Valgte bort VC-jaget: – Nå kan vi glede oss over all vekst, i stedet for å lure på om vi vokser fort nok
David Isak Hansen i Knips holdt på å lukke store runder med europeiske VCer. At det ikke kom noen stor investering er han veldig glad for i dag.
SØSKEN: Lilja M. Hansen Guthu og Isak David Hansen er gründerne bak Knips. – Vi samarbeider effektivt og det går hardt for seg, sier David og hvordan det er å jobbe med storesøster.Foto: Privat
– Det er deilig å ikke ha solgt forventningene. Når jeg legger meg skylder jeg ikke investorene en suksess jeg har solgt på forhånd, sier Davik Isak Hansen, medgründer og CTO i Knips.
Annonse
– Skal Knips være en av VCenes lotteribilletter? Vi er forbi det punktet hvor vi gidder å satse alt på det, sier han.
Hansen startet B2C-plattformen Knips sammen med søsteren Lilja. Løsningen hjelper bedrifter å holde kontakten med kunder og interessenter ved å sende mail og sms til kontaktlistene. I stedet for å sende nyhetsbrev tilbyr de en nyhetsfeed-løsning og flere datadrevne tilleggsfunksjoner som skreddersyr kommunikasjonen. Startupen har selskaper som Selvaag og Fredensborg på kundelisten, og leverer løsninger til halvparten av Norges nyboligprosjekter.
Tilbake i 2022 hadde Knips allerede Trond Riiber Knudsen som investor da de lukket en ny runde på 16,5 millioner kroner, ledet av Schibsted. Planen var ekstrem vekst og å hente enda mer penger fra store VCer i utlandet året etter. Hansen sier de hadde flere store «fisker på kroken».
Annonse
– Jeg tenkte «nå skjer det», men det sa stopp helt på oppløpssiden. Vi kunne landet en noe mindre runde, men forventningskravene og utvanningen var ikke verdt det. Det er morsommere å kunne drive det på våre premisser. Da vi kikket på omsetningen så vi at vi har penger som kommer inn, og at vi ikke kommer til å gå konkurs. Da bestemte vi oss for å få pengene til å vare og prioritere utvikling. I dag er vi 10 personer og en produkt-tung organisasjon.
I dag ser han «hellet i uhellet», når han tenker på den store kapitalrunden som glapp.
– Det var selvfølgelig kjipt da de vi håpet skulle si «ja», sa «nei». Det var en omstilling, men det er jo fordeler ved å slippe forventningspresset. Ved å ta VC-penger selger du skinnet før bjørnen er skutt, gjerne med luftige verdivurderinger og preferanserettigheter til investorene. Nå kan vi glede oss over all vekst, i stedet for å lure på om vi vokser fort nok, sier Hansen.
Plattformen Knips lager det gründeren omtaler som en «andregenerasjons SaaS». Altså at de ikke lager en software-løsning på et uløst problem, men heller utkonkurrerer eksisterende produkter. Hansen mener roen de har til å fokusere på produktet, er nøkkelen til fremtidig suksess.
Annonse
– Vi konkurrerer med Mailchimp, Klaviyo og delvis Hubspot. Da må det mye mer til for å være konkurransedyktig. Vi er hovedsakling en produktutviklingsorganisasjon og kommer til å være det en stund til.
Hansen sier at reisen til den norske regnskapsprogramvaren Fiken, er en stor inspirasjon.
Annonse
– Vi hadde jobbet med vyer, forventninger og ambisjoner. Vi skjønte etterhvert at det var andre måter å gjøre det på. Se på Fiken som et eksempel, de «printer penger». Gründerne sitter på eierandelene, de har stabil vekst og gode marginer. Det er SaaS i sin peneste form, hvor man ikke jager forventinger til investorene. Det er morsommere å legge på en million og kunne ansette en til, enn å legge på en million for å svare til noen investorers ønsker, mener gründeren.
I årsregnskapet kommer det frem at Knips i 2023 hadde inntekter på 8,4 millioner kroner, og et driftsresultat på minus 5,3 millioner. I 2022 lå inntektene på 6,7 millioner og driftsresultatet på minus 6,8 millioner.
Annonse
Veien videre
Selv om de allerede har mellom 40-50 kunder innen nybolig, mener Hansen at Knips sitt første produkt fortsatt ikke er helt ferdig.
– Målet nå er å ferdigstille versjon 1 og så synes vi det hadde vært kult å finansiere vår egen serie-A. Hvis vi skal ta kunder fra våre konkurrenter må man ha en del funksjoner på plass. I hodet vårt er vi i dag fortsatt på en versjon 0,8 eller 0,9, sier han.
– Vi har allerede sagt nei til to oppkjøpstilbud fra eiendomsbransjen. Det er et spor vi kunne gått og hadde vært en lukrativ havn, men vi tror på at vi kan utfordre de etablerte plattformene. Utfordringen blir å skalere det og finne kunder fra lille Norge.
Selv om han snakker varmt om å takke nei til penger fra investorer, betyr ikke det at VC-penger med påfølgende ekstremt vekst ikke er en mulighet i fremtiden.
På spørsmål om hva Knips sin store utfordring blir fremover, tror gründeren det blir å få tilS nok vekst.
– Utfordringen blir å skalere når vi er ferdige med versjon 1. Vi planlegger fortsatt for vekst som VCer liker, 200-300% årlig. Vi er trygge på at produktet blir bra nok, så blir det spennende å se hvordan vi får til å vokse. Vi har noen spennende tanker om dette.
– Lilja og jeg ønsker at Knips skal være et eventyr, at det skal være bra for våre ansatte som jobber knallhardt og familiene våre. Vi har lyst til å slå an globalt. At når man snakker om Knips så vet folk i utlandet hva det er.
Oppstartsselskapet har i dag nesten bare kunder som trenger hjelp med å engasjere kunder som er interessert i å kjøpe ny bolig. Den neste store kundegruppen Knips vil erobre er alle nettbutikker som bruker Shopify-løsninger.
– Shopify-økosystemet er spennende og alt det kan løses med én integrasjon. Produktønskene til nybygg-brukere er softisifikerte, men ikke så unike. De ønsker egentlig de samme funksjonene som andre bransjer vil trenge. Vi har omtrent 200 av 400 norske nyboligprosjekter av en viss størrelse, men bare i Norden er det 63 000 nettbutikker som bruker Shopify.
For ordens skyld: Schibsted er også majoritetseier i Shifter. Alle redaksjonelle vurderinger er gjort uavhengig av dette.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.