logistikk

«Vipps for transportkjøp» henter kunder og kapital

Swipload har fått med seg et av landets største utleieselskap, samt en god del millioner til sin stille revolusjon for å effektivisere kjøp av transporttjenester.

Fra venstre: Eivind Wøien - Frontend Developer, Oddbjørn Dugan - CTO, Stian Vere - CEO, Heidi Skaar - Chief Product Officer.
Publisert

– Vipps gjør det enkelt å sende penger til hvem som helst uavhengig av banken mottakeren bruker. På samme måte vil vi gjøre det enklere å sende en fraktordre til en transportør - uavhengig av hva slags system transportøren bruker, forklarer gründer Thomas Bergstøl, COO i Swipload i en pressemelding.

Der mange selskaper konsentrerer seg om last mile-leveringer og teknologi for levering av mindre pakker i sentrumsnære strøk, leverer Swipload løsninger for større selskap innen næringer som bygg, betong og havbruk.

Fraktoperasjoner fra disse næringene innebærer gjerne fullastede godstog med leveranser direkte fra produksjonssted til mottaker – som gjerne er en byggeplass.

Fra 1960-tallet

Ifølge Bergstøl er hverdagen for de store selskapene som daglig kjøper store mengder transport fremdeles svært lite digitalisert. Han mener dagens systemlandskap ennå er dominert av teknologi som første gang ble oppfunnet allerede på 1960-tallet.

– Dette er de såkalte «EDI-systemene», som er teknologi for filoverføringer mellom ulike systemleverandører. Etter vårt syn er disse løsningene mildt sagt utdaterte.

– Vi skal utvikle en infrastruktur som automatisk kobler fraktordren til mottakeren uavhengig av systemet partene bruker. Inspirasjonen vår er helt klart hvordan Vipps sender til mottakerens bankkonto basert på et telefonnummer.

–  Er dette en pivotering mot en ny retning for selskapet?

– Nei, dette er ikke en pivotering - det vil bli en ordinær funksjonalitet i plattformen vår tilgjengelig for alle brukene våre. Funksjonaliteten vil som nevnt gjøre det enklere og mer kosteffektivt for oss som selskap, og brukerne våre, å skalere og onboarde løsningen vår.

– På sikt vil dette også legge til rette for at SMB-markedet kan ta i bruk en bestillingsløsning med ferdige integrasjoner til alle system og transportører.

Skal kutte unødig konsulentbruk

Bergstøl hevder at systememe kutter kostnadene betydelig. 

– Idag må systemene til transportkjøper i mange tilfeller integreres manuelt mot transportør av eksterne konsulenter. Her flyr timene, både på grunnoppsett og løpende vedlikehold. Dette er en kost for spesielt kjøperen av transport som vi selvsagt ønsker å fjerne.

Sammen med redusert behov for kostkrevende konsulentbruk er målet å gjøre det lettere for industriselskap å fange data rundt Co2- og miljøforbruk.

– Vi ser helt klart at markedene vi opererer i er på jakt etter løsninger som kan gi gode miljørapporter på eget transportforbruk. Dette ønsker vi helt klart å levere på her, fortsetter Bergstøl.

Ramirent blir prosjektpartner 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Med i prosjektet som hovedpartner kommer Ramirent, et av landets største selskap innen utleie av bygg- og anleggsprodukter.

Ronny Madsen, forretningsutvikler i Ramirent Norge, sier det er et svært spennende prosjekt for dem å bli med på.

– Vi benytter oss av en svært variert mengde av transportører iløpet av et år, og vi forstår godt problemet Swipload nå ønsker å løse. Som selskap er vi dessuten glad i fremtidsrettede digitale løsninger som både vi og kundene våre kan dra nytte av.

Guider mot dobling

Swipload kunne vise til solid topplinjevekst for regnskapsåret 2023. Foreløpig ligger selskapet an til en dobling av topplinjen for 2024.

– Vi er fornøyd med utviklingen vår, spesielt tatt i betraktning av at store deler av kundemassen vår innen bygg har tøffe tider. Det lover svært godt at kundene våre ønsker å fortsette å bruke løsningen selv i slike tøffe makroforhold.

– Vi har forøvrig svært god tro på retningen vi nå er i, nemlig å spesialisere oss på vareeiere innen havbruk/oppdrett, betong og stål (byggeplass) for å tilby dem en komplett og tilrettelagt løsning for transporthåndtering.