Petter Stordalen. Foto: Pontus Höök / NTB scanpix

Stordalen investerer i avvist prisjeger: Nå gjør Tjommi et nytt forsøk på å dra inn penger

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 20. august 2019

Da Tjommi lanserte i fjor, ble prisjegeren møtt med motstand i markedet. Nå har appen gått opp en ny vei – og den krever ingen tillatelse. 

Da Tjommi før jul i fjor lanserte appen som ettergår butikkenes prisgaranti, ble selskapet hindret i å drive butikk.

Tjenesten skal gjøre det enkelt å kreve tilbake et mellomlegg dersom en vare har gått ned i pris etter et kjøp. Kunden kan velge å hente pengene selv eller la Tjommi gjøre jobben mot 20 prosent av beløpet.

Sistnevnte løsning lot seg imidlertid ikke gjennomføre. Gründer Henrik Johannessen fortalte i et intervju med Shifter, at butikker som Elkjøp avslo samtlige krav om refusjon som Tjommi utførte på vegne av en forbruker, tross tillatelse fra sistnevnte.

Elkjøp forklarte overfor Shifter at de ikke kunne betale et mellomlegg til en tredjepart da dette hindret dem i å verifisere personen bak kravet.

– Det var en stor dump i veien. Vi trodde ikke det kom til å bli så vanskelig, og de har jo stått på sitt siden, sier Johannessen.

Etter åtte måneder slipper de nå en ny løsning. Fremdeles med utgangspunkt i en kvittering, kan Tjommi nå tråle etter en potensielt bedre pris og tilby et ferdig formulert refusjonskrav som dukker opp i brukerens egen epost.

– Sist sendte vi ut krav på vegne av kunden med en fullmakt. Nå er det kunden selv som sender ut kravet og sånn sett holder dialogen. Nå har butikkene ingenting de skulle ha sagt, sier Johannessen. 

Deler av Tjommi-teamet. Foto: Tjommi

«Solide investorer»

Selskapet har parallelt med utvikling av den nye løsningen, vært på kapitaljakt. Den resulterte i to millioner kroner i investeringer samt et oppstartslån fra Innovasjon Norge1,5 millioner.

Tjommi-gründer Henrik Johannessen. Foto: Tjommi

Finansieringsrunden ble ledet av Petter Stordalens Strawberry Equities AS som går inn med 1,5 millioner kroner, sammen med Vestlandets Innovasjonsselskap AS (VIS). De bidrar med en halv million kroner.

– Det er to solide investorer. Nå som finansieringen er på plass, skal det bli godt å kunne fokusere på å levere et bra produkt, sier Johannessen.

Stordalen har tidligere gjort startup-investeringer i Tibbers nye løsninger for strømsparing, BikeFinders sykkelsporing og lakselus-bekjemperen Blue Lice, blant flere.

– Vi synes det er et innovativt teknologimiljø med spennende produkter som vi har store forventninger til, kommenterer Strawberrys administrerende direktør Kenneth Jarl Andersen i en melding til Shifter.

Går inn i nye bransjer

Appen fikk i fjor 12.000 nedlastinger i løpet av tre uker og har nå passert 14.000, forteller Tjommi-gründeren.

– Det er ikke en veldig stor økning siden sist, men det har jo stått litt stille frem til nå. Vi har fokusert på det vi skulle; utvikle ny løsning og hente penger, sier han og forteller om planene fremover:

– Nå venter en markedsføringsjobb, og så skal vi lansere tjenesten i Sverige og Danmark, forhåpentligvis før jul.

Johannessen hevder markedet hadde vært stort nok i Norge, men han har tro på høy fart.

– Det er jo et enkelt konsept å forstå, også rent teknisk. Derfor kan vi bevege oss raskt, og da ser jeg ingen grunn til ikke å gjøre det, sier han. 

I tillegg skal tjenesten utvide tilbudet fra kun å gjelde elektronikk til nå også varer i sports- og byggebransjen.

Les også: Millioner til restaurant-appen som gir deg to for én: Utvider tilbudet

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.