Fintech

Lønnsomhet ble lønnsomt valg for Defero-gründeren

Det tok tre år for solo-gründer Eigil Arff Tarjem å gjøre kredittscoringselskapet Defero lønnsomt. Nå blir han rik på å selge selskapet til et amerikansk oppkjøpsfond.

Defero-gründer og daglig leder Eigil Arff Tarjem selger sitt selskap tre år etter oppstarten.
Publisert Sist oppdatert

Helt siden starten har salg eller børsnotering vært et fremtidig mål for Defero-gründeren, men han så ikke for seg at oppkjøpsinteressen skulle komme så raskt.

– Jeg er en ganske dynamisk person som tilpasser meg omstendighetene. Når muligheten bød seg og prisen var attraktiv nok, var det greit å slå til, sier Eigil Arff Tarjem til Shifter, på vei til den første ledersamlingen med nye eiere.

– Det var ikke vi som pushet frem salget, fortsetter han.

Morsom tilfeldighet

Kjøper er det amerikanske oppkjøpsfondet Corsair Capital, som har spesialisert seg på selskaper innen finans i Nord-Amerika og Europa. Corsair har et norsk selskap i porteføljen fra før av – Axo Finans. Formelt sett er det faktisk Axo som kjøper Defero.

Det som gjør dette litt spesielt, er at det var Eigil Arff Tarjems far Stig Arff som for tre år siden solgte Axo Finans til Corsair Capital.

– Han har hatt null prosent med dette å gjøre. Det er bare en morsom tilfeldighet, sier Tarjem.

– Om noen tror at pappa har hatt en påvirkning, skjønner de ikke hvordan Corsair jobber, legger han til.

LES OGSÅ: Da Defero kapret 60.000 medlemmer på kun to måneder i Sverige, tok deres største konkurrent kontakt

Kan ha tjent over 100 millioner

Ifølge Dagens Næringsliv, som omtalte oppkjøpet først, ble Defero verdsatt til rundt 200 millioner kroner i transaksjonen. Med en eierandel på 55,6 prosent i selskapet betyr det at Tarjem selv skulle ha mottatt litt over 110 millioner kroner fra salget.

– Tallene stemmer ikke helt, men jeg kan ikke kommentere prisen, sier Tarjem.

Uansett hva som er det eksakte beløpet har Tarjem ikke noen planer om å cashe inn og forlate sin skapelse med det første.

– Jeg fortsetter som daglig leder og reinvesterer en god del penger i selskapet som eier Axo-gruppen. Så hverdagen vil ikke endre seg mye til å begynne med, sier gründeren.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Flere beilere

Da de første kontaktene ble tatt i vinter var oppkjøpsfondet bare en av flere aktører som viste interesse for Tarjems selskap. Men en grundig due diligence-prosess pekte Corsair seg ut som det selskapet Tarjem ønsket å gå videre med.

At Defero, ikke minst etter etableringen i Sverige i fjor høst, har kunnet vise til en ekstrem brukervekst, bidro sannsynligvis til interessen. Ved årsskiftet hadde Defero cirka 250.000 medlemmer og hadde mer enn doblet antallet på gout under et år. I dag har de passert 415.000.

Basen i forretningsmodellen er å tilby brukerne gratis kredittsjekk av seg selv. Defero analyserer så dataene og gir forslag til hvordan brukerne kan forbedre sin lånesituasjon. Det gelder alt fra boliglån, billån, kredittkortslån, refinansiering og så videre. Ifølge Tarjem er det egentlig ikke noen lånetype som stikker seg ut mer enn andre.

Hvis kunden velger å benytte seg av et av tilbudene fra Defero, får selskapet betalt av den bank eller leverandør som brukeren velger.

– Vi er blitt en veldig stor aktør på å sende trafikk videre, ser Tarjem.

Opptatt av lønnsomhet

Som gründer har Eigil Arff Tarjem hele veien vært mer opptatt av lønnsomhet enn av vekst.

Det synes også i regnskapene til Defero. Omsetningen har økt kraftig år fra år. Fra 800.000 kroner i 2019, til 2,8 millioner i 2020 og 13,9 millioner i 2021. Etter mindre tap de to første årene endte fjoråret med et resultat på 2,3 millioner kroner.

– Vi har ikke gått ut med tall for i år, men alt peker på at vi knuser tallene for i fjor, sier Tarjem, og fortsetter:

– Lønnsomhet er veldig behagelig å ha. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er blitt slik at tech-selskaper ikke kan være lønnsomme. Du slipper varelager og logistikk, og det burde jo være mulig å ha lave kostnader, sier Tarjem, med et tydelig spark til forretningsmodeller som er altfor opptatt av vekst.

Å kunne vise til lønnsomhet i disse tider, mener han også har bidratt til interessen fra eksterne aktører.

– Det viser at du skjønner at det må være en business, ikke bare et produkt, mener han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*