Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi i NSB (Vy) Foto: NSB/Vy

Utfordringer under innkjøringen av Vys (NSB) elbil-satsning

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 13. mars 2019

250 el-biler er satt ut i Oslo, men snø, teknologi og innkjøring av teamet har gitt en utfordrende start.

– Satsing på elektriske bybiler er en del av NSB-konsernets strategi for å gi kundene dør-til-dør-løsninger, og gjøre det mulig å klare seg uten privatbil i byen, sa Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi i daværende NSB i juni 2018.

Tjenesten ble lansert i januer. Målet er at bilene er at de skal være i bruk 20-25 prosent av tiden mot slutten av året.

–Der er vi et stykke unna. Der ligger vi vel på litt under halvparten, sier daglig leder i NSB Bybil, Espen Dyb Løvold til Dagens Næringsliv. Og skriver til Shifter i en epost at de er veldig fornøyde så langt.

Han forteller imidlertid til DN at de har hatt utfordringer med masse snø og innkjøring av både teknologi og teamet bak løsningen.

Les også: Norske transport-startups i kø om kundene: Nå vil «alle» kjøre deg hjem

Lite marked foreløpig

–Markedet er fortsatt veldig lite, så det kommer til å være mye tilbud i forhold til etterspørsel fremover, sier leder for Mobility Lab ved StartupLab, Henrik Hatlebrekke til Shifter.

Han synes det er positivt at Vy lanserer tjenesten og bidrar til å øke markedet, men peker også på at det er veldig mange aktører som har kommet inn i samme marked på kort tid.

–Vi har Hertz Bilpool, GoMore,  Move About, Hyre, Nabobil, Bilkollektivet, Bertel O Steen har lansert «Bil i blant» som er laget for borettslag, sier han.

Mange av disse tjenestene ligner veldig på hverandre, men med ørsmå nyanser, mener han.

–Vi ser at markeder smelter sammen. De som tidligere var bilutleieselskaper, kaller seg nå bildeling-selskap, men har i stor grad samme tjeneste, sier Hatlebrekke.

Jobber som en startup

–Vi har valgt å ikke kjøre en storstilt markedsføringskampanje. Dette skyldes at vi er fornøyde med kundetilstrømningen som den er og ønsker en kontrollert vekst, sier Dyb Løvold til Shifter.

–I god startup-ånd virker det rimelig å finne ut av barnefeil før du satser hardt på markedsføringen sier Hatlebrekke.

 

Obs: Denne saken har blitt redigert, etter at kilden for saken, DN, redigerte sin versjon. Opprinnelig tittel var: Vys (NSB) elbil-satsning med laber start. Mange aktører på kort tid, mener Mobility Lab-sjef.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.