– Den teknologiske utviklingen går så fort at man hele tiden faser ut velfungerende teknologi, sier Bastian Overå.
Annonse
Sammen med gründerkollega Mario Nordly har han derfor etablert Aquafind, en plattform for resalg av brukt utstyr fra oppdrettsnæringen – en slags Finn.no for havbruk.
Mangel på effektive kanaler for videresalg har nemlig bidratt til en bruk-og-kast-mentalitet i bransjen, ifølge Nordly, som har jobbet i oppdrettsnæringen i rundt ti år.
Nå, ett år etter at de lanserte plattformen, har de solgt utstyr for 15 millioner kroner og har store planer om å utvide satsingen til blant annet Chile.
Annonse
Vinn-vinn
Gründerne kan foreløpig ikke tallfeste hvor mye mer bærekraftig resalg av utstyr er sammenlignet med destruering.
At brukbart utstyr som er utdatert i Norge finner nytt liv i for eksempel Chile, der næringen ligger lenger bak teknologisk, er samtidig en åpenbar vinn-vinn-situasjon økonomisk sett, påpeker Overå:
– De som kjøper brukt har kanskje ikke råd til å kjøpe nytt, men får likevel tilgang til teknologi de ellers ikke ville hatt. Og de som selger, får en økonomisk gevinst på utstyr de allerede har avskrevet, samtidig som de slipper fremtidige kostnader for destruering, forklarer han.
Annonse
De mener at grunnen til at mange norske bedrifter ikke har prioritert å selge brukt utstyr, er den raske teknologiutviklingen og at bransjen uansett har vært svært lønnsom i Norge.
– Dette er en næring som har gått i høygir i mange år med en enorm teknologisk og økonomisk vekst. Dermed skifter man ut til den nyeste og beste teknologien kontinuerlig. Den utrangerte teknologien blir dermed bare plassert på lager, forteller Bastian og legger til:
Annonse
– Vi har sett store lokaler der enorme mengder utstyr bare står på lager.
Mangelen på prioritering på videresalg har gjort at gründerne har jobbet hardt under oppstartsåret, med mange telefoner og besøk hos bedrifter.
Annonse
– Etterhvert som vi fikk gjennomført vellykkede salg, opplevde vi økende interesse fra bransjeaktører, sier Nordly.
– Vi drar ut, fotograferer utstyret og lager annonser. Som regel er det vi som tar kontakt på vegne av selger. I tillegg organiserer vi transport og kjøpekontrakter – fra A til Å, sier Overå.
Forretningsmodellen deres er enkel: Aquafind tar en liten prosent av salgsummen.
Satser mer på eksport
– Vår langsiktige målsetting er å bidra til betydelige miljøbesparelser som kan dokumenteres i kundenes bærekraftsrapporter, sier Nordly.
Til nå har selskapet blitt finansiert av driftsinntekter på 600.000 kroner og 186.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge.
De venter videre på godkjenning for ytterligere 500.000 til å støtte et prosjekt som går ut på å utvikle et styringsverktøy for å beregne de faktiske miljøbesparelsene som oppnås ved å handle brukt
Gründerne har foreløpig ikke planlagt eventuell kapitalinnhenting, men planlegger å ansette én til over nyttår.
Omsetningsmålet for 2024 er en tidobling av fjorårets, altså seks millioner kroner:
– Det tror jeg vi ligger godt an til å klare, sier Nordly, og avslører at de nå satser enda hardere på eksport til Chile.