CEO André Løvestam i Zwipe. Foto: Vilde Mebust Erichsen
CEO André Løvestam i Zwipe. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Zwipe hentet 96 millioner kroner: «Kapital til å gjennomføre hele planen»

Biometriselskapet sikter på kommersialisering av sine betalingskort neste år.

Publisert Sist oppdatert

Biometriselskapet Zwipe har hentet 96 millioner kroner i fersk finansiering. Det bekreftet selskapet selv i en børsmelding sent mandag kveld.

Pengene ble hentet gjennom en rettet emisjon på 6,38 millioner nye aksjer, med en tegningskurs på 15 kroner per aksje.

– Vi har sett stor interesse, og muligheten bød seg. Og så er det alltid noe som heter markedsrisiko. I tillegg er det sånn at det største risikomomentet som til nå har heftet ved Zwipe, var finansieringsrisikoen. Samtidig var et av de største forbedringsområdene, vår eierstruktur. Med denne kapitalinnhentingen har vi adressert begge deler, sier daglig leder i Zwipe, André Løvestam.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

ZWIPE AS

Zwipe er et teknologiselskap som har utviklet en batteriløs, lavenergi biometrisk autentiseringsløsning for betalingskort og bærbare enheter. Selskapets kunder kommer hovedsakelig fra digital sikkerhet- og finansindustrien.

Les mer om selskapet her

OSLO

André Løvestam

6-10

  • Bank Ab Avanza
  • Bank Ab Nordnet
  • Enskilda Banken Ab Skandinaviska
Se hele selskapsprofilen

Ifølge selskapet ble både internasjonale- og institusjonelle investorer, samt eksisterende aksjonærer med i emisjonen, som ble gjennomført etter en såkalt akselerert bokbyggingsprosess etter at Oslo Børs stengte mandag. Løvestam vil foreløpig ikke avsløre hvem som har investert.

– Dette er høykvalitets institusjonelle investorer basert i London, New York, Stockholm og Gøteborg. Det å attrahere institusjonelle investorer er et stort kvalitetsstempel, hevder han.

Ifølge Løvestam vil de friske pengene blir brukt til å finansiere videre utvikling og kommersialisering av selskapets teknologiplattform Zwipe Pay One. I børsmeldingen står det også at generelle driftsutgifter og strategiske investeringer skal dekkes inn med disse pengene.

– Her dreier det seg om å skaffe kapital til å kunne gjennomføre hele planen, inkludert kommersiell lansering. Vi er nå finansiert godt forbi denne milepælen, sier Løvestam.

–Vi har i våre tidligere interimrapporter vektlagt vårt sterke momentum og pipeline. Deretter har vi levert sterk «newsflow». Det jeg kan si nå, er at vår pipeline aldri har vært større og mer potent enn i dag, legger han til.

Selskapet gjennomfører nå en såkalt reparasjonsemisjon, som gir aksjonærene som ikke ble invitert til å delta i den rettede emisjonen mulighet for å tegne seg til samme vilkår.

Zwipe utvikler og kommersialiserer løsninger for biometrisk autentisering innen blant annet betalings- og adgangskort. Fjoråret var trøblete for selskapet, blant annet fordi planene om sertifisering fra Visa og Mastercard trakk ut i tid. Samtidig raste aksjen på børsen. Fra mars har selskapet imidlertid levert nyheter og partnerskap på løpende bånd, og kursen har økt mer enn 700 prosent i perioden.

Også etter nyheten om den rettede emisjonen øker Zwipe-aksjen på Merkur-børsen markant, og handles for rundt 17 kroner stykket.