Xeneta åpnet for "umodent" produkt: – Et konstant jag i et sånt type selskap
Etter et "utfordrende" år gikk Xeneta 52,9 millioner i minus i fjor. Nå er de fleste voksesmertene unnagjort, mener gründer Patrik Berglund.
Xeneta økte i fjor omsetningen fra 28,6 til 41,5 millioner kroner.
Resultatet endte imidlertid negativt på 52,9 millioner kroner mot 36,8 i 2017.
– Sånn omtrent etter planen. Litt pluss og minus. Det var et utfordrende år med en del voksesmerter, men vi har kommet styrket ut av det. Det viktigste er at det ble lagt et utrolig godt grunnlag for utvikling. Vi har en kanonmulighet i år, sier gründer og daglig leder Patrik Berglund.
Selskapet hentet tidligere i år 70 millioner kroner. Investinor gikk inn med 35 millioner kroner, mens de eksisterende aksjonærene Smedvig Capital, Creandum, Alliance Ventures og Alden tegnet seg for resten.
Så langt i år ligger selskapet omtrent som planlagt, forteller Berglund.
– Det er en god "vibe" nå. Men det er også et konstant jag i et sånt type selskap. Man kan aldri puste helt ut. Og jeg er ikke mer naiv enn at jeg vet det er fem måneder igjen av året. Det kan både gå bedre eller dårligere enn det ser ut som nå. Men vi er veldig positive.
– Betydelig vekst
Xeneta indekserer fraktruter og leverer markedsinnsikt om logistikk for en rekke globale selskaper.
Fjorårets økte omsetning forklares ifølge styrets årsberetning med "betydelig vekst" av nye kunder i allerede etablerte kundesegmenter, samt salg i nye. Det er oppskriften i år også, ifølge logistikk-gründeren.
I desember 2017 ble Xeneta Air lansert. Selskapet utvidet dermed fra frakt til sjøs til også å tilby analyser av luftfrakt i fjor.
– Det har gått greit. Det passer bra til den eksisterende kundebasen, og mange utvidet med denne tjenesten. Men produktet er langt mindre modent enn det vi leverer på sjøfrakt. Vi jobber med å dra inn mer data, og er så langt godt fornøyd.
Selskapets kostnader er spesielt påvirket av lønnskostnader, skriver styret videre og viser til at selskapet ved utgangen av året hadde 55 ansatte. Nå har de passert 80.
Selskapet som ble stiftet i 2015, har kontorer i Oslo, Hamburg og New York.
Voksesmerter
Xeneta rigger nå for ytterligere skalering, både av den digitale plattformen samt datamengden på denne.
– Det handler om å bygge team, få det skalerbart - og forutsigbart. Sistnevnte er det vanskeligste. Det kan fortsatt være noe ustabilt. En måned er det dritbra, så er det verre den neste, og så er det plutselig mye bedre igjen. Det gjør det mer utfordrende å fatte bastante konklusjoner.
– Men nå begynner vi å få data på årlig utvikling, og den er jo god. Da gjelder det å holde fokus på litt lengre linjer enn å stresses for mye av en månedlig nedtur.
Berglund trekker paralleller til Otovo-gründer Andreas Thorsheims beskrivelse av voksesmerter i Shifter nylig.
– Vi har nok lagt bak oss mye av det verste. Men det dukker stadig opp ting jeg ikke ante at jeg måtte ta stilling til da jeg gikk i gang med dette. I starten byttet vi på å handle på Rema for å lage lunsj selv. Nå kan det komme en klage på kantinen! Det kan være utfordrende med variasjonen på problemstillingene - og ikke minst sørge for å legge mest energi og fokus på det som virkelig teller mest for å bygge selskapet.