VOI Bike. Illustrasjonsfoto: Voi
VOI Bike. Illustrasjonsfoto: Voi

Voi og UIP anker dom om bysykler

Står i fare for å miste kontrakt på 400 millioner: – Først og fremst er dette trist, sier CTO i Urban Sharing.

Publisert   Sist oppdatert

«Voi og UIP ser ganske enkelt seg nødt til å anke dommen», skriver selskapene i en pressemelding denne uken.

I sommer vant den svenske elsparkesykkel-aktøren Voi og det norske selskapet UIP Holdning anbudet om å levere Stockholms nye sykkelsystem.

Avtalen var verdt 400 millioner svenske kroner, men få måneder senere meldte forvaltningsretten i Stockholm at selskapene sto i fare for å miste kontrakten.

Årsaken var at andreplassen i anbudskonkurransen, Marfina, hadde klaget inn vedtaket til forvaltningsretten, fordi UIP Holdning ikke selv skulle utføre oppdraget, men datterselskapet Urban Sharing.

I tillegg ble deler av søknaden skrevet på engelsk istedenfor svensk, het det videre.

– Trist

Det ble tidligere i høst bestemt at det skulle gjøres en ny vurdering av anbudene, men at anbudet fra Voi og UIP ikke skal tas med i vurderingen.

CTO i Urban Sharing, Johan Høgåsen-Hallesby uttalte den gang overfor Shifter at en slik rettsprosess ikke var uvanlig i Sverige.

– De har en litt annen modell for adgang til å klage inn anbudsprosesser og hvordan dette behandles, sa han og la til:

– Først og fremst er dette trist for Stockholm som nå får ytterligere utsettelser på en tjeneste byen virkelig trenger.

Vil ta tid

Nå anker Voi og UIP dommen til andre rettsinstans, Kammarretten, tilsvarende lagmannsretten i Norge.

De mener Marfina "etter deres anbud til å dømme" ikke er i stand til å levere tjenesten til byen på egenhånd.

– Vi legger ikke skjul på at vi ønsker å gjøre Stockholm, siden dette er et godt case og close-to-home. Men vi har hele Europa som vårt markedet og jobber selvfølgelig med flere andre spennende muligheter i parallell, uttalte Høgåsen-Hallesby til Shifter i oktober.