Amerikansk bildelingsgigiant kommer på det norske markedet
Zipcar etablerer seg i Oslo, og drar nytte av et samarbeid mellom Obos og Avis.
Siden august i fjor har Obos hatt et samarbeid med bilutleieselskapet Avis, og tilbudt leiebiler i flere borettslag. Nå legges Zipcar til i ordningen, og blir dermed enda en aktør innen delingsøkonomi for transport i byene.
Zipcar er å regne som en gigant innen bildeling -- med totalt én million abonnenter rundt omkring i verden, skriver Dagens Næringsliv. Som Zipcar-medlem får man et nøkkelkort, som lar brukeren låse opp bilen via en sensor i bakruten. Nå når Zipcar blir en del av Oslo-markedet, er det inntil videre kun for Obos-medlemmer.
-- Det er spennende å få jobbe med Zipcar i Norge, slik at våre beboere kan nyte fordelene ved å ha tilgang på bil uten det ekstra styret og kostnadene som følger med et eierskap, enten det er for et par timer eller noen dager. I fjor innførte vi en bildelingsløsning til våre medlemmer og kunder, men Zipcar leverer en enda bedre og enklere løsning med gode medlemspriser, sier administrerende direktør i Obos, Daniel Kjølberg Siraj, i en pressemelding.
20 norske aktører på feltet
Shifter har tidligere skrevet om flere av bildelingstjenestene som er tilgjengelige i Oslo, deriblant Hyre, Nabobil, Bilkollektivet og Sammevei. En uoffisiell opptelling av norske MaaS-startups (Mobility as a Service) viser at det finnes omkring 20 på feltet i dag. Det er altså ikke slik at Zipcar kommer til et tomt marked.
Totalt ti Zipcar-biler skal være på plass på åtte ulike steder i Oslo. Planene for bildelingstjenester i Oslo er derimot ikke over med dét, og før nyttår skal NSB lansere en tjeneste med utleie av 250 elbiler i Oslo.