CEO Aleksander Langmyhr i Dimension10 får aksjer i Varjo.

VR-gigant kjøper norsk gründerselskap: Sammen vil de endre menneskeheten

– I stedet for å kjempe denne kampen på egen hånd, går vi sammen med noen som har vanvittig mye mer ressurser enn oss, sier gründer Aleksander Langmyhr i Dimension10.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år fortalte CEO Langmyhr at han forberedte seg på å hente inn ny kapital. Optimismen var stor etter at stadig flere kunder hadde fattet interesse for plattformen der man kan møte hverandre i virtual reality og samarbeide om for eksempel 3D-modeller.

Selskapet hadde også landet et viktig partnerskap med samarbeidsverktøyet Tribia i bygg- og anleggsbransjen, for å få ytterligere fart hos målgruppa der de hittil har vært størst.

– Med de tingene som nå har skjedd, håper og tror vi at vi har bevist nok til å hente en stor investeringsrunde. Da får vi større frihet til å gjøre det vi vil, og ikke bare det vi må gjøre, sa Langmyhr, som gründet Dimension10 sammen med Christer-Andre Fagerslett i 2014.

Nå har reisen tatt en ny vending, og den finske VR-pioneren Varjo melder nå at de kjøper Dimension10 for et ukjent storbeløp.

Teknologigjennombrudd

Selskapet er verdensledende innenfor produksjon av VR-headset, og er backet av blant andre EQT og Atomico. Skype-gründer Niklas Zennström er for øvrig i styret til Varjo.

Samtidig som Varjo kjøper det norske VR-selskapet, slipper de nyheten om et stort teknologigjennombrudd – med sin nye Varjo Reality Cloud. Finnene har utviklet en algoritme som etter sigende komprimerer live-video på en ny og banebrytende måte. Dette gjør at brukerne kan streame store VR-filer i skyen uten å trenge en PC, kun med bruk av VR-headsetet. For de som har sett TV-serien Silicon Valley, høres dette kanskje gjenkjennelig ut, så her har altså fiksjon blitt til virkelighet.

Nordmenn sentralt

Kjøpet av norske Dimension10 ligger i kjernen av den nye satsingen. For når Varjo lanserer tjenesten i skyen, skal Aleksander Langemyhr og teamet levere softwaren som skal visualisere det hele.

Med de nye headsetene fra Varjo kan man scanne rommene man står i, lage en 3D-modell av det, og deretter invitere folk virtuelt inn i dine fysiske omgivelser. Varjo kaller det “virtuell teleportering”.

– Vi tror Varjos visjon for metauniverset vil endre menneskeheten mer enn noen annen teknologi det neste tiåret, sier Tim Toikkanen, CEO i Varjo, i en lite beskjeden pressemelding som gikk ut torsdag.

– Varjo Reality Cloud vil løsrive den fysiske virkeligheten fra fysikkens lover. Den programmerte verdenen som en gang bare eksisterte på våre skjermer, kan nå smelte sammen med våre egne omgivelser - og for alltid endre koreografien i livene våre, legger han til.

Sentrum for VR

Dimension10 er altså plattformen for selve samhandlingen i møtet, eller for å bruke noen av Varjos ord: Der koreografien skjer.

– De har vært på utkikk etter den beste plattformen de kunne finne for å samarbeide i VR. De fant oss. Det er kjempekult at vi nå får anerkjennelse for det arbeidet vi har gjort med å utvikle denne teknologien, sier Aleksander Langmyhr.

Med oppkjøpet får Dimension10 tilgang på langt mer ressurser enn de har hatt til nå. Mens de hittil har vært størst innenfor VR-samarbeid i bygg og anlegg, vil plattformen nå bli brukt innenfor et langt bredere spekter – og etter hvert også av vanlige forbrukere.

– Dette er veldig visjonær. For oss er det kjempegøy å være med på denne satsingen, som kan gjøre Skandinavia til en hub for VR.

Vurderingene

Oppgjøret skjer i Varjo-aksjer. Både Langemyhr og resten av teamet blir med videre.

I vurderingen av om det var riktig å gå for et oppkjøp eller fortsette for seg selv, er det mange hensyn som har spilt inn. Det har vært aktuelt å gjøre flere emisjoner, og slik få kapital til videre vekst på egen hånd. Etter hvert ble det imidlertid klarere og klarere at Varjo kunne være et godt hjem for Dimension10.

– Vi hadde en kanondialog fra start til slutt, og det er et veldig spennende sted å ende opp for de ansatte. Investorene er også happy, forteller Langemyhr.

Forut for sin tid

Gründeren innrømmer også at det ikke har vært noen dans på roser å utvikle VR-software i et marked som fortsatt er noe prematurt.

– Vi har holdt på med dette en stund nå, og det vi har laget er veldig bra, men det er mange andre ting som må på plass, som vi ikke har kontroll på. For at løsningen vår skal kunne skinne og skape verdier i samfunnet, må det være en infrastruktur der, altså flere VR-headset. Vi ser at det ikke kommer til å skje i morgen. Så i stedet for å kjempe denne kampen på egen hånd, går vi sammen med noen som har vanvittig mye mer ressurser enn oss, men som deler mye av våre tanker.

– Så dere har vært forut for deres tid?

– Ja, jeg vil vel si det, men jeg er ikke et fnugg i tvil om at VR kommer til å bli stort. Dette blir den neste store computerplattformen, men det sa vi også for fire år siden. Produktet vårt er knallbra, men timingen er at vi har vært veldig tidlig ute.

– Har dette gjort at det også har vært tungt å hente penger?

– Både og. Noen runder har vært superenkle, mens andre har vært vanskelig. Det er ikke til å stikke under en stol at det er enklere for selskaper med høy omsetning å hente penger. Det har vært vår akilleshæl, når vi selger softwarelisenser til maskiner og infrastruktur som ikke er særlig utbredt. Men ser man på inntjeningen vi har per VR-headset, har vi jo noen vanvittige tall.

Bygg- og anleggsbransjen har vært det viktigste markedet for Dimension10, blant annet fordi man da kan jobbe i 3D-modeller for å få et bedre inntrykk av hvordan infrastrukturen vil se ut i det virkelige liv. Mike Connors i Dimension10 hjelper her Rune Huse Karlstad (startet senere selv i Dimension10) og Anja Krohn Bjørnstad i AF Gruppen i gang med VR. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kultursjekk på video

Hele salgsprosessen har foregått på video.

– Det er jo andre ting enn bare at produktene passer godt sammen som bør være på plass når et selskap kjøper et annet. Hvordan har du forsikret dere at dere kulturelt passer sammen, måten det jobbes på og ledelse for eksempel?

– Det er vanskelig å spå om fremtiden, men det handler om interaksjonen du har med de som tar beslutningene, inntrykket de gir. Jeg har jo også truffet gründeren flere ganger tidligere, før dette var aktuelt. Han har alltid gjort et godt inntrykk, det gjorde han i denne prosessen også.

Happy investorer

Ikke minst har Varjo-ledelsen vært klare på hvor viktig Dimension10 blir i den nye satsingen, og at det vil bli satt ressurser på å videreutvikle det norske selskapet.

– For meg personlig er det viktig at investorene er happy og de ansatte er happy. Jeg tror dette er en unik mulighet for alle. Det vil helt sikkert bli litt armer og bein i en periode, før vi finner helt riktig måte å jobbe sammen på. Men det vil bli utrolig kult å være en del av reisen som Varjo er på.

Foruten den formelle dialogen om et oppkjøp har det også vært flere samtaler mellom de ulike teamene i Varjo og Dimension10 – særlig mellom de tech-ansatte. For Langemyhr er det også en ekstra validering at Niklas Zennström og hans Atomico er inne.

– Dette er jo på mange måter Skype 2.0. Da er det passende at Niklas Zennström sitter i styret. Det gir en ekstra god følelse på at dette er et riktig valg.

Blant investorene i Dimension10 er Trond Riiber Knudsen, Investinor, Nettuno Capital, samt Sagene Tech Ventures.