Endelig peker pilene oppover: Zwipe øker 230 prosent
Økt bevissthet rundt hygiene kan også akselerere interessen for selskapet, tror sjefen.
Fjoråret var preget av forsinkelser og forstyrrelser for biometriselskapet Zwipe, og det ble reflektert i en katastrofal utvikling på gråmarkedet Merkur Market. Tendensen vedvarte gjennom årsskiftet, og i midten av mars ble aksjen handlet for 2,20 kroner stykket - etter en noteringspris på 18,50 et drøyt år tidligere.
Så, mens så godt som resten av børsen begynte å fossblø, snudde det for børsknøtten som da hadde barbert bort verdier for 220 millioner kroner, og var verdt knapt 60 millioner.
I rapporten for første kvartal viser selskapet til betydelig lavere kostnader (5,9 millioner kroner i måneden) enn siste del av fjoråret (8,8 millioner i måneden). Og fortsatt skal det gjøres betydelige innsparinger som vil gjenspeiles i resultatene for andre kvartal, ifølge CEO André Løvestam.
– Hygiene kan bli en akselerator og «game-changer» for biometrisk betaling, sier han i en børsmelding.
Lys i enden av utviklingstunnelen
Gjennom april annonserte selskapet flere nye samarbeid, og informerte markedet om at de har nådd en milepæl i teknologiutviklingen som gjør at de kan starte masseproduksjon av betalingskort med fingeravtrykklesere i starten 2021.
I samme periode kjøpte Zwipe-sjefen seg opp i selskapet for over én million kroner, og siden bunnoteringen i mars har prisingen av Zwipe-aksjen økt med 230 prosent. Fredag ettermiddag ble den handlet for opptil 7,48 kroner, noe som priser selskapet til 185 millioner kroner.
Også i Sverige har utviklingen på børsen vært fin for Zwipe. Etter en umiddelbar svikt ved notering på Nasdaq First North i februar, handles aksjen nå for første gang over noteringspris.
Corona-effekt
Zwipe merker coronakrisen, som alle andre, men teknologiutvikling og produksjon er i liten grad påvirket, ifølge kvartalsrapporten.
Derimot kan de sekundære effektene av krisen bli viktig for selskapet. Det vises i rapporten spesielt til at antallet kontaktløse betalinger har fått en «boost» i perioden. Men betalinger av en viss størrelse krever uansett PIN.
Et bimetrisk betalingskort eliminerer behovet for å berøre betalingsterminalen i det hele tatt, påpeker Løvestam.
– Vi ser økt fokus på og interesse i bedre hygiene og tryggheten biometriske betalingsløsninger tilbyr; bevisstheten rundt fordelen ved dette er betydelig høyere enn før corona, sier han.