SevenSix-gründer Trond Kittelsen teamer opp med utstyrsgiganten Wilson.

Internasjonal utstyrsgigant skal ta tennistech fra Stavanger ut i verden

Gründer Trond Kittelsen har fått på plass en global distribusjonsavtale med Wilson, verdens største produsent av tennisracketer.

Publisert Sist oppdatert

Gründer Trond Kittelsen har siden 2017 jobbet med en tjeneste som ved hjelp av et mobilkamera og maskinlæring analyserer teknikken til tennisspillere og gir råd til forbedring, basert på kunnskapen til proffer og trenere.

På et tidspunkt var gründeren i ferd med å gå tom for både energi og penger, men selskapet ble reddet på målstreken. Utover 2020 gikk det bedre. Blant annet ble en av teknologene bak sjakkselskapet til Magnus Carlsen koblet på prosjektet.

Nå har Sevensix landet en storavtale med Wilson, en av verdens største produsenter av sportsutstyr.

– Jeg har et lidenskapelig forhold til Wilson. Jeg har spilt med Wilson-racket i 15 år, og mange av mine idoler spiller med Wilson. Helt siden jeg startet, har jeg tenkt at jeg skulle kontakte dem når vi var klare, forteller Kittelsen.

Selskapet er blant annet kjent for sine tennis-racketer, som brukes av alt fra den glade amatør til idrettens absolutte verdenselite.

Avtalen innebærer at det skal være henvisninger til nedlastning av Sevensix-appen på emballasjen til hver eneste Wilson-racket som blir solgt - i hele verden.

– Du får ikke en bedre partner. De skal bli et mer digitalt selskap; jobbe systematisk med data og ikke bare selge utstyr, sier Kittelsen.

Datadimensjonen

Sevensix passer godt i den strategien.

I tillegg til QR-koder på alle racketer i butikk, samler Sevensix inn data fra sine brukere, og gjør denne tilgjengelig for Wilson.

– Wilson har begrenset innsikt om sine kundesegmenter etter racket forlater butikkene. Hvor de bor, hvilket nivå de er på, hvilket utstyr de spiller med, hvor gamle de er. Alt dette samler vi inn, sier han og presiserer at det skjer innenfor GDPR-regelverket.

– Det gir verdifull informasjon til produktutvikling, for mersalg og markedsføring. Er du nybegynner bør du ha en viss type racket. I dag velger man den med bilde av Federer på. Vi kan gi dem et mer spisset tilbud. Datadimensjonen i dette er vel så viktig, sier Kittelsen.

Første pilot skal gjøres i utvalgte engelskspråklige land i oktober 2021. Deretter er det sannsynlig med en global lansering på nyåret, forteller Kittelsen.


Coachen i Sun Valley

I denne sammenhengen har pandemien vært positiv for Sevensix, tror Kittelsen. For det første har alle selskaper, inkludert Wilson, fått øynene opp for mulighetene teknologi kan gi.

Rent praktisk var det også lettere å få kontakt med de riktige personene i et stort konsern som Wilson, forteller han.

SevenSix-gründer Trond Kittelsen teamer opp med utstyrsgiganten Wilson.

Kittelsen har et bredt og internasjonalt nettverk innen både tennis og teknologi. Dette kom godt med i jakten på Wilson-avtalen.

– En tenniscoach jeg kjenner i Sun Valley kjente tilfeldigvis tidligere CEO i Wilson. Så jeg fikk en prat der. Han sender meg til riktig nivå, head of racket sports og head of innovation. De tente på ideen. Det er en perfekt match, selv om et lite selskap fra Stavanger ringer verdens største.

I forrige uke ble samarbeidet presentert for hele Wilson-organisasjonen. Og samtalene er allerede i gang om å lage tilsvarende løsninger for andre idretter, ifølge Kittelsen.

Mest nærliggende er andre racket- og balltresporter, som padel og baseball. Men også kategorier som golf er innen rekkevidde.

Flere vertikaler

Dette tror Kittelsen også blir en av selskapets største utfordring fremover.

Fortsatt består kjerneteamet av kun fem personer. Startupen har brukt mange konsulenter i oppbyggingen.

– Vi blir dratt i mange retninger. Mange idretter vil ha dette. Utfordringen er prioriteringer. Med en liten organisasjon må du prioritere steinhardt. Det er alltid en utfordring.

Han skisserer en løsning hvor det på sikt opprettes egne vertikaler med egne organisasjoner.

– Når vi skal ta golf, holder det ikke med et kjerneteam på fem. Da trenger vi en egen golfvertikal. Kanskje blir det en annen struktur med andre eiere. Vi har noen strategiske valg foran oss. Det er vanskelig, men man får også energi av det.

Serie A

I fjor hadde Sevensix knapt omsetning. Nå er tjenesten rullet ut i 177 land, 3774 byer, og har ifølge selskapet titusenvis av brukere og opplever eksponentiell vekst.

Det rapporterer også at 65 prosent av nedlastningene resulterer i medlemsskap, og 14 prosent av disse blir betalende.

Kittelsen vil ikke si noe om verdien av avtalen med Wilson, men beskriver den som en nøkkel for det videre arbeidet på partnersiden. Fremover ser han for seg flere partnerskapsavtaler, for eksempel der tennisforbund kjøper tilgang til alle sine medlemmer.

Parallelt med at Wilson-avtalen ble fremforhandlet, har selskapet hentet 3,8 millioner kroner i frisk finansiering fra flere kjente oppstartprofiler. Prisingen var på knapt 40 millioner kroner.

Blant investorene er Murshid Ali (Huddlestock, Glint Solar), Jens Nygaard (ex Boost AI), og Jens Erich Jenssen (tidligere investeringsansvarlig Nysnø, nå T.D. Veen), samt Stian Rognlids Half (tidligfase investor i blant annet Auk og Glede), Valinor og Equi Venture. Ytterligere en investor kan komme inn før jul, avslører Kittelsen.

– Vi må ikke hente penger nå. Men vi har stor ambisjoner, og jeg trenger å få inn profesjonelle investorer som kan være med til en serie A. De har finansiell, strategisk og juridisk kompetanse, sier han.

En serie A kommer til å skje innen to år, spår han.

– Wilson-avtalen kan bidra til at produktet får ytterligere fart.