For om lag ett år i siden lanserte Schibsted tjenesten Svosj, som blant annet ble sammenlignet med Amazons Prime-tjeneste.
Annonse
Konseptet er at du som sluttbruker kan abonnere på fri frakt fra partner-nettbutikker for 29 kroner i måneden.
Da de lanserte i september 2019, hadde de 20 nettbutikker som partnere. Nå, et år senere, er det tallet på 27, og de har totalt 5.000 betalende brukere.
— Vi skulle ønsket vi hadde en raskere vekst på partnersiden, men en utfordring har vært at integrasjonen med nettbutikkene har vært mer krevende enn forventet, sier Ådne Skjelstad, daglig leder i Svosj.
Annonse
Undervurderte kompleksitet
Han understreker at når man lanserer et nytt produkt som er en ny kategori, er det både spennende, lærerikt, men også utfordrende.
— Schibsted hadde ambisiøse mål med Svosj, og jeg er spesielt fornøyd med at vi har en tjeneste som har en pris, for da kan vi teste verdien til produktet. Det skjerper og stiller krav til å levere faktisk verdi, sier han.
— Det er jo avgjørende for en slik tjeneste å ha en kritisk masse med nettbutikker, slik at det skal gi mening å abonnere på fri frakt. Og det har dere kanskje ikke hatt?
Annonse
— Ja, men vi undervurderte kompleksiteten ved utsjekk. For nettbutikkene har det også vært krevende, spesielt under Covid-19, å prioritere Svosj, når de har hatt mer enn nok med å ta unna de kundene de fikk inn, sier han.
Og legger til at de nå vil gjøre en vesentlig forandring i forretningsmodellen.
Annonse
Utvider forretningsmodellen
— Tidligere har nettbutikkene betalt for frakten, mens vårt verdiforslag til nettbutikken har vært at vi har levert større synlighet, bedre konvertering og økt lojalitet. En Svosj-bruker handler 25 prosent oftere, og de handler fem ganger oftere hos andre partnere, som også gir økt lojalitet. Nå ønsker vi å vri forretningsmodellen og ta betalt fra nettbutikkene når vi leverer effekten, samtidig tar vi risikoen ved fraktkostnaden, sier han.
Annonse
Fusjonerer med KickBack
Samtidig fusjonerer Svosj med et annet Schibsted-eid-selskap: KickBack. Deres forretningsmodell har vært todelt.
På den ene siden tilbyr de rabattkoder til nettbutikk-kunder via partnere som VG, Aftenposten og andre Schibsted-aviser. På den andre siden har de en lojalitetsklubb med 250.000 medlemmer, hvorav 50.000 er aktive.
Disse får «litt penger tilbake» dersom de handler hos en av de 270-nettbutikkene som er partnere med plattformen.
—Vi fusjonerer disse selskapene og hovedbudskapet er at vi gjør det samme, men fra forskjellige vinklinger. Det vi har sett er at konseptet «cash back» ikke har vært sterkt nok til å få brukerne til å bli over lengre tid, men vår forretningsmodell, hvor vi får en liten cut av omsetningen nettbutikken har hos et KickBack-medlem, har resultert i at våre medlemmer har lagt igjen over tre milliarder hos våre partnernettbutikker de siste fem årene, sier Mats Staugaard, KickBack-gründer og daglig leder (For tiden har permisjon for å jobbe som investment manager i Schibsted Growth.
Dette er scenariet de ser for seg:
1. Svosj «betaler» for fraktkostnaden en nettbutikk har, som vil øke konverteringen, og de får samtidig en cut av omsetningen. (no cure, no pay)
2. Dermed øker sannsynligheten for at en nettbutikk vil være med i Svosj.
3. Dette vil dramatisk øke antallet nettbutikker som er med på Svosj.
4. Som igjen vil gjøre det mer relevant for en sluttbruker å abonnere på Svosj.
5. Teknologien for å ta en cut av omsetning, samt det tekniske rundt å drifte en lojalitetsklubb sitter Kickback på, og vil iverksettes i Svosj.
6. Sammen kan KickBack og Svosj, som vil bli hetende Svosj, utnytte relasjonen Kickback har til 270 nettbutikker, samt 50.000 aktive medlemmer.
7. Forretningsmodellen blir da som følger: 1. En andel av omsetningen fra svosj-brukerne i nettbutikkene og 2. en abonnementstjeneste på fri frakt for svosj-brukerne.
Vil ivareta sine medlemmer
— Vil Kickbacks eksisterende medlemmer miste noen av de fordelene de har i dag, eller må de betale for å fortsette som medlemmer?
—Vi vil ivareta våre medlemmer. Vi har ikke helt landet hvordan konkret dette vil se ut, om det vil bli en freemium-modell eller om det vil bli noe annet, sier Staugaard.
— Ja, for er det ikke et poeng at en B2c-tjeneste som KickBack krever stor distribusjon, og det er ikke så lett å få når du må betale for produktet?
—Ja, det stemmer, så vi har ikke helt landet på hvordan dette nøyaktig vil se ut, men vi vil ivareta dagens medlemmer, sier han.
Må samarbeide mot Amazon
Ådne Skjelstad i Svosj, presiserer at den største utfordringen og det viktigste fokuset er at de leverer verdi. Både til nettbutikkene og til sluttkunden.
—Det betyr at dersom vi leverer høy verdi, så kan vi kanskje ta mer betalt. For eksempel så vet vi at noen er villige til å betale litt mer for å få levert en vare på døra eller en enklere returordning. Gjennom HeltHjem-tjenesten, så leverer vi på døra til folk over hele Norge, seks dager i uken, i tillegg er det en superenkel retur-løsning, hvor du bare legger varen utenfor døren din, så blir den plukket opp av avisbudet, sier han.
— Et spørsmål mange kan lure på, er hvorvidt dette kan stå imot Amazon, når de ruller inn i Skandinavia?
—Det er det store spørsmålet. Jeg tror at nettbutikkene må se på denne type løsninger for å samarbeide mot Amazon. Det er «convenience» og fri frakt som er verdiforslaget til Amazon, så har du Prime på toppen av det. Men de færreste kjøper Prime for musikk eller video. På fri frakt kan vi konkurrere. Til å begynne med, vil vi ha et større utvalg av nettbutikker enn det Amazon vil ha i Sverige, og Amazon kommer ikke til å lansere i Norge i morgen, sier Staugaard.
— Når blir Kickback og Svosj til Svosj?
—Vi er allerede i gang internt. Ut mot forbruker, regner vi med at det ikke er synlig før året er omme, sier Staugaard.
— Etter ett år med Svosj, hva har du lært, Ådne?
—Ta betalt der du leverer verdi og ha fokus på dette. Det er lett å google seg frem til, men ofte er det noe du må lære deg i praksis. Det er en del ting som er åpenbare i etterkant, men fordelen med å lansere tidlig er at vi kan lære kjappere, sier han.
Det vil være Ådne Skjelstad som vil lede virksomheten etter fusjonen.