Konrad Skarheim, Annar Agnalt og Nils Hardloff blir skeptiske når de ser den dårlige ratingen Tier har fått. Foto: Torill Henriksen

El-sparkesykler skaper sinne: «Elendig, dyrt og treigt»,«20 kroner for én kilometer er hinsides all logikk», «Helt ubrukelig»

Av Lucas Weldeghebriel og Torill Henriksen

Publisert 29. mars 2019

I løpet av kort tid har Oslo blitt forvandlet til en el-sparkesykkel-by.  Med en sparkesykkel på hvert hjørne, er kundene er i harnisk etter dårlige opplevelser. 

Det er ventet totalt 11 aktører på el-sparkesykkel-markedet, og foreløpig har kun svenske Voi og tyske Tier lansert sine tjenester i Oslo.

Til tross for at bybildet har blitt forandret, og stadig flere er å se i full fart med en elektrisk sparkesykkel, er ikke mange av kundene spesielt fornøyd med tjenesten til Tier.  Selskapet mottar  1,4 og 3,2  av fem stjerner på henholdsvis App Store og Google Play.

«Kartet samsvarer ikke med ståstedene til sparkesyklene, hvilket gjør det umulig for meg å få låst opp sparkesyklene», skriver en bruker på Google play.

«Elendig! Dyrt! og treigt og dårlig trekkraft. Fikk ikke lov til å parkere der jeg henta den! 20 kr for én kilometer er hinsides all logikk», skriver Petter Fagerli.

Og slik fortsetter det…

Noen av tilbakemeldingene på Tier.

Får bare «error»

Konrad Skarheim, Annar Agnalt og Nils Hardloff er el-sparkesykkel−brukere. De har prøvd Tiers el-sparkesykkel en gang før, men har flere ganger brukt konkurrenten Voi, og liker konseptet.

− Vi fikk en gratiskode nå på en Tier-sykkel, hvor vi kan kjøre gratis i et kvarter, og ville prøve den. Men dette er tredje sykkelen vi prøver på, de andre kom bare opp som error, og at vi ikke var i nærheten, forklarer Konrad. De har ikke opplevd de samme problemene hos konkurrenten når de har brukt den.

På denne sykkelen får de derimot koblet seg opp, men er også usikre på hvordan gratisturen vil fungere.

− Det står ikke noe sted om vi får den som gratis tur, selv om vi har lagt den inn, sier Konrad. I appen står det nemlig at turen koster det samme som vanlig.

Guttene var ikke klar over den dårlige ratingen selskapet har fått i App Store og Google Play.

− Det var litt ille, så nå ble vi jo litt usikre om vi skal bruke denne, sier Annar.

De er også skeptiske til at det skal komme så mange forskjellige aktører til Oslo i løpet av sommeren og at flere norske selskaper snart er klare til lansering.

— Det kommer jo til å ligge sparkesykler strødd over hele byen da, mener Nils.

Les også: Personvernslekkasje hos Voi: Data om 100.000 kunder åpent tilgjengelig på nett

Er klare over problemene

— Hvordan kan det ha seg at så mange er misfornøyd med tjenestene deres?

— Vi er klare over de nåværende problemene, og sånn skal det ikke være! Oslo er en viktig by for oss, og det er vår høyeste prioritet å få utbedret systemet for å gjøre kundene våre fornøyde. De siste dagene har vi vært på bakken og snakket med brukere for å få oversikt over hva som ikke fungerer med systemet vårt og fikse problemet så fort som mulig. I tillegg samarbeider vi tett med leverandørene våre for å utbedre feilen slik at dette ikke skjer igjen, skriver Lars Christian Grødem-Olsen, City Manager for Tier i Oslo, i en epost til Shifter.

Kommunen kan ikke regulere

Eivind Trædal. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Eivind Trædal er bystyre-representant for MDG og medlem av byutviklingskomiteen i Oslo. Han vil foreløpig ikke kaste en dom over el-sparkesyklene.

–Dette er, inntil vildere, ikke politisk styrt på noe nivå. Det finnes meg bekjent ingen hjemmel for å nekte el-sparkesykler i Oslo. Jeg ser at det råder forvirring om at dette er vedtatt politisk, men det er det ikke, sier Trædal til Shifter.

Han mener imidlertid at det er litt uheldig at verktøykassa for å regulere denne type transporttilbud er begrenset.

–Men det er ikke mangel på vilje at det ikke eksisterer reguleringer. Det er jo ikke slik at kommunen kan diktere alt som skal skje i det offentlige rom, sier han.

— Men man kan vel gjøre noe med det hvis det forurenser bybildet?

— Utfordringen er, slik jeg forstår det, at dette klassifiseres som sykler. Hvis det innføres et strengt regelverk for el-sparkesykler, vil det også gjelde for vanlige sykler, sier han.

— Så det er ingen forskjell på om det er en virksomhet som eier fremkomstmiddelet eller en privatperson?

— Nei, man trenger ikke å søke om løyve, men kommunen har utarbeidet noen retningslinjer. Skulle dette bli et stort problem, så kan det hende man må se på hvordan dette eventuelt bør reguleres, men foreløpig ser jeg jo også at dette er et tilbud som mange virker å ha stor glede av. Det er spennende med et nytt tilskudd til transport i byen, men det må natruligvis være bærekraftig, og mer til glede enn sjenanse.

— Disse el-sparkesyklene sies å ha en levetid på mellom 1-2 mnd. Er det bærekraftig?

–Nå har jeg ikke et helhetlig ressursregnskap foran meg, men det høres kort ut. De fleste er enige i det. Det må være et mål å få opp levetiden, sier Trædal.

–Så to måneder er for lavt?

–Jeg er bekymret hvis man ender opp med å bruke og kaste sykler så raskt. Dette er ikke bra. Hverken for den økonomiske eller økologiske bunnlinja, sier Trædal.

Les også: Norgesklare Voi fyller opp: Henter over 250 millioner kroner