Zwipe med underskudd på 92 millioner: Aksjen raser videre
To børsnoteringer på ett år har gitt stort underskudd for biometri-selskapet.
De totale inntektene i den norske biometri-startupen Zwipe lå i fjor på 1,5 millioner kroner, ned på 2,3 millioner året før. Det viser selskapets årsrapport.
Det påpekes det at salgsinntektene er marginale fordi kommersiell distribusjon av Zwipes produkter ennå ikke er igangsatt.
Samlet leverte selskapet et negativt resultat på 92 millioner kroner. Nedgangen gjenspeiler ifølge årsrapporten i stor grad utgiftene knyttet til utvikling av en felles teknologiplattform med betalingskjempen Idemia, samt kostnader knyttet til to børsnoteringsprosesser og «strukturelle engangskostnader» som fulgte med nedbemanningen som ble iverksatt i høst.
For et år siden sa CEO i Zwipe, André Løvestam, at selskapet planla kommersialisering av sine biometriske betalingskort i løpet av årets andre halvdel. Første milepæl på veien var sertifisering fra Visa og Mastercard. Ved nyttår var dette imidlertid ikke på plass ennå.
– Vi må konstatere at markedet på kort sikt er forsinket i forhold til alles forventninger. Det har gjort at vår runway måtte forlenges for å nå helt frem til kommersialisering, sa Løvenstam til Shifter i november.
I slutten av januar gikk selskapet på den svenske teknologibørsen Nasdaq First North Growth med en startpris på 6,59 svenske kroner. I løpet av den første måneden har aksjen utviklet seg negativt, og handles nå for 4,5 svenske kroner.
Zwipe startet året med å hente 120 millioner i egenkapital og notere seg på Oslo Børs' Merkur Market. Siden selskapet ble tatt opp til handel der i februar i fjor, har verdien på selskapet stupt med 78 prosent, tilsvarende 180 millioner kroner.
På det meste ble aksjen handlet for 24,88 kroner og verdivurderingen var 280 millioner. Etter at årsrapporten ble sluppet onsdag, raste aksjen ytterligere 20 prosent i Norge, og markedsverdien ligger nå på 93 millioner kroner.