Johan Olovsson og Espen Rønneberg i Ryde Technology angrer ikke på flyttingen ut av Oslo. Foto: Jan Inge Haga, Stavanger Aftenblad

Sparkesykkel-gründerne dro fra Oslo da kaoset startet: Nå renner millionene inn i Trondheim

Publisert Sist oppdatert

Det norsksvenske sparkesykkel-selskapet angrer ikke på at de forlot Oslo til fordel for millioninntekter i andre byer. – I Trondheim elsket brukerne tjenesten vår. De ansatte følte seg som superstjerner da de satte ut syklene om morgenen, sier gründer Johan Olovsson i Ryde.

Norske Ryde ble den fjerde aktøren til å gå live i Norge i mai. Nå ser de tilbake på en sesong preget av medieoppslag om kaos og sinte kommuner. Men selv har gründerne Espen Rønneberg og Johan Olovsson hatt et helt annet syn på reisen ut av Oslo og til de «mindre» byene.

– Det ble sparkesykkel-kaos i Oslo. Den dagen vi lanserte hadde de store selskapene 500 sparkesykler hver, og innen ti dager hadde begge doblet flåten sin, forklarer Rønneberg.

Selskapet merket fort at de ble en i mengden, og sett på som en del av problemet, selv om de selv mente at de var bedre enn de andre.

– Vi var tre selskaper med grønne sparkesykler. Vi var et av fem selskaper i byen, ingen så at våre sparkesykler var færre, sto stødigere, ble hentet inn om natten. Vi fikk ikke vist at vi har en annen driftsmodell, sier Olovsson.

Les også: Dette skiller el-sparkesyklene: Alle selskapene mener at de er best

I pluss fra start

I juni valgte Ryde å lansere i Trondheim. Etter hvert flyttet de hele flåten opp til Trøndelag, og la Oslo bak seg.

– I Trondheim elsket brukerne tjenesten vår. De ansatte følte seg som superstjerner da de satte ut syklene om morgenen. De sto utenfor bilene og ventet, hevder Olovsson.

Og flyttingen til Trondheim har vært lønnsom. I skrivende stund har Ryde nærmere 100 000 brukere. Gründerne forteller også at de gikk i pluss allerede den første tiden i Oslo, men at inntektene har økt kraftig etter at de flyttet, og ekspanderte.

– I august gikk vi omkring halvannen million i pluss på bunnlinjen, forteller Rønneberg.

For mens flere av de store aktørene stadig henter kapital og har store VC–selskaper i ryggen, har norsksvenske Ryde stått for kapitalen selv.

– Det er noe vi er veldig stolte av. Vi har jobbet hardt for å bygge en skalerbar organisasjon med egne midler, sier Rønneberg.

Les også: Oslo kan få omkamp om el-sparkesyklene etter at Trondheim kaster ut Ryde

Sint kommune

Kommunen var imidlertid ikke like fornøyd med sparkesykkelselskapet som sparkesykkelselskapet var fornøyd med seg selv.  Allerede første dag da de grønne sparkesyklene plutselig dukket opp, mottok selskapet brev med klar beskjed: Fjern sparkesyklene.

Olovsson hadde i januar og februar tatt kontakt med kommunen, og sagt at de ønsket å etablere seg, uten å få noe svar.

– I begynnelsen var det mye enveiskommunikasjon. Vi skrev at vi ønsket dialog, de sendte brev om at de ville fjerne sparkesyklene. Men allerede i vårt første møte fikk vi umiddelbart en god og konstruktiv dialog, forklarer Rønneberg.

Men da var Trondheim allerede godt i gang med prosessen, og flere politikere hadde bestemt seg, dette utysket måtte bort. I august gjorde kommunen et vedtak om å gjennomføre en anbudsrunde som skal avgjøre hvem som får operere i byen, og frem til da måtte Ryde trekke seg ut.

Les også: Teknologihovedstaden vil få sparkesykler som fortjent når de innfører et monopol

Vennlig kommune

Rønneberg tror det hadde sett annerledes ut om vi kunne fått en dialog tidligere.

-- Dessverre ble det litt feil fot i starten, sier Rønneberg, og legger til at kommuneadministrasjonen nok hadde gode hensikter, men at informasjons-innhentingen kunne vært bedre.

Også da vi sendte brevet fra advokatene, var prosessen veldig ryddig, og de satte av tid til å gå igjennom det, sier han og legger til at de i etterkant da ble enige med kommunen om å avslutte sesongen 15. oktober.

– Det er en rimelig dato med tanke på værprognosene, og det gir våre ansatte en dato å forholde seg til. Vårt hovedfokus har vært å ivareta våre 40 ansette sine interesser.

Enda vennligere kommune

I august gikk også selskapet inn i Kristiansand. Der var mottakelsen varmere.

– Der Trondheim var litt brå i starten, var ledelsen i Kristiansand åpne fra første øyeblikk. De tok kontakt, fortalte at mailen fra oss hadde gått dem hus forbi, inviterte til møte, og vi hadde en konstruktiv dialog, forteller Olovsson.

Og bare noen uker senere lanserte de også i Stavanger, bare dager etter at kommunen hadde bestemt seg for å godta sparkesykler, men kun med avtale.

– Det var litt slump at det ble rett etter vedtaket. Det handlet mer om at tidspunktet passet vår strategiske plan. Vi hadde nettopp mottatt Ræder sin juridiske vurdering omkring lovligheten og sesongen nærmet seg slutten, forklarer Olovsson.

Dermed ble det mer motstand, og kommunen fjernet 30 av de 100 sparkesyklene som ble satt ut. Selskapet svarte med å varsle søksmål og politianmeldelse via advokatfirmaet Ræder. Nå har de imidlertid tatt pause i oljebyen av flere grunner.

Hjelper folk inn i arbeidslivet

De har det siste halvåret vokst fra et lite team på fem til å bli 40 ansatte. I stormen mot sparkesykkelselskapet har det blitt mindre oppmerksomhet rundt andre ting, som at Ryde samarbeider med den samme kommunen som ville kaste dem ut, om å hjelpe folk ut i arbeidslivet. Selskapet har inngått en avtale med Stavne Arbeid og Kompetanse i Trondheim, og tar inn brukere derfra.

– Vi har blant annet flere ansatte med minoritetsbakgrunn og tidligere rusmisbrukere, og det betyr veldig mye for både oss og dem. Å se at vi kan være med å endre menneskers liv betyr mye for oss. Vi er en gjeng med stort mangfold, og det fungerer veldig bra for oss, forteller Rønneberg.

-- Vi er fornøyd med hvordan vi har klart å bygge oss opp, både med et godt rykte og en god organisasjon.

Dere har tatt kampen mer med kommunene, og gått inn i byer, hvor andre har ventet. Hvordan har det vært å være litt annerledes?

Vi har vært annerledes på mange måter. Allerede ved oppstart hadde vi egenutviklede sparkesykler med over ett års levetid, mens de store aktørene brukte sparkesykler laget for privatmarkedet og erstattet flere hundre ødelagte sparkesykler. Til tross for at vi er selvfinansierte, tror jeg at vi kommer til å overraske mange med innovative løsninger i tiden som kommer. Blant annet vil vi innen kort tid presentere vår tredje generasjons sparkesykkel og nytenkende løsninger omkring hvordan vi kan få bukt med parkeringsutfordringen.

Venture-drevet problem

Gründerne deltok denne uken i møtet med samferdselsminister Jon Georg Dale sammen med de andre aktørene i Norge. De mener det var et interessant møte, men at det ikke var noen realistiske løsninger på bordet.

– Parkeringsproblemet skyldes strategien til de risikokapital-eide selskapene, og at den i stor grad handler om å ha flest sparkesykler ute i gatene. Hvis Voi kommer med 1000, så vil Lime ha 1000. Så øker Voi til 1500, og slik går det oppover. Det virker utvilsomt godt for å bli kvitt de lokale gründervirksomhetene, men det er ikke bra for bymiljøet, mener Rønneberg.

Så lenge selskapene får lov til å øke flåten hele tiden, vil parkeringsproblemene bare bli større, ifølge gründeren.

– For å løse problemet med parkering bør det settes et tak for hvor mange sparkesykler hver aktør får sette ut. En slik løsning vil føre til at selskapene må fokusere på bærekraft, vedlikehold, kundeservice og brukeropplevelse istedenfor høyest mulig antall sparkesykler i sirkulasjon. Vi ser at antallet sparkesykler i de andre storbyene også øker, som for eksempel i Stockholm. Det hjelper ikke at de små aktørene gir opp, når de store selskapene kommer inn med 1500 nye sparkesykler. Norge løper en risiko for å ende opp som konsumenter til risikokapitalen og gå glipp av denne næringsvirksomheten, til og med på hjemmebane.

To lokale aktører har allerede gitt opp kampen i den svenske hovedstaden, men til gjengjeld kom den amerikanske giganten Bird inn i byen i juli.

Les også: Sparkesykkelkongen tror konkurrenter vil dø: — Man må respektere at de prøver

Unngikk Oslo-kaos

Gründerne hevder at de ikke har opplevd det samme kaoset i de andre byene de nå har gått inn. Det har heller ikke vært mye hærverk på sparkesyklene.

– Vi hadde forventet mye mer, men det er svært lite. I Oslo har vi sett at det er en del. Folk er tydelig irriterte.

Han mener måten de store selskapene driver markedet på, er ødeleggende, og ikke så bærekraftig som det hevdes.

– Det er vanskelig å tro at selskapene er bærekraftig, samtidig som man ekspanderer med et tusentalls "Ninebots" (en type sparkesykkel red.adm) på noen få måneder.

Gründerne mener det bare finnes en måte å være reelt lønnsom i sparkesykkel-bransjen.

–  Det som er så vakkert i denne bransjen er at positiv bunnlinje og bærekraft går hånd i hånd. Hvis det prioriteres ekspansjon fremfor oppfølgning og vedlikehold av sparkesyklene, så vil avskrivningene bli for store grunnet den høye innkjøpsprisen på sparkesyklene.