Oppkjøp
Traasdahls Crisp kjøper opp AI-selskap
Den norske seriegründerens matsvinn-selskap kjøper opp amerikansk AI-bedrift.

Are Traasdahls Crisp har kjøpt opp Shelf Engine, et Seattle-basert selskap som spesialiserer seg på AI-drevne etterspørsel-prognoser og automatisert bestilling for dagligvarebutikker.
Nyheten, som også kommer frem i en pressemelding, ble først omtalt hos nettstedet Axios, som har pratet med den norske milliardær- og seriegründeren.
Shelf Engine har tidligere sikret 60 millioner dollar (tilsvarende 630 millioner norske kroner) fra investorer, inkludert Y Combinator, General Catalyst, Inovia Capital, Correlation Ventures og Quiet Capital.
Internasjonale kjendiser som Ellen DeGeneres, Shaun White og Joe Montana har også investert i selskapet.
Teknologien fra Shelf Engine skal hjelpe butikker med å håndtere ferskvarer mer effektivt. Den bruker kunstig intelligens for å forutsi forbrukeratferd, noe som skal redusere både tomme hyller og overskuddsvarer.
Overfor nettstedet forteller Traasdahl at avtalen finansieres med kontanter og egenkapital. Han har imidlertid ikke ønsket å kommentere verdsettelsen transaksjonen innebærer.
– Shelf Engine bestemte seg for å selge fordi, selv om det var effektivt til å forutsi vanskelige produktkategorier som ferskvarer og automatisere bestillinger, trengte det en «databrannslange», som oppkjøperen har, uttaler han.
– Oppkjøpet vil forbedre Crisps analyse- og matsvinnreduksjonsevner, samt drive ekspansjon inn i nye forsyningskjeder, legger han til.
Crisp bruker AI for å legge til rette for datadeling mellom CPG-merker (forbruksvarer) forhandlere og distributører, slik at de mer effektivt kan administrere lagerbeholdning og redusere matsvinn.
I fjor rapporterte Shifter at Crisp hadde sikret 72 millioner dollar i en Serie B-runde.
Selskapet kan vise til kraftig vekst, med en kundebase som har gått fra over 600 til 6000 selskaper det siste året.
– Crisp evaluerer flere oppkjøp som vil utvide vår dataportefølje og internasjonale tilstedeværelse, sier Traasdahl