En av de største aktørene, Weorder, har hatt en formidabel vekst de siste åtte månedene, og nesten triplet inntektene. Så mye vokste inntektene, at de fremskyndet noen langsiktige planer.
—Vi hadde hele tiden tenkt å vokse gjennom oppkjøp på sikt. De planene ble imidlertid akselerert av Covid-19. Vi tok et ambisiøst fremtidig veddemål og bestemte oss for å gå all inn i noe større, sier Andy Chen, CEO i Weorder.
Nå har de kjøpt/fusjonert med en dansk konkurrent, QuickOrder, som også hadde en operasjon i Norge. Til sammen vil selskapene nå sitte på 1200 restauranter på kundelisten, og det nye selskapet er verdsatt til 269 millioner norske kroner.
Chen mener de nå er definitivt den største aktøren i Norden, og nå ser de på å utvide mot Tyskland, Spania og andre europeiske land som har et stort behov for restuarant-teknologi.
Endret forretningsmodell
Da Chen tok over som CEO i 2017, endret selskapet forretningsmodell. Fra byrå-modellen til en SaaS-modell med gjentagende inntekter.
—Weorder har vokst sine Saas-inntekter fra 1,5 millioner kroner i 2017 til over 30 millioner kroner i 2020, samt økt kundebasen fra 100 til 700, før de kjøpte opp QuickOrder, og fikk ytterligere 500 kunder til, sier Chen.
Han legger til at de sikter mo 70 millioner i omsetning i 2021.
Selskapet har siden 2017 hentet totalt 8 millioner kroner, før de ble lønnsomme i Q1 2020. Weorder har investorene Trond Riiber Knudsen og Simon Simonæs, CEO i Sumo-restaurantene i ryggen. Og med QuickOrder, har de fått med seg Vækstfonden, danske Investinor og det største VC-fondet i Danmark, som tidligere har spyttet inn 30 millioner danske kroner i QuickOrder.
—Vi skal hente ytterligere 50-100 millioner kroner i 2021 og sikter mot en verdisetting på 500 millioner kroner, basert på en konservativ seks ganger omsetningen i 2021, sier Chen, og legger til at de mest sannsynlig må til utenlandske investorer.
Lave verdivurderinger fra norske investorer
Andy Chen ble i sin tid hentet til å lede musikktjenesten Wimp, nå Tidal. Han sitter i en rekke startup-styrer, og var blant annet styreleder i Unacast. I tillegg er han en aktiv investor.
Han er imidlertid oppgitt over samtalene med en rekke norske investorer.
—Verdisettingen av et norsk selskap er halvparten av et tilsvarende selskap i Danmark. Norge har et uforholdsmessig lavt nivå på sine verdisettinger. Går vi til Sverige er det enda større forskjell, sier han.
Han poengterer at han har brukt mye tid på å diskutere verdisettinger med norske investorer uten å lande på et tilfredsstillende nivå.
—I 2017 hadde vi 1,5 millioner i gjentagende Saas-inntekter. I dag ligger vi på 33 millioner. Denne veksten har vi hatt på tre år. I et hvilket som helst annet investormarked, ville ikke en verdivurdering som tilsier fem ganger omsetning være riktig for et vekstcase som oss. Derfor går vi nå internasjonalt. Det er vesentlig større muligheter og ikke minst internasjonalt, som er retningen selskapet skal vokse i, sier han.
Han får delvis støtte fra Rune Røsten, sjef for Schibsted Growth som investerer i skandinaviske startups.
— Mitt generelle inntrykk, er at det han har rett i det at verdsettelsen øker jo nærmere du kommer Stockholm. Årsaken er at det er veldig mye kapital i Stockholm, veldig mange aktører, i tillegg til null-rente, gjør at det er mer penger til startup-investeringer, sier han.
Røsten er imidlertid ikke kjent med at det er så stor forskjell mellom Norge og Danmark.
— Danmark ligger omtrent på samme nivå som Norge. Både på antall investeringer, men også beløp investert, sier Røsten, og legger til at verdivurderingene i Norge er på vei oppover etter en liten Korona-brems.
Et marked på 3.000 milliarder euro
Han understreker at vi bare har sett begynnelsen på digitaliseringen av restaurantbransjen, som er et totalmarked på tre trillioner euro, inkludert salg fra restauranter, barer og cafeer.
I Norden alene er markedet på 30 milliarder euro, og hvor 90 prosent av salget skjer analogt og uten data, sier Chen, som ser åpenbare vekstmuligheter i dette markedet.
— Hva blir største utfordring fremover?
—Det er å forstå hva restaurantindustrien har et potensial til å bli. At vi tenker stort nok. I tillegg vil det fremover handle om Covid og reguleringer. Når myndighetene stenger ned utesteder, så har det direkte innvirkning på vår business. Men ser vi lenger frem i tid, så har forbrukeratferd blitt fundamentalt endret, og investorene har for alvor fått opp øynene for restaurant-tech, sier han.
Chen forteller at restaurant-tech tidligere ble sett på som et område som ikke var super-interessant for investorer. Men etter Corona, har du fått en to-deling.
—Det er blitt binært. Enten er de all in, eller så er de ikke interessert overhode. Og det er bra. Et mye bedre klima for å diskutere med en investor som virkelig er interessert, samt unngå de som ikke er det, enn hvis alle er middels interessert, sier han.
For ordens skyld, Schibsted Growth eies av Schibsted, som også eier E24 som har en eierandel i Shifter.