Sanna Lutsoja, gründer og 
CPO i Travis. Foto:  Grete Hints
Sanna Lutsoja, gründer og CPO i Travis. Foto: Grete Hints

Travis skroter kvitteringene: Henter tre millioner til automatisk reiseassistent

Publisert Sist oppdatert

Travis vil spare ansatte for tid og bedrifter for penger. Nå bidrar Tripod Capital Collective med nye millioner til videre vekst. 

Sanna Lutsoja, Travis’ produktdesigner, er en selverklært superbruker av apper. «Tja, rundt 300», tipper hun. Og denne innsikten lagt til grunn, skiller egen app fra lignende løsninger, ifølge gründeren selv.

– Når man bruker mange ulike løsninger, får man god forståelse for hva som skiller en godt designet app fra en middelmådig løsning. Travis er en app fra 2019. Ikke et regnskapssystem som ligner et Excel-ark i mobilformat.

Hun er også selskapets markedssjef, regnskapsspesialist, kunderådgiver og partner, i september 2017 hanket inn for å gi liv til en idé fra fire Tripod-investorer: en automatisering av reiseregninger.

– Nøkkelen for meg som gründer har vært evnen til raskt å tilegne seg ny kunnskap, sier Lutsoja, opprinnelig fra Tallinn i Estland. Nå stasjonert med tre kolleager hos Tripod Capital Collectives gründermiljø i Bergen, et team rigget for vekst i 2019.

Fakta:

  • Etablert i 2017. Teamet består nå av Øyvind Marthinussen (CEO) og Sanna Lutsoja (CPO & CMO), samt Fredrik Holst (styrets leder), og styremedlemmene Hilde Støle Pettersen, Helge Hannisdal og Harald Mowinckel Troye.
  • Travis er en «intelligent reiseassisent» som automatiserer føring av reiseregninger og utlegg ved hjelp av OCR teknologi (Optical Character Recognition), kombinert med maskinlæring.
  • Løsningen kan brukes av både privat- og bedriftskunder, uavhengig av regnskapssystem, kredittkort og selskapets størrelse.
  • Hentet januar 2019 tre millioner kroner fra Tripod Capital Collective.

Av reisende for reisende

– Selskapet oppsto ved at noen hos oss som reiser mye, hadde noen «heavy» reiseregninger å håndtere, har Tripods Henrik Lie-Nielsen tidligere fortalt.

Travis er en «intelligent reiseassisent» som automatiserer føring av reiseregninger og utlegg ved hjelp av OCR teknologi (Optical Character Recognition), kombinert med maskinlæring.

Nå venter straks en Android-lansering, men appen har allerede samlet fem stjerner i App Store siden august i fjor, og i forrige lukket Travis en emisjonsrunde på tre millioner kroner hentet i overnevnte nettverk av investorer.

– Målet er å bli markedsledende på automatiske reiseregninger i Skandinavia, men først skal vi fokusere på integrasjoner her hjemme, sier Lutsoja.

Tripeltex er først ut når Travis i løpet av året skal integreres med eksisterende regnskapstjenester, men også tjenesteleverandører på reise, som Flytoget, Sesam parkering, Europark og ulike taxi-selskaper.

– Da vil elektroniske kvitteringer dukke opp på reiseregningen uten noen tastetrykk, og aldri før har reiseregning opprettet seg selv og spart den reisende for all inntasting, hevder Lutsoja.

Sparer tid

På selskapets kundeliste står nå GC Rieber konsernet, Easybank og Jet Seafood blant flere.

– Travis har fokus på sluttbruker, og minimaliserer tiden det tar å føre reiseregninger gjennom smart tolkning av kvitteringer i større grad enn konkurrerende løsninger vi har sett i markedet, sier Fredrik Harloff, Teknologi- og Innovasjonsdirektør GC Rieber.

– GC Rieber er en gruppe med selvstendige selskaper som kjører flere økonomisystemer, og det gir derfor mening for oss å velge en app som ikke er eksklusivt knyttet til ett økonomisystem, sier han.

Travis konkurrerer i et marked der flere fronter kutt av tid på reiseregninger.

Utelukkende positivt, mener Lutsoja.

– Det er utrolig viktig at vi er flere aktører som ønsker å digitalisere rapporteringer da endringene i bransjen kan skje raskere enn om vi jobber alene mot mål, sier hun og viser til fem millioner årlige forretningsreiser i Norge.

Les også: BagID lander emisjon på 5,5 millioner: Vil la flyreisende spore egen bagasje