FUNDING

Tørn henter 40 millioner kroner

Schibsted og Orkla investerer i markedsplassen for overskuddsvarer fra byggevarebransjen.

Anjali Bhatnagar i Tørn henter friske penger til selskapet.
Publisert

Anjali Bhatnagars Tørn begynte med et par varehus på vestlandet og 300 produkter. Nå har virksomheten vokst til en fullverdig markedsplass med over 8000 annonser fra byggevarekjeder, grossister, produsenter og leverandører innen byggevare, VVS og elektro.

Ambisjonen om å bli et byggevarebransjens finn.no har ført til at selskaper som Montér, Flisekompaniet, Optimera, Obs Bygg og Byggmakker selger sine overskuddsvarer på plattformen til Tørn.

Til Sverige

Tidligere i år meddelte selskapet at Sverige står for tur. Et større marked der bærekraft står høyere på agendaen hos både privatpersoner, bedrifter og myndigheter, lokket selskapet.

Men satsinger krever penger, og nå henter Tørn, eller Sobo Community, som selskapet som står bak markedsplassen heter, 40 millioner kroner i vekstkapital.

– Vi hadde egentlig tenkt å hente 30 millioner, men det var god interesse, sier Bhatnagar til Finansavisen, som omtalte emisjonen først.

Orkla kommer inn

Schibsted står for mesteparten av kapitalen og går inn med 25 millioner kroner. Mediekonsernet følger dermed opp sin investering på 10 millioner kroner fra i fjor sommer. Da kom også blant annet Karl Munthe-Kaas og Aksel Lund Svindal inn på eiersiden.

Største eier og styreleder Tore Engebretsen går også inn med ny kapital.

Blant nykommerne nå, finner vi Orkla Ventures, som bidrar med cirka 10 millioner kroner og tar fire prosent av selskapet. Ny investor er også tidligere Rema 1000-sjef og konserndirektør i DNB, Trond Bentestuen, som også sitter i styret til Tørn.

Etter emisjonen er selskapet verdsatt til 265 millioner kroner.a

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*