Urban Sharing henter fra Uber: Skal teste 400 elektriske sparkesykler
Selskapet som driver landets ledende bysykkel-system lanserer i april en pilot med elektriske sparkesykler på Fornebu i Bærum.
Og i førersetet sitter Heidi Aars, tidligere "Marketing Manager" i Uber Nordics, nå ny prosjektleder i Urban Sharing, selskapet bak bysykkel-systemet i Oslo, Bærum, Bergen, Trondheim og Edinburgh.
– I 2017 tok stativfrie delesykler fra Kina av globalt. I fjor var det den elektriske sparkesyklen, og dens popularitet, som tok spranget fra USA til Europa. Som plattform for nettopp mikromobilitet, vil vi være med på å gjøre elektriske sparkesykler til et bærekraftig transportalternativ for folk som bor i byer og tettsteder, sier hun.
I prosjektet er aktører som Ruter og SmartCity Bærum invitert for å lære sammen med Urban Sharing. Piloten inkluderer 400 elektriske sparkesykler, tilgjengelig via en app.
På planen står flere eksperimenter knyttet til programvare, drift og selve sparkesyklene.
– Det er lett å kjøpe sparkesykler og sette de ut på gata. Du kan nok tjene noe kroner også, men det holder kanskje i knapt to måneder fordi sparkesyklene ikke nødvendigvis er riktig plassert, sier CTO Johan Høgåsen-Hallesby til Shifter - og understreker: En innsiktsplattform blir da helt avgjørende.
– Det er jo typisk i mange tidligfase-bransjer. Man starter med fulle vertikaler, men etter hvert må man skille mellom det å for eksempel være en innkjøper, operatør - og en teknologiplattform, sier Høgåsen-Hallesby.
Europeiske verdier
Han deltok denne uken i en paneldebatt i regi av MobilityLab på Forskningsparken i Oslo. Temaet var inntoget av mikromobilitet, nå også i Norge.
– Hvis du ser på bysykkel-anlegget i for eksempel Oslo, har vi jo allerede nådd maks kapasitet. At det kommer flere aktører, er helt supert. Men jeg er opptatt av at man har kultur for å lære av hverandre. Og her kan vi godt ta på oss en slags storebror-rolle, sier Høgåsen-Hallesby - riktignok på spørsmål om sistnevnte.
Foran en fullsatt sal satt også representanter fra Ruter, Miljøpartiet De Grønne, Møller Mobility Group og VOI Technology, det svenske selskapet som planlegger en parallell utrulling av sine elektriske sparkesykler i Oslo.
På trappene av lansering denne våren er også norske Zvipp, blant flere.
– Vi kommer nok til å se et stort frafall av mange nye aktører hvis de kun har kjøpt "business caset". Der er VOI et selskap som resonnerer veldig godt med oss. I motsetning til for eksempel amerikanske Bird som primært er drevet av markedsføring. De mangler mange av de europeiske verdiene, sier han.
– Hva er europeiske verdier i denne sammenheng?
– Det handler om å samarbeide med byen. Du kan ikke operere med lukkede siloer, men forstå at du faktisk skal ta folk fra bussen og over på en sparkesykkel - og tilbake på bussen. Og det at vi har en høyere grad av tillit og åpenhet, det kjennetegner oss, sier Høgåsen-Hallesby.
Bedre forståelse
Urban Sharings pilotprosjekt inviterer nå også øvrige relevante interessenter til å bidra til hvordan man best kan skape en "bærekraftig mikromobilitetsordning som møter byens faktiske behov".
Målet en bedre forståelse av hvordan elektriske sparkesykler kan integreres effektivt i et transportsystem - slik at det eksisterende offentlige transporttilbudet forbedres.
Innsikten skal i sin tur deles med det offentlige.
– Bærum kommune har høye ambisjoner om å etablere Fornebu som et utslippsfritt område innen 2027. For å nå dette målet er det nødvendig å teste ut ulike løsninger og teknologier i et tett samarbeid mellom kommune, næringsliv og akademia, sier Unni Larsen, daglig leder i SmartCity Bærum.
Les også: Nissan-toppene om fremtidens transport: – Det ligger ikke i menneskenaturen å dele ting