logistikk
«Vipps for transportkjøp» henter kunder og kapital
Swipload har fått med seg et av landets største utleieselskap, samt en god del millioner til sin stille revolusjon for å effektivisere kjøp av transporttjenester.
Fra venstre: Eivind Wøien - Frontend Developer, Oddbjørn Dugan - CTO, Stian Vere - CEO, Heidi Skaar - Chief Product Officer.
Foto: Presse
– Vipps gjør det enkelt å sende penger til hvem som helst
uavhengig av banken mottakeren bruker. På samme måte vil vi gjøre det enklere å
sende en fraktordre til en transportør - uavhengig av hva slags system
transportøren bruker, forklarer gründer Thomas Bergstøl, COO i Swipload i en
pressemelding.
Der mange selskaper konsentrerer seg om last mile-leveringer
og teknologi for levering av mindre pakker i sentrumsnære strøk, leverer
Swipload løsninger for større selskap innen næringer som bygg, betong og
havbruk.
Fraktoperasjoner fra disse næringene innebærer gjerne
fullastede godstog med leveranser direkte fra produksjonssted til mottaker –
som gjerne er en byggeplass.
Fra 1960-tallet
Ifølge Bergstøl er hverdagen for de store selskapene som
daglig kjøper store mengder transport fremdeles svært lite digitalisert. Han
mener dagens systemlandskap ennå er dominert av teknologi som første gang ble oppfunnet allerede
på 1960-tallet.
– Dette er de såkalte «EDI-systemene», som er teknologi for
filoverføringer mellom ulike systemleverandører. Etter vårt syn er disse
løsningene mildt sagt utdaterte.
– Vi skal utvikle en infrastruktur som automatisk kobler
fraktordren til mottakeren uavhengig av systemet partene bruker. Inspirasjonen
vår er helt klart hvordan Vipps sender til mottakerens bankkonto basert på et
telefonnummer.
– Er dette en pivotering mot en ny retning for selskapet?
– Nei, dette er ikke en pivotering - det vil bli en ordinær funksjonalitet i plattformen vår tilgjengelig for alle brukene våre. Funksjonaliteten vil som nevnt gjøre det enklere og mer kosteffektivt for oss som selskap, og brukerne våre, å skalere og onboarde løsningen vår.
– På sikt vil dette også legge til rette for at SMB-markedet kan ta i bruk en bestillingsløsning med ferdige integrasjoner til alle system og transportører.
Skal kutte unødig konsulentbruk
Bergstøl hevder at systememe kutter kostnadene betydelig.
– Idag må systemene til transportkjøper i mange tilfeller integreres
manuelt mot transportør av eksterne konsulenter. Her flyr timene, både på grunnoppsett
og løpende vedlikehold. Dette er en kost for spesielt kjøperen av
transport som vi selvsagt ønsker å fjerne.
Sammen med redusert behov for kostkrevende konsulentbruk er
målet å gjøre det lettere for industriselskap å fange data rundt Co2- og
miljøforbruk.
– Vi ser helt klart at markedene vi opererer i er på jakt
etter løsninger som kan gi gode miljørapporter på eget transportforbruk. Dette
ønsker vi helt klart å levere på her, fortsetter Bergstøl.
Ramirent blir
prosjektpartner
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Med i prosjektet som hovedpartner kommer Ramirent, et av
landets største selskap innen utleie av bygg- og anleggsprodukter.
Ronny Madsen, forretningsutvikler i Ramirent Norge, sier det
er et svært spennende prosjekt for dem å bli med på.
– Vi benytter oss av en svært variert mengde av
transportører iløpet av et år, og vi forstår godt problemet Swipload nå ønsker
å løse. Som selskap er vi dessuten glad i fremtidsrettede digitale løsninger
som både vi og kundene våre kan dra nytte av.
Guider mot dobling
Swipload kunne vise til solid topplinjevekst for
regnskapsåret 2023. Foreløpig ligger selskapet an til en dobling av topplinjen
for 2024.
– Vi er fornøyd med utviklingen vår, spesielt tatt i
betraktning av at store deler av kundemassen vår innen bygg har tøffe tider.
Det lover svært godt at kundene våre ønsker å fortsette å bruke løsningen selv
i slike tøffe makroforhold.
– Vi har forøvrig svært god tro på retningen vi nå er i, nemlig å spesialisere oss på vareeiere innen havbruk/oppdrett, betong og stål (byggeplass) for å tilby dem en komplett og tilrettelagt løsning for transporthåndtering.