.
Nkom-direktøren reagerer på at Aksnes sier at
Nkom ikke «må begynne med andre ting» som påvirker arbeidet med Easee-saken, og at
de som myndighet skal «ligge først i løypa i forståelse av innovasjon og
standarder».
–
Som myndighet vil det alltid være vårt ansvar å forvalte våre ressurser til det
beste for det norske samfunnet. Vi vil understreke igjen at det er Easee og
alle andre produsenters ansvar å påse at de kan dokumentere at deres produkt er
trygge å bruke. Vi registrerer at Easee i media har vedgått at de ikke har vært
tilstrekkelig presise i sin dokumentasjon.
Fraråder ikke
–
Vil testingen av de andre ladeboksene på noen måte forsinke prosessen med å
rydde opp i Easee-saken, eller har dere god nok kapasitet til å kjøre slike
prosesser parallelt, og at det derfor ikke betyr noe?
– Vi har stor forståelse for at
dette er en sak som har stor interesse og at det påvirker mange. Vi gjennomgår
nå den omfattende dokumentasjonen som foreligger fra Elsäkerhetsverket i
Sverige. Vi har også bedt om ytterligere dokumentasjon (fra Easee) som vi mener
kan være relevant for våre vurderinger, men vi har ennå ikke mottatt all
dokumentasjon.
Han
understreker at Nkom ikke tidligere har frarådet bruk av Easee-ladeboks.
– Informasjon og dokumentasjon vi har mottatt så langt endrer ikke på denne vurderingen, fastslår Velure.
–
Hvis Nkom ser at det er grunnlag for å si at produktet er farlig å bruke så vil
vi gripe inn umiddelbart. Det er i tillegg et separat arbeid for å teste andre
ladere på markedet som ikke påvirker arbeidet med gjennomgangen av
dokumentasjonen rundt Easees ladebokser.