CEO Magnus Valmot i Ardoq. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Slik takler Ardoq-sjefen turboveksten: Magnus Valmots jakt på den gode kulturen

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 15. januar 2019

Selskapet har gått fra 18 til 60 ansatte på halvannet år. Bak veksten ligger knallhardt arbeid med rekruttering og god kultur.

Tidligere denne uka kunne Shifter fortelle om hvordan det forholdsvis ukjente software-selskapet har hatt en av de mest imponerende vekstkurvene i bransjen. Desember var en solid «all time high», både for antall nye kontrakter og profilene på kundene som kom inn. Blant de nye kundene er et av de største medieselskapene i USA og en av de største bankene i USA.

Nå vokser selskapet seg ut av kontorene de har i tilknytning til StartupLab i Forskningsparken, og flytter inn i Tapad-gründer Are Traasdahls nye veksthus for Amerika-reisende tech-selskaper i Myntgata i Oslo. Bak suksessen ligger det en massiv innsats — ikke bare med selve produktet, men ikke minst med å finne de rette folka og bygge den gode kulturen.

— Vi har hatt et skarpt fokus på rekruttering. Uten topptalent i ulike roller, overlever vi ikke. De fleste vi ansetter, er interessert i store utfordringer og er vanvittig hardtarbeidende, sier Ardoq-sjef Magnus Valmot.

Nettverk og bredde

Mye av rekrutteringen har skjedd gjennom nettverkene til de som allerede jobber hos Ardoq. Det handler om å skape en bedriftskultur der folk ser at de får muligheter og ansvar, og gleder seg til å gå på jobb. De får eierskap og får være med å definere hvor reisen går, og anbefaler derfor arbeidsplassen sin til andre dyktige folk.

— Dersom vi har et behov, er det ofte noen hos oss som kjenner noen de stoler på, i mange tilfeller da fra en tidligere arbeidsplass, sier Valmot.

Det er imidlertid også viktig å passe på å ha bredde i rekrutteringen.

— Dersom vi ansetter ti personer fra et tidligere miljø, risikerer vi å få grupperinger internt, og at de tar med det andre selskapets kultur og måte å jobbe på inn hos oss, påpeker Ardoq-sjefen.

Sammen om problemene

Selv har Valmot nå vært i Ardoq i snart to år. Han vil ikke ta æren for å ha innført det han kaller et «ekstremt godt gjennomført verdisett».

— Nei, det satt i veggene da jeg gikk inn døra. Mye er arven fra Miles, konsulentselskapet som begge de to gründerne jobbet i før de startet Ardoq. Jeg har bare forvaltet det som allerede var bra. Det handler om å bry seg om de som sitter ved siden av seg. Naboens problem er ikke bare naboens problem, det er et felles problem, og man er opptatt av å hjelpe hverandre.

Han beskriver en kultur der folk er glad over å se andre lykkes, og også har et brennende ønske om å lykkes sammen.

Møter mange

Selve ansettelsesprosessene er grundige, og handler mye om disse verdiene. Selv om Ardoq nå har vokst seg forholdsvis store, og det er mange som har kommet inn på kort tid, er Valmot selv med i alle ansettelser. Kandidatene møter fem fra selskapet i forskjellige roller — både fra salg, utvikling og marked.

— Vi blir kjent med dem, og de blir kjent med oss, hvem vi er. Alle er med og gir av tiden sin. Selv om det handler om å ansette en teknolog, er det viktig at man også møter noen som er mer kommersielt orientert.

Valmot understreker at det er viktig å grave i hva som motiverer kandidatene.

— Det å jobbe hardt og løse problemer gjøres bedre med mennesker du bryr deg om. Jeg har ingen glamorøs idrettskarriere å skryte av, men drev med roing da jeg studerte. Det å ro over målstreken, vinne sammen med noen andre, og ta en «high five» med laget gir en annen følelse enn hvis du gjør det alene.

Nøye referansearbeid

— Men hvordan vet du egentlig om kandidaten er en slik teamplayer?

— Når du møter folk merker du gjerne hvem som har det i seg, og hvem som ikke har det. Man må heller ikke undervurdere verdien av referansesjekker. Du må kjøre flere på samme person, og ta med egne observasjoner inn i referansearbeidet. Hvis det du har observert stemmer, har du en helt annen trygghet. På samme måte kan du oppdage om den du trodde var en drømmekandidat, har sider som viser noe helt annet.

— Men hva er typisk «rødt flagg» i en slik prosess?

— Vi ønsker oss for eksempel ambisiøse selgere, men ikke de som er villig til å vinne på bekostning av teamet. Hvis en selger er dødshappy over å dunke noe ut i markedet ved å love en funksjonalitet vi ikke har, er det noen andre som må bære ansvaret. Slike selgere kan ha en god «track record» på papiret, men hos oss får vi et problem dersom vi selger til en kunde som ikke blir fornøyd.

— Hvordan avslører du egentlig det i et jobbintervju?

— Vi ber dem gjerne fortelle om en case der de fikk gjennomslag, det gir mye god innsikt. Historisk sett har 90 prosent av våre ansettelser vært skikkelig bra, og det er der vi skal ligge. Hvis vi sikter mot 100 prosent, blir det dårligere, for da kan vi ikke ta noen sjanser, sier Valmot.

Vetorett og hverdagsglede

I noen tilfeller er det summen av fem magefølelser, om det blir tommel opp eller ned for kandidaten. Alle som er med i intervjuprosessen har «vetorett».

— Riktig rekruttering er én ting. Men er det noen spesielle tiltak dere gjør for å skape dette samholdet i teamet?

— Jeg tror ikke det er de store eventene som bygger samhold og kultur, selv om julebord og sommerfest selvfølgelig er hyggelig. Det er hverdagen som gjelder, og hele selskapet møtes hver mandag der vi går gjennom de viktigste målene for uken. På fredagene har vi en samling der ansatte selv viser frem noe av det som har skjedd i uka som har gått. Det kan være at utviklerne viser hvordan de klarte å optimalisere lastetiden med 900 prosent, eller selgerne forteller om et kult møte. «Wins» i hverdagen som alle kan glede seg over. For oss dreier det seg om å samarbeide på tvers, og at vi både ser og verdsetter hverandres bidrag til å bygge selskapet.

Fakta

Ardoq ble grunnlagt i 2013 og har utviklet et verktøy som gjør at kundene kan få oversikt over hvordan hele bedriften henger sammen – en digital tvilling av organisasjonen. Selv små selskaper sitter med en lang rekke applikasjoner og systemer som påvirker hverandre. Oversikten er avgjørende i en verden der ting går raskere og blir mer komplekse.

Vekstselskapet har vekket oppsikt blant virksomhetsarkitekter verden over. Foruten Norge og Norden har Ardoq en rekke kunder i USA, Canada, Australia, New Zealand, Sveits, Tyskland, Nederland og Storbritannia.

De kjente tech-profilene Geir Førre og Gunnar Evensen er blant investorene i selskapet.

Bransje: 

Meld deg på Shifters nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.