Vibbio henter nye millioner, og øker bemanningen kraftig: Nytt land på gang
Marianne Bratt Ricketts kjører en "mellomrunde", men er allerede i dialog med utenlandske investorer om en storrunde i høst. Og spesielt et land peker seg ut.
Blant de nyansatte i videotech-selskapet er det flere «tunge» teknologer.
-- Vi kunne ikke snakke om å automatisere tjenester, og hvor mye det skulle bidra til i merverdi ,uten at vi fikk på plass et slikt team, sier gründer og administrerende direktør Marianne Bratt Ricketts, som hadde nyheter å røpe da hun besøkte Shifters sommerbåt, EntrepreneurShipOne.
Orden i sysakene
En stor del av de tidligere investeringene i Vibbio har vært i form av konvertible lån. Rett før sommeren ble lånene gjort om til aksjer for investorene, samtidig som selskapet hentet to millioner kroner.
-- Det er digg å ha orden i sysakene, når vi nå er i gang med å snakke med nye og også utenlandske investorer. Det er viktig at vi ikke drar med oss tidligfase-historikk som konvertible lån inn i en slik prosess. For det betyr mye for hvor profesjonelle vi oppfattes.
Les også: Orkla kjøper seg inn i Vibbio: Og blir video-startupens nye storkunde
Tysk dialog
Vibbio jobber nå med en større seed-runde på rundt 10 millioner kroner.
-- Vi har behov for å komme i mål om ikke så lenge, i alle fall i løpet av høsten.
Selskapet er i dialog med venture-investorer, blant annet også i Tyskland. Bratt Ricketts mener landet er et strategisk fint sted å begynne ekspansjonen utenlands, som base for å dekke salg i flere andre land i Europa.
-- Vi begynner sannsynligvis med kontor på We Work med noen enkle pulter, så løper vi det i gang derfra. Nå har vi heldigvis et veldig gjennomarbeidet apparat for hvordan vi driver marketing, salg og «customer success». Dette kan flyttes ut på bakken ulike steder, men vi fokuserer aller mest på en effektiv og strategisk digital skalering fremover.
Hun forteller at Vibbio starter satsingen før investeringsrunden er i havn.
-- Vi ansetter jo syv personer i en og samme øvelse. Det er riktig ting å gjøre for å sikre nødvendig fart og skalering, selv om det er tøft. Da har vi et skikkelig sterkt team, og det må man ha.
Les også: Hun er Vibbios nye salgsdirektør
Automatiseringen
Vibbio har hittil laget en plattform som har automatisert store deler av genereringen av video. Når de nå automatiserer videre, med et enda tyngre teknologi-team, er det viktig å huske at hver kunde er unik, ifølge Bratt-Ricketts.
-- En stor fare med å helautomatisere en videoløsning, er at alle vil få samme svar. Du ender fort opp med en mal, der takt, tone og form blir veldig likt, nesten uavhengig av hva du putter inn av bilder.
Første punkt har vært å automatisere bort det hun kaller «dumme», manuelle deler av videoredigerer-jobben, ting som repetitivt gjøres uten at det har innvirkning på kvalitet -- for eksempel opp- og nedlasting av de store filene eller automatiseringen av tale til tekst for «scripting».
-- For å påse at vi er mest mulig effektive og smarte, må vi til enhver tid vurdere hvilke komponenter vi skal bygge helt selv - og hvor det eventuelt finnes eksisterende APIer som gir et godt nok fundament som teknologene våre kan bygge videre på.
Vibbio vil også etter hvert kunne komme med automatiserte forslag til videoer fra innholdet hver konto har i sitt «skybibliotek» , basert på maskinlæring.
Les også: Vibbio gjør gjennombrudd: Automatiserer vekk store deler av videojobben
Sier nei til kunder
Til nå har startupen hatt to personer på salgsteamet. I tillegg til å hente inn teknologer, dobler nå Vibbio salgsteamet. Foruten å øke salget med flere folk, er det også viktig å takke nei til enkelte kunder.
-- Siden vi er en plattformtjeneste, er det livsfarlig for oss å overbevise folk om at dette er noe de skal ha. For det vil slå tilbake på oss. Da må vi sitte å krisehåndtere kunder som ikke har riktig behov, eller som kanskje ikke er modne nok for en slik tjeneste. Og det vil koste oss mange arbeidstimer hos «customer success»-teamet, som kunne vært brukt til å dyrke frem mer verdi og mer bruk for de riktige kundene.
-- Kan du gi eksempel på en feil kunde?
-- Det er typisk selskaper som er veldig tradisjonelle, som ikke egentlig har begynt å utnytte mulighetene innen «softeware as a service». De har heller ikke implementert teknologiske verktøy som en naturlig verdiøkende måte å jobbe på. Jo mer vi må overtale noen om å være med, jo mer sannsynlig er det at du ikke skal ha vår tjeneste ennå. Det er ikke det at du aldri kan bli riktig kunde, men du er ikke det ennå. Vi vil ende opp med å bruke fryktelig mye tid på å oppdatere og utdanne deg, noe vi heller da kan gjøre i automatisert markedsføring og spredning av kunnskapsbyggende innhold.
Advarer mot tomme brukertall
-- Det viktigste når du driver med plattform er å ha aktive brukere. Man signerer opp på en tjeneste som ikke koster all verdens. Med mindre du får disse fremover i stolen slik at de innarbeider en ny vane, og opplever verdi, regner vi de som tomme brukertall. Sannsynligheten for at slike brukere forsvinner når den første avtalen går ut, er enorm, påpeker Bratt Ricketts.
Du skal ikke ha så høy «churn» på en plattform, før det blir gjennomtrekk i bakdøra, ifølge gründeren. Og da går det fort nedover igjen.
-- Jeg tror det er veldig viktig at man blir streng nok med seg selv tidlig nok, at det å lukke en dør er det potensielt smarteste du gjør. Det hjelper ikke å telle kontoer, hvis kontoene er inaktive. Da bidrar det ikke til noe som helst.
To selskaper
Siden starten av i 2016 har Vibbio i realiteten vært en konstellasjon med to selskaper. Datterselskapet Vibbio Productions har hatt gode inntekter nesten helt fra starten, og har levert overskudd etter overskudd.
-- Har dere noen ganger vurdert tanken på å bare bli et tradisjonelt produksjonsselskap, når du har sett hvor gode penger det er mulig å tjene på dette?
-- Jeg tror nok det var mange som tenkte den tanken på vegne av oss. Da vi tjente mye penger de første 12 månedene, og ble stadig flere ansatte, ble vi klappet endel ganger på hodet. Vi hadde liksom slått gjennom, og jobben var gjort. Noe jeg aldri falt til ro med. Jeg så det alltid først og fremst som nyttig og viktig forskning rundt videobruk og marked på vei mot noe veldig mye større.
Vibbio skiller nå produksjonsselskapet mye mer tydelig ut, med en egen daglig leder i Vibbio Productions og med egen drift og satsning.
-- Videoproduksjon er et enormt marked i seg selv, og fortsatt en veldig relevant forskningsarena for Vibbio. Det er naturlig nok også en veldig god måte å bygge bro til plattformen for de riktige kundene.
-- I Productions hjelper vi bedrifter med å gjennomføre hele løpet rundt kjappe videoprosjekter, og samtidig utvikle deres forståelse av strategisk videobruk. Over litt tid kan dette fort trigge et ønske om selv å kunne generere enkle videoer og nye variasjoner internt, og da er plattformen et flott svar.
Hun viser til at kapitalen selskapet henter inn til tech, ikke skal gå til produksjonsselskapet, og andre veien: at produksjonsselskapet ikke skal bære teknologisatsingen i Vibbio.