Tibbers gründere Edgeir Aksnes og Daniel Lindén. Foto: Press
Tibbers gründere Edgeir Aksnes og Daniel Lindén. Foto: Press

Tibber rigget klar tysk lansering, så kom kravet om 869 signaturer fra hvert enkelt selskap i strømnettet

Det digitale strømselskapet ligger langt foran skjema og snuser allerede på tre nye markeder. Men det skal ifølge Tibber-gründeren "knirke litt under panseret" underveis.

Publisert   Sist oppdatert

Uten en eneste selger på laget, fortsetter sjefsrebellen i strømbransjen å ta markedsandeler i Norge og Sverige. Sammenlignet med samme tidspunkt i fjor har omsetningen til Tibber økt med 421 prosent, til 143,6 millioner kroner.

– Vi har vært i en hyggelig situasjon der vi har slått målene våre hvert år. Vi satte et superambisiøst mål for året om å nå en kvart milliard i omsetning. Per nå ser det ut som at vi slår det med veldig god margin, sier gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes til Shifter.

Han anslår at omsetningen for året vil lande på 275 millioner kroner, og nå står Europa for tur. Når desemberkulden setter inn, skal bedriften fra Førde sørge for adventslys og varme i millioner av tyske hjem.

– Åpne nye markeder raskere

– Vi har forberedt Tyskland i lang tid. Nå er vi fryktelig spente, sier Vårdal Aksnes.

Gründeren holder fast ved målsetningen å omsette for én milliard kroner i 2020, som han fortalte om tidligere i år.

For å klare det, blir ekspansjon i Europa avgjørende.

I tillegg til Tyskland, planlegger selskapet derfor å gå inn i minst ett, men helst to land til i løpet av det kommende året.

– Vi har forberedt for flere land samtidig. Tyskland-åpningen er rigget slik at vi kan åpne nye markeder raskere, sier Vårdal Aksnes.

Selskapet har også iverksett screening-prosesser av flere markeder, og ifølge gründeren ser flere lovende ut.

Særlig Frankrike og Benelux-landene er interessante, forteller han.

– Storbitannia også, selvfølgelig, men der må vi se an. Det er de klassiske store markedene i Europa vi ser på.

Utfordringer

Overgangen fra det skandinaviske markedet til Tyskland har ikke foregått uten sine utfordringer.

– Vi fikk en liten overraskelse da vi fant ut at vi måtte inngå en kontrakt med hvert enkelt selskap i strømnettet, sier Vårdal Aksnes.

For å dekke hele markedet, krever det ifølge Vårdal Aksnes 869 ulike underskrifter og kontrakter. En del av løsningen ble å lage en egen "bot" for å automatisere deler av arbeidet.

– Vi måtte ha en egen "mission" for å jobbe med dette. Heldigvis oppdaget vi det tidlig nok. Men dette vil vi oppleve i andre markeder også. Det er mange lokale ulikheter som vi må håndtere.

Han forteller at de ikke er i mål med dette, men vil kjøre et parallelt løp med å lande avtaler med de ulike leverandørene etterhvert som de får kunder i nye områder.

– Det gjør vi for å pushe oss selv til å la være å vente til alt er 120 prosent sikkert, og heller få inn de første kundene og finne ut av behovene og hva de ønsker seg, hva som funker og ikke, da dette er en formalitet, sier han og legger til:

– Da vi lanserte i Norge for noen år siden gjorde vi akkurat det samme - var tydelige på at dette var en beta. En og annen ting kommer til å knirke under panseret, men som kunde skal man aldri merke noe til det.

Nye produkter

I sommer gikk Tibber tungt inn i hardware med "duppeditter som skal styre strøm smartere".

– Vi velger å investere og vokse. Går tungt inn i nye markeder og produkter. Vi var med å lansere våre egne hardware-produkter, og vil komme med ny hardware i tiden fremover, sier Vårdal Aksnes.

– Skal dere hente mer penger?

– Gjør garantert en Serie B-runde. Vi har en algoritme basert på interne KPIer som tilsier når, derfor kan de ikke tidfeste. Men ikke utenkelig at det er neste år.