Mener det er alt for stort fokus på hvem som skal «eie» SMB-kunden
– Kunden kan ikke eies, sier fintech-gründer Marit Wetterhus. Hennes selskap hiver seg nå inn i kampen med en digital CFO som skal hjelpe småbedrifter med å ta riktige økonomiske valg.
- Det vil være nok pai til alle, sier Marit Wetterhus, daglig leder i Capassa om SMB-markedet og planlegger å ta sin bit fra både banker og ERP-leverandør.Jörgen Skjelsbæk
For de aller fleste ringer det nok ingen bjeller når de hører navnet Capassa. Det er helt i tråd med hvordan de tre gründerne Marit Wetterhus daglig leder, Aage Thorsen, CTO og Magnus Kirkerud, CPO har ønsket å jobbe i utviklingsfasen.
Annonse
I fire år har de jobbet med å utvikle og perfeksjonere sin digitale CFO-app.
– Når dine medgründere er to teknikere som er vant til 99,99 prosent oppetid på kritisk infrastruktur, da skal alt være perfekt. Det tar tid, ler Wetterhus.
At de har jobbet i det stille, har vært fordi selskapet ikke har hatt lyst til å vekke nysgjerrigheten hos andre aktører i universet som omfatter regnskap og små og mellomstore bedrifter. Ifølge Wetterhus handler det om få mest mulig ut av å være først ut på et marked.
Annonse
Mener tankegangen blir for tradsisjonell
Når appen med den digitale finansdirektøren nå er klar for lansering, er Wetterhus også beredd til å snakke om både sitt eget produkt og utviklingen i bransjen i stort.
I så måte var timingen for Cicero Consultings rapport «SMB-kampen fortsetter» perfekt. For Wetterhus har mange meninger om «kampen om kundeflaten» og om bankenes og ERP-leverandørens roller.
– Jeg synes tankegangen er veldig tradisjonell. Det er altfor stort fokus på hvem som eier kunden. Det er ikke slik i min verden. Kunden kan ikke eies, kunden bestemmer selv hvordan kunden vil ha det. Og vi må gi en verdi til kunden, sier Wetterhus.
Hun mener at det overhodet ikke er et nullsumspill med én vinner og én taper. Men resonnementet kjenner hun igjen fra den gangen hun var sjef i Telenor på slutten av 90-tallet og telekombransjen nettopp hadde åpnet opp for konkurranse.
Da ville Telenor eie hele verdikjeden, fra kablene som transporterte samtaler og data til rettighetene til det som ble vist på kabel-tv. Det er akkurat slik bankene tenker i dag, mener Wetterhus, som anser at det synet er utdatert.
Annonse
– Vi er alle med og bygger et økosystem rundt SMB-ene. I dag har vi teknologien for å dele data, da gir det ikke mening å tviholde på egne ting lenger.
– Sagt på en annen måte; Paien komme til å vokse, og det vil være mer enn nok pai til alle. Så det å verne om sitt store eller lille paistykke blir feil sier Wetterhus.
At Marit Wetterhus har valgt å holde en lav profil i den norske debatten, er ikke enstydig med hun har vært musestille. Tvert imot. Det er nok få norske fintech-selskaper som har hatt den samme muligheten til å få presentere seg på den internasjonale arenaen som Capassa.
I 2019 ble Wetterhus invitert til Brussel av The European Banking Federation, medlemsorganisasjonen for alle bankene i Europa. Hun deltok i åpningspanelet hvor hun representere fintech-verdens syn på digitalisering og SMB-er og fikk presentere Capassa på en europeisk scene. Det førte til nye invitasjoner. Senere i 2019 var Wetterhus på ny fintech-verdens representant i de fine salongene. Denne gangen ved OECDs hovedkvarter i Paris da OECD dro i gang sitt globale initiativ for digitalisering av SMB-er.
– Det var helt surrealistisk. Capassa var plassert ved siden av Canada, Facebook og Frankrike, vi hadde hovedinnlegget om fintech og fikk presentere Capassa, humrer Wetterhus.
At selskapet har brukt tre år på utvikling er ikke noe som bekymrer Wetterhus.
– Det tar 10-15 år å bygge et selskap, så i det perspektivet er det ikke så lenge.
En annen årsak er at selskapet har råd til å ta seg tiden de trenger for å lage akkurat det produktet de ønsker å sette ut i markedet.
Wetterhus, Thorsen og Kirkerud ble kjent med hverandre da de jobbet med å sette opp et stort datasenter for IBM og Evry, nå Tietoevry på Fetsund. Ifølge Wetterhus ble hele idéen til Capassa unnfanget på et julebord da de tre begynte å fundere på hva deres felles kompetanse på økonomi, på å starte og drive selskaper, på sikkerhet, automatisering og skybasert virksomhet kunne brukes til.
Samtidig var de alle tre kommet et godt stykke ut i karrieren. Wetterhus kortversjon av årene etter Telenor lyder: Tre selskaper, to barn, en MBA. Også Thorsen og Kirkerud satt i gode jobber i IBM. Dermed var det ikke aktuelt med et startup-liv på nudler og sparebluss.
Skulle startup-drømmen bli alvor, måtte konsulentvirksomheten bestå. Det har gjort at Capassa ikke er bare en fintech-startup, men også et særdeles lønnsomt konsulentselskap. I perioden 2018-2020 har selskapet omsatt for 27 millioner kroner og har hatt en samlet gevinst på 6,5 millioner kroner.
– Konsulentvirksomheten kommer vi ikke til å slutte med selv om vi nå lanserer vår digitale CFO. Den input vi får gjennom å jobbe med noen av de største selskapene i Norge innenfor blant annet sikkerhet, automatisering og sky, er verdifull også for appen, sier Wetterhus.
– Det er mye jobb, men også veldig behagelig å ikke ha kapitalavkastningskrav fra eksterne investorer, sier hun og ler høyt.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»