Wanda utvider til Sverige og lanserer ny delingstjeneste
Logistikk-startupen fortsetter å eksperimentere med nye forretningsmodeller.
Wanda har siden oppstarten for et år siden fått godt og vel 4000 registrerte brukere, opplyser selskapet selv.
Konseptet tar i bruk tomme arealer i næringsbygg til lagring av alt fra sykler til møblement, og står for henting og levering av tingene brukerne vil lagre.
I løpet av det første året har oppstartsselskapet til Lars Syse Christiansen og Mathias Haddal Hovet, som sluttet i henholdsvis Otovo og Heydays for å bygge noe nytt, rukket å lansere flere nye tjenester på plattformen.
Blant annet kan brukerne få en sesongoverhaling eller reparasjon av sykkelen mens den står lagret, et konsept som ifølge medgründer Christiansen er godt mottatt.
Nå utvider selskapet igjen, denne gangen både i funksjon og territorium.
Ny delingstjeneste
Wanda-brukere får muligheten til å låne ut tingene de har stående på lager. Foreløpig er tjenesten gratis, men på sikt skal brukere kunne ta betalt for å leie ut ting fra lageret sitt.
– Det er mange som driver med deling og utleie. Men det er ikke enkelt nok, eller det er for lettvint å kjøpe nytt. Du får ting levert på døra dagen etter. Vi må gjøre det samme, forenkle logistikken og levere ting kanskje allerede samme dag, sier Christiansen.
Christiansen forteller videre at det er naturlig å se på vedlikehold innenfor flere kategorier.
Ser mot metropolene
Samtidig lanseres Wanda i Sverige. Første by ut er Stockholm.
– Det er riktig timing for oss fordi vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra norske forbrukere på det vi har lansert.
Fra før er konseptet rullet ut i Oslo og Stavanger.
– Hvorfor ikke utvide til andre norske byer?
– Nå er det riktig å eksponere oss mot en annen type konsument, for å passe på å utvikle produktet i en retning som er tilpasset europeiske storbyer, sier Christiansen.
Kapitalkrevende prosess
Christiansen vil ikke kommentere konkrete omsetningstall, men forteller at selskapet har «fulgt planen» både når det gjelder abonnementsinntekter og kundevekst.
Selv om det tilsynelatende har gått på skinner siden Wanda gikk i gang, innrømmer Christiansen at det har vært noen tunge tak underveis.
– Vi bygger opp et logistikksystem fra scratch, og løser logistikkstrømmer som ikke går fra ett lager til en kunde, men i en sirkel. Det krever mye kapital å bygge et slikt system. Vi er avhengig av å ha investorer som er langsiktig, sier han.
Siden oppstarten har blant andre Posten, Obos og Proventure kommet inn på eiersiden i Wanda. Selskapet har hentet over 40 millioner kroner til sammen.
Selskapet må likevel hente mer kapital snart, forteller gründeren. Han ser for seg en emisjon etter jul.
– Fremover blir det å treffe riktig balanse mellom å skalere de tjenestene vi har, og etablere nye tjenester. Det er ikke uoverkommelig, men balansen er viktig, sier han.